rubicon
back-button Vissza
1912. április 15.

A Titanic katasztrófája

Szerző: Tarján M. Tamás

„A Titanic, mint név és nevezett, emléke és emlékeztetője lesz az emberi elbizakodottságnak.” (Edward Stuart Talbot, Winchester püspöke)

1912. április 15-én éjjel 2 óra 20 perckor süllyedt el a White Star Line társaság Titanic nevű luxushajója, miután jéghegynek ütközött az Atlanti-óceánon. A világtörténelem leghíresebb tengeri katasztrófájában a mintegy 2200 utas és tengerész közül 1500-an vesztették életüket.

Mivel az emberiség 100 év után is lankadatlan érdeklődést mutat a szerencsétlenül járt hajó iránt, a Titanic valódi történetét egyre inkább eltorzítják a későbbi korokban keletkezett legendák, melyek sorát talán a különböző filmfeldolgozások – például James Cameron 11 Oscar-díjat nyert alkotása – gyarapították leginkább. A White Star Line társaság 1909-ben, a Gigantic és Olympic nevű gőzösökkel egy osztályban kezdte el építtetni a Titanicot a belfasti hajógyárban. Az acélmonstrum szinte minden tekintetben felülmúlta az addig vízre bocsátott tengeri járműveket: a 3500 férőhelyes, 50 000 tonnás hajót a legmodernebb turbinákkal és a legújabb Marconi-rádiókkal látták el, a fedélzetén tapasztalható luxus pedig illeszkedett elsőrangú felszereltségéhez. Az óceánjáró talán egyedül a sebesség tekintetében nem pályázhatott a világelsőségre.

A három utasosztállyal rendelkező Titanic 2206 utasát 1912. április 10-én, a hajó első útján nem csupán fényűző dekoráció, hanem – többek között – tornaterem, törökfürdő és úszómedence is várta a fedélzeten. Utóbb elterjedt az a legenda, hogy a Southamptonból induló monstrum soha nem látott hírverést kapott, és a White Star Line úgy reklámozta a Titanicot, mint az „elsüllyeszthetetlen” hajót, ám ezek az állítások nem felelnek meg a valóságnak. A társaság első gigantikus óceánjárója, az 1911-ben vízre bocsátott Olympic – melyet első útján éppen a Titanic parancsnoka, Edward John Smith irányított – korábban sokkal nagyobb figyelmet kapott, az „elsüllyeszthetetlenség” híresztelése pedig ugyancsak mendemonda volt. Mindazonáltal a kijelentésnek lett volna jogalapja, hiszen a hajó elméletileg négy rekesz áttörése után is a felszínen tudott maradni; a nagyképű reklám azonban utólagos kitalálás, amivel elsősorban azt a tanulságot közvetítették a hallgatóság számára, hogy Isten mindig megleckézteti az elbizakodott embert.

A Titanic tehát 1912. április 10-én futott ki Southampton kikötőjéből, és a franciaországi

Regisztráljon és olvassa a teljes cikket!

Ingyenes regisztrációval korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunkhoz, és prémium tartalmaink közül 3-at olvashat
a Rubicon Online-on.