Van-e kiút a történelemtanítás válságából? – keresték a választ a Társadalomtudományi Társaság és a Történelemtanárok Egylete rendezésében 1991. február 16-án lezajlott vitaülésen a szakma kiválóságai.
A válság mélységét a régi szemléletet felváltó új könyvek s a szakmai iránytű szerepét betöltő tanterv hiánya mellett a történelemtanárok tétova tapogatózása jelzi leginkább: mit tegyenek, amikor az a marxista alapokon nyugvó történelemszemlélet, melynek szellemében – akár akarták, akár nem – kiképezték, már nem létezik. S ha nincs, akkor mi van? És egyáltalán: mi a tanár szerepe és miért tanítunk történelmet az iskolában?
A múlt egyszerűnek, egyértelműnek és egységesnek tűnt. Volt kezdete és vége. Pedig a „tények és értékek” akkor is válogatottak voltak – s ezután is azok lesznek. Teremthető-e józan konszenzus abban, hogy melyek legyenek azok az alapértékek, amelyek nélkül nem rendezhető el a tananyag? Ismét egy könyvünk lesz vagy sok és sokféle? Egydimenziós vagy multidimenzionális irányban halad tovább a történelemoktatás?
Demokratikus, pluralista társadalom történelemoktatásában elképzelhetetlen, hogy egy meghatározott ideológiai irányzat szerepe felerősödjön. Valóban elképzelhetetlen? Nemcsak a közelmúltban volt manipulatív a történelemtanítás. Magyarországon soha nem volt olyan tantárgyi oktatás, melyben nem érvényesült a hivatalos felfogás. Most nincs hivatalos felfogás. Válság van.
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.