2020 végén érkezett Magyarországra Szlovákiából a két világháború közötti magyar kormányzati vasúti protokollszerelvény étkezőkocsija. A szerelvényt már 1949-ben megpróbálta visszaszerezni Magyarország. Akkor Bebrits Lajos, a korszak nagy hatalmú közlekedés- és postaügyi minisztere kérte vissza a fiatal magyar népi demokrácia vezetői, vagyis Rákosi és köre részére a korábban Horthy Miklós által használt vasúti kocsikat. A csehszlovák fél azonban a háborús jóvátétellel kapcsolatos Csorba-tói egyezményre hivatkozva nem adta vissza a protokollszerelvényt. Ismereteink szerint a különleges kocsikat a prágai vezetés vette használatba, és a csehszlovák vasúton egészen az 1970-es évek elejéig forgalomban voltak. Akkor az egykori Turán 9. számú kocsiját, vagyis az étkezőkocsit egy vasúti dolgozó vásárolta meg, majd a szenci tó partján nyaralóként használta.
Az egykori kormányzói étkezőkocsi mintegy ötven évet töltött el így befalazva. Az örökösök azonban úgy döntöttek, hogy a régi családi nyaralót elbontják és egy újat építenek. Szlovák és magyar vasúti szakemberek, történészek és muzeológusok vizsgálták meg a nyaraló bontásakor előbukkant, magyar feliratokat rejtő vasúti kocsit, és azonosították a kutatók szeme elől rég eltűnt egykori Turán szerelvény egyik fontos tagját.
1936-ban készült látványterv a Turán vonat étkezőkocsijáról. A Dunakeszin átalakított öreg személykocsiban végül nem minden részletet eszerint alakítottak ki, de a kép jól visszatükrözi, hogyan nézhetett ki Horthy Miklós vasúti étkezőkocsija. Forrás: Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, MMKM KGY 4216A jármű a magyar közlekedéstörténet és a hazai járműgyártás egyik fontos tárgyi emléke. A vasúti kocsi 1913-ban a Ganznál készült, mintegy huszonöt éven keresztül vett részt a mindennapi forgalomban. A Déli Vasút állományából vették ki, amikor 1937-ben a negyedszázadon át már közlekedő járművet Dunakeszin átalakították a kormányzói szerelvény étkezőkocsijává. Egyik végében konyhát és tálalót, a másik végében hálófülkét és mosdót alakítottak ki. Középen szalon kapott helyet, ahol az asztal körül bordó bakbőr huzatú székeket helyeztek el.
A jármű meglehetősen jó állapotban maradt fenn, a sajátos utóhasznosításnak köszönhetően a vasúti kocsi szerkezete és egyéb elemei alig korrodálódtak, az időjárás
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.