A második világháború utáni koalíciós időszak szellemi életét az jellemezte, hogy az éledező csoportok, irányzatok jó része a korábban kialakult keretek közt próbálta folytatni tevékenységét, míg mások, akik a konzervatív értékeket valló Horhty-korszakban háttérbe szorultak, remélték, hogy az új gondolkodás, új esztétikai szemlélet valójában egy igazabb világ lehetőségét sejteti. A harmincas években aktivizálódó Szocialista Képzőművészek Csoportjának életben maradt tagjai jogosan számí-tottak arra, hogy a megszenvedett élet, az átbeszélgetett-vitatkozott éjszakák, tétova keresgélések valamiféle szocialisa stílusért – tényleg kiérlelik azt a fajta művészetet, mely a szellem nyitottságának nem szab határt. Csatlakozásuk az Ámos Imre–Vajda Lajos örökségét folytatni akaró, legprogresszívebbnek számító Európai Iskola csoporthoz ezt az irányulást fejezte ki. Hamarosan be kellett látniuk, hogy a politika pragmatizmusa maga alá gyűri az önálló törekvéseket, s a művészet sem tehet egyebet, mint hogy az erősebb akarat engedelmes szolgája legyen.
A szellemi élet eltorlaszolását hamar felismerő művészek külső és belső emigrációba vonultak, vállalva ezzel, hogy kiérdemelhetik az
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.