Az alakulattípus a 19. század második felétől gyorsan elterjedt Nyugat-Európában és a világ minden táján. Elsősorban futár- és hadtápszolgálatokban vetették be a kerékpárosokat.
Az Osztrák–Magyar Monarchia a századfordulón állította fel az első ilyen századokat.
A trianoni békeszerződés szövegében az is szerepelt, hogy országunk mennyi kerékpáros-alakulattal rendelkezhet.
Az úgynevezett biztonsági kerékpárt John Kemp Starley találta fel 1885-ben. Ezek a kerékpárok masszív, háromszögletű vázzal és két egyforma vagy majdnem egyforma méretű kerékkel rendelkeztek, nem úgy, mint az addig elterjedt, hatalmas első kerékkel bíró velocipédek. Ezután rohamosan terjedt a polgári és a katonai életben egyaránt az új járműtípus. Kerékpáros-alakulatok első harci bevetésére a második búr háborúban (1899–1902) került sor. A britek és a dél-afrikai telepesek holland kerékpártípussal harcoltak egymás ellen. Európában az Osztrák–Magyar Monarchia, Svédország, Belgium, Olaszország, Svájc és Finnország helyezett nagyobb hangsúlyt a kerékpáros-alakulatok felállítására. Többségében hegyi, futár-, felderítő-, vadász-, gyalogsági és ejtőernyősegységeket szereltek fel az „új találmánnyal”.
Az m. kir. 15. „Balogh Ádám” honvéd kerékpáros-zászlóalj felsorakozva Kiskunhalason. A második világháborúban a zászlóalj felépítése: 2 kerékpárosszázad (egyenként 12 dbPróbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.