A történeti emlékezet megőrzésének (előállításának) számos tényezője van, s ezek között csak az egyik – talán nem is a legnagyobb hatású – a tudományos igényű történetírás. Az ismeretek közvetítésében jóval szélesebb kört ér el:
- az iskolai történelemoktatás • amely a célközönség életkori sajátosságainak megfelelően csak elemi és középszintű ismereteket kíván közvetíteni
- a történelmi regény és ennek színpadi, illetve filmes változatai • ahol a történeti hűség bevallottan nem a legfontosabb törekvése az alkotóknak
- a rádiós és televíziós ismeretterjesztés • amely a magas költségekre és a közönség heterogén voltára való tekintettel általában csak a legfontosabb eseményekre összpontosít, és nem mélyed el a részletekben
- a tudományos ismeretterjesztés • amely a tárgyalás módját és mélységét a zömében laikus közönség igényeihez szabja
- a múzeumok közművelődési tevékenysége • amely elsősorban a múlt tárgyi emlékeinek megfelelő kontextusban történő bemutatásával foglalkozik, s célkitűzéseiben a legközelebb áll a történettudományhoz
- a napló- és emlékirat-irodalom • amely (a családi emlékezethez hasonlóan) az elbeszélő főhős szubjektív beszámolóját tartalmazza
- a történelmi hagyományőrzés • amely (csakúgy, mint az ünnepi megemlékezések) a tradíció megőrzendő, példamutató elemeit hangsúlyozza, a problematikus mozzanatokról pedig szívesen megfeledkezik
- a politikai közbeszéd • amelyben a rivális politikai irányzatok önérdekű, politikailag motivált múltértelmezése jelenik meg
- a szóbeszéd • amely a fentiek sokszoros áttételen keresztül leszűrődő, teljesen megbízhatatlan keveréke
Mindebből következik, hogy a történeti emlékezet e széles közönséget elérő „intézményei” önmagukban nem képesek – sokszor nem is törekszenek – a múlt sokrétű, mély és alapos bemutatására. Az ily módon kialakuló történelemkép általában vázlatos, felületes és kevéssé árnyalt, az egyes korszakok, események és személyiségek belső bonyolultságát nem fedi fel. Gyakran olyan történelemfelfogást tükröz, amely az adott közösség identitását erősítő, „építő jellegű”, „pozitív”, „előremutató” hagyományelemeket helyezi előtérbe, a „negatív”, kényelmetlen epizódokat pedig feledésre ítéli.
Ezzel szemben a szakszerű történetírás célja – s egyben feladata – a múlt minél teljesebb és pontosabb feltárása s lehető legobjektívebb bemutatása. Éppen ezért törekszik mindenféle hamis idealizálás és elhallgatás felszámolására, a tévhitek és pontatlanságok helyreigazítására.
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.