rubicon

Versengés az égbolton

Vadászgépek a Magyarország feletti légi harcokban
16 perc olvasás

A második világháború légi harcaiban – a pilóták felkészítése, tapasztalata és az alkalmazott harcászati elemek mellett – a vadászrepülőgépek technikai színvonala meghatározó volt. 

A mérnökök színfalak mögötti küzdelme hónapról hónapra nagyobb sebességű, fordulékonyabb, jobb emelkedőképességekkel rendelkező típusok rendszerbe állítását eredményezte. 

1944–45-ben a Magyar­ország feletti légi háborúban a hadviselő felek a legkorszerűbb típusokat vetették be, valamennyi a légcsavaros vadászrepülők utolsó generációjához tartozott. 

A fizikai korlátok miatt nagyobb sebességet csak sugárhajtóműves típusokkal lehetett volna elérni. Az első, ilyen hajtóművekkel szerelt repülőgépeket (a Messer­schmitt Me 262-eseket, majd az Arado Ar 234-eseket) a németek kezdték sorozatban gyártani. Habár Hitler személyesen ígérte meg Szálasi Ferenc­nek 1944. december 12-i találkozójukon a csodafegyverek bevetését, a magyar légtérben ilyen típusok alkalmazására végül nem került sor. 

A háború hat esztendeje alatt a vadászrepülőgépek sebessége – elérve a légcsavaros repülés fizikai korlátait – 150-200 km/órával, motorjaik teljesítménye pedig 4-500 lóerővel nőtt. Az 1939-ben még korszerűnek számító típusok egy-két éven belül elavultak és helyükre újabbak kerültek. A technikai versenyfutás

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.