„A láthatatlan halál”
21 perc olvasásMarx. Sine ira et studio
Szerző: William E. Winston
A történelemben vannak olyan gondolkodók, akiknek az írásai nemcsak erőteljes hatást gyakoroltak a világról alkotott felfogásunkra, hanem visszafordíthatatlanul meg is változtatták azt. Isaac Newton klasszikus műve például a modern fizika és más természettudományok alapjait fektette le. Eredményei döntően hozzájárultak a tudományos kutatási módszerek kifejlődéséhez. Az 1818. május 5-én született Karl Marx helye a társadalomtudományokban Newton természettudományokban elfoglalt helyéhez hasonlítható. Elmélete alapvető jelentőségű minden későbbi kutatás szempontjából. Newton úgy vélte, hogy leírta a mozgás törvényszerűségeit, Marx pedig azt gondolta, hogy sikerült megfogalmaznia a történelem törvényszerűségeit.
Vannak, akik azt állítják, hogy Marx halála óta a társadalomról való gondolkodás nem más, mint a marxi gondolatokról folyó vita. Marx dolgozta ki az elidegenedésről alkotott felfogásunk alapjait, s azt is mondhatnánk, hogy az azóta elért összes eredmény csupán lábjegyzet az elidegenedés marxi elméletéhez. Marx úgy vélte, hogy az ipari munkások elkerülhetetlenül elidegenednek a termeléstŐl, mivel nincs hatalmuk fölötte és nem azonosulnak vele. A munkás olyan mértékben specializálódik, hogy már alig marad számára érzékelhető kapcsolat a munkája és a végtermék között. Marx ugyan az ipari munkásokról beszél, de ugyanez a logika alkalmazható bárhol máshol, ahol a specializálódás következtében az egyes funkciókat betöltők és az előállított termékek közötti kapcsolat már homályossá vált.
A társadalmi konfliktusról vallott nézetei olyan gondolkodókat inspiráltak, mint az amerikai C.W. Mills vagy a német Dahrendorf. Marx a konfliktust a tulajdonért és a termelés ellenőrzéséért folyó, társadalmi osztályok közötti harcként értelmezte. A konfliktuselmélet erre a felfogásra való reagálásként alakult ki. A társadalom és a társadalmi konfliktus fogalmának marxi megközelítéséből levonhatjuk a tanulságot: ezek elkerülhetetlenül bizonyos értékekhez és ideológiákhoz kötődnek. Ezért mindig elemeznünk kell a konfliktus társadalmi összefüggéseit.
Marxnak az emberi körülményekkel kapcsolatos írásai szinte költőiek, és hatásuk nem elhanyagolható például Jean-Paul Sartre egzisztencialista filozófiájára. El kell tehát ismernünk Marx jelentőségét, de nem szabad elfelejtenünk a marxi gondolkodás hibáit.
A marxi érvelés első gyenge pontja a munkásosztály forradalmi potenciáljáról vallott nézete. A modern forradalmak ugyanis – Marx várakozásával ellentétben – nem az ipari társadalmakban következtek be, hanem inkább a paraszti országokban.
A második probléma az, hogy a David Ricardótól átvett két gondolat hibásnak bizonyult. Ricardo "munkaérték-elmélete" szerint a termékek csereértékét a beléjük fektetett munka határozza meg. A kapitalista termelési mód esetében azonban ez nem igaz, ugyanis a termelékenység akkor javul, ha a termékek vagy szolgáltatások előállításához felhasznált munka mennyisége csökken. Így a munka nem szükségszerűen növeli a termék értékét. Hasonló a probléma a "vasbértörvénnyel" kapcsolatban is. Az alapvető feltételezés az, hogy a profit növekedésével egyidejûleg a bérek csökkennek. Sok modern vállalkozásban azonban a profitrátát szándékosan alacsonyan tartják, s az így elért nagy volumen növeli a profitot.
Marx leghatásosabb kritikáját Max Weber adta, aki kimutatta, hogy a marxi logika leegyszerűsítő: Marx szerint egy bizonyos társadalmi osztályhoz tartozást az egyén termelési eszközökhöz való viszonya határozza meg. Eszerint a társadalmi osztály, miként a társadalom is, gazdasági érdekek által meghatározott. A politika, a vallás, vagy a család a felépítmény része, melyeket a burzsoázia eszközként használ, hogy a proletariátust megakadályozza történelmi szerepének véghezvitelében. Marx világosan érvel: a társadalmi konfliktusok elkerülhetetlenek és forradalmakhoz vezetnek.
Egy generációnyi idő sem telt el Marx halála óta, amikor Max Weber a marxista osztályfelfogással kezdett foglalkozni, ő azonban úgy vélte, mindössze kiegészíti a marxi elméletet. Weber azt akarta kimutatni, hogy nem elég kizárólag gazdasági szempontok alapján meghatározni az osztályt. Szerinte vannak más fontos tényezők is – pl. vallás, család, bürokrácia stb. – melyeket nem hagyhatunk figyelmen kívül, ha meg akarjuk érteni az emberi történelem fejlŐdését.
A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme című művében Weber azt állítja, hogy a protestantizmus szükséges, de nem elégséges feltétele a kapitalizmus kialakulásának. Hangsúlyozza azonban, hogy ez nem elégséges feltétel, mivel nem akart a marxihoz hasonló leegyszerűsítés hibájába esni. Weber szerint "Meg kell szabadulnunk attól a szemlélettől, hogy a reformáció levezethető a gazdasági változásokból, mint történelmileg szükségszerű fejlemény."
Weber osztályszemlélete részben hasonló Marxéhoz. Azt hangsúlyozta azonban, hogy a rendi, közösségi szellem nem feltétlenül alakul ki az osztály egyes tagjaiban. Weber újítása a "státus" és a "párt" fogalmának bevezetése. A "státus" a személy társadalomban elfoglalt helyzetére utal, a "párt" pedig az egyén vagy a csoport által elérhető politikai hatalom fokát jelenti. Weber Marx által inspirált álláspontjából alakult ki a mai társadalmi-gazdasági státusfogalom, melyet a képzettség, a munka és a jövedelem tényezŐi határoznak meg.
Ezek a marxi gondolkodás alapvető problémái. Ma már tudjuk, hogy nem írta le a történelem törvényszerűségeit. Marx a felvilágosodás gyermeke volt. Talán ezzel magyarázható egyik legnagyobb hibája: az emberi életkörülmények javíthatóságába vetett rendíthetetlen hite.
(Megjelent: Rubicon, 1993/1-2.)