rubicon
back-button Vissza
1872. december 4.

A Mary Celeste kísértethajó rejtélyes felbukkanása

Szerző: Tarján M. Tamás

„Úgy tűnik, hogy a 236 tonnás, Benjamin Briggs kapitány parancsnoksága alatt álló […] elegáns kétárbocos, a Mary Celeste november hónap második felében kalózok kezére került, akik a kapitány, annak felesége és gyermeke, illetőleg a legénység meggyilkolása után, a nyugati szigetek közelében elhagyták a hajót…” (A New York Times tudósítása a Mary Celeste tragédiájáról, 1873. február 24.)

1872. december 4-én fedezte fel a Dei Gratia legénysége az Atlanti-óceánon hánykolódó Mary Celeste nevű kétárbocost, mely személyzet nélkül, ám szinte sértetlen rakománnyal és tengerbiztos állapotban sodródott Európa partjai felé.

Egy valódi kísértethajó számára hátborzongató múlt és látványos balszerencse-sorozat „dukál”, amit a Mary Celeste napjainkban is színesedő legendájának megalkotói az idők során bőséges – ugyanakkor tényszerű – forrásanyagból állíthattak össze. A kétárbocos, melyet eredetileg Amazon néven bocsátottak tengerre, 1861-ben, nyolc kanadai befektető megrendelésére épült meg Új-Skócia partvidékén, és kereskedőhajóként futott ki az Atlanti-óceánra. A boldog tulajdonosok igen hamar szembesültek az Amazont övező állítólagos balszerencsével, ugyanis a hajó első kapitánya már a legelső úton életét vesztette, a következő parancsnok alatt pedig két ütközésből eredő sérülés és egy tűzeset is súlyos kiadásokkal terhelte a vállalkozókat.

Mindezt leszámítva a kétárbocos hat éven keresztül bőséges hasznot hozott az új-skóciai kereskedők számára, mígnem 1867-ben, egy vihar során zátonyra futott, és ismételten súlyosan megrongálódott. Az elszenvedett károkat az eredeti hajótulajdonosok nem bírták volna kijavíttatni, ezért egy éven belül potom áron – 1000 dollárért – megszabadultak az Amazontól, mely egy New York-i részvénytársaság kezébe került. Az új birtokosok, James H. Winchester és Benjamin Briggs jövedelmezőnek ígérkező földközi-tengeri kereskedelmi utakra kívánták használni a kétárbocost, ezért helyreállíttatták, majd – már Mary Celeste néven – ismét vízre bocsátották a hajót.

1872 őszén úgy tűnt, a New York-i részvényesek megtalálták számításukat, ugyanis a Mary Celeste komoly megrendelést kapott: összesen 1701 hordónyi etanolt kellett Genova kikötőjébe szállítania, amiért cserében kiváló minőségű borszállítmánnyal térhetett volna vissza Amerikába. A rakomány értéke meghaladta a 35 000 dollárt, ezért Winchester

Regisztráljon és olvassa a teljes cikket!

Ingyenes regisztrációval korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunkhoz, és prémium tartalmaink közül 3-at olvashat
a Rubicon Online-on.