„Jaj a művésznek, kinek ma nincsenek élményei” – idézte Julius Meier-Graefét a Szépművészeti Múzeum muzeológusa, Felvinczi Takács Zoltán 1914 szeptemberében a Nyugatban megjelent, háborús művészetről szóló cikkében.
Meier-Graefe vélekedését, mely szerint a kiüresedett művészi programokat a háború tartalommal tölti meg – a „tüzes örvények, nyomorúság és vér, szeretet és szent gyűlölet válnak élményekké” –, többen osztották, s a háborútól a művészet megújulását várták. „A világháború borzalmas vérfürdőjéből már mintha egy más, egy új művészet hajnala derengne”– írta profetikus hévvel Fónagy Béla 1915-ben a korszak legjelentősebb képzőművészeti lapjában, a Művészetben.
Az értelmiség szellemi mobilizációja jegyében a háború első éveiben írók, költők, publicisták a legrangosabb és legmodernebbnek tekintett folyóiratokban propagálták a háborút mint olyan elementáris hatású élményt, amely fokozza az alkotók kreativitását.
Az „élményszerzés” kézenfekvő módja az aktív részvétel volt, amelyre a művészeknek többféle lehetőségük nyílt. Számos művész önkéntesként vonult be, másokat besoroztak, de a legtöbben a sajtóhadiszállás tagjaként vettek részt a háborús szolgálatban. Műveik megszületését a megélt tapasztalatok, a lehetőségek, az elvárásrendszer és a körülmények egyaránt befolyásolták.
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.