rubicon

Kerékpárokkal a második világháborúban

12 perc olvasás

Az alakulattípus a 19. század második felétől gyorsan elterjedt Nyugat-Európában és a világ minden táján. Elsősorban futár- és hadtápszolgálatokban vetették be a kerékpárosokat. 

Az Osztrák–Magyar Monarchia a század­for­dulón állította fel az első ilyen századokat. 

A trianoni békeszerződés szövegében az is szerepelt, hogy országunk mennyi kerékpáros-alakulattal rendelkezhet.

Az úgynevezett biztonsági kerékpárt John Kemp Starley találta fel 1885-ben. Ezek a kerékpárok masszív, háromszögletű vázzal és két egyforma vagy majdnem egyforma méretű kerékkel rendelkeztek, nem úgy, mint az addig elterjedt, hatalmas első kerékkel bíró velocipédek. Ezután rohamosan terjedt a polgári és a katonai életben egyaránt az új járműtípus. Kerékpáros-alakulatok első harci beve­tésére a második búr háborúban (1899–1902) került sor. A britek és a dél-afrikai telepesek holland kerékpártípussal harcoltak egymás ellen. Európában az Osztrák–Magyar Monarchia, Svédország, Belgium, Olaszország, Svájc és Finnország helyezett nagyobb hangsúlyt a kerékpáros-alakulatok felállítására. Többségében hegyi, futár-, felderítő-, vadász-, gyalogsági és ejtőernyősegységeket szereltek fel az „új találmánnyal”.

Az m. kir. 15. „Balogh Ádám” honvéd kerékpáros-zászlóalj felsorakozva Kiskunhalason. A második világháborúban a zászlóalj felépítése: 2 kerékpárosszázad (egyenként 12 db

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.