„A láthatatlan halál”
21 perc olvasásA Volkswagen-vállalat alapítása
Szerző: Tarján M. Tamás
1937. május 28-án alapította meg a nemzetiszocialista Németország a Volkswagent, egy „népautók” építésére specializálódó autóipari vállalatot.
Annak ellenére, hogy a tengerentúlon viszonylag hamar – a Ford T-modell révén már 1908 után – lehetővé vált a gépjárművek tömeggyártása, az első világháború utáni Európában az autó még luxuscikknek számított. A „népautó” megalkotásának gondolata egy időben számos járműgyártó vállalatnál felmerült, a húszas évek végén már az osztrák Steyr, a csehszlovák Tatra és Ferdinand Porsche mérnök is foglalkozott a kérdéssel. A korábban a Daimler cégnek dolgozó Porsche 1931-ben települt át Stuttgartba, ahol megalapította saját, máig létező cégét. Porsche kezdetben a Zündapp és az NSU számára – ezek motorok gyártásával foglalkoztak, ami elérhetőbb volt az átlagkeresettel rendelkezők számára – tervezett prototípusokat, melyek hasonlítottak ugyan a Volkswagenre, de nem arattak sikert.
Új helyzetet Hitler hatalomra jutása hozott a népautók számára, aki meghirdetett egy államilag szervezett programot. A náci diktátor egy olyan, mindenki számára elérhető járművet akart, ami ötszemélyes, eléri az óránkénti 100 kilométeres végsebességet, és egy motorkerékpár áráért, 990 birodalmi márkáért hozzá lehet jutni. Dacára az őt körbevevő cégtulajdonosok lobbijának, Hitler egy állami kézben lévő gyárat akart, saját tervekkel, melyek elkészítésével 1934. június 22-én Ferdinand Porschét bízta meg.
A tervező számos kudarcon keresztül, közvetlen munkatársai hitetlensége ellenére jutott el a Volkswagen megtervezéséig, mely végül a jellegzetes „bogárhátú” formát nyerte el. A legtöbb problémát egy olcsó és hatékony motor építése jelentette, de Porsche sikeresen megalkotta azt a négy hengeres Otto-motort – tehát négyütemű motort – mely léghűtéssel képes volt a kért teljesítményre. A Volkswagen gépkocsikat jellegzetesen farmotorok hajtották. Az első prototípusok Stuttgartban épültek meg, de a Német Munkafront finanszírozásával 1937. május 28-án létrejött a Volkswagent gyártó külön állami vállalat, majd egy évvel később, az addig jelentéktelen Wolfsburg mellett felépült az autógyár is (a német állam a munkások számára egy komplett várost emelt).
1938 májusában kezdődhetett meg a népautók gyártása, melyekhez a náci propaganda szerint már heti 5 márka spórolással is viszonylag hamar hozzá lehet jutni. A Volkswagent Kdf-autónak is nevezték, mivel gyártása és forgalmazása a társadalmi életet – például üdüléseket, különböző testgyakorló köröket, szakköröket – szervező Kraft durch Freude-mozgalom részeként valósult meg.
Az új népautóra a második világháború kirobbanásáig körülbelül 336 000 előjegyzést adtak le, a gyártásba azonban beleszólt az újabb világégés, mely a wolfsburgi gyárat hosszú időre a Kübelwagen-autók – alakjáról „vödörkocsinak” nevezett katonai szállító – és a V–1 rakéták építésére specializálta. A háború után a Volkswagen előbb a brit megszállók, majd 1948-tól az NSZK birtokában alakult újjá, és máig egyik meghatározó márkája a világ autóiparának.