rubicon

Leányálom

A nadrágszoknyától a szmokingig. Legényélet a húszas években
14 perc olvasás

A 20. század első évtizedeinek társadalmi, politikai, gazdasági és kulturális folyamatai, valamint gyors technikai fejlődése átalakította az emberek életmódját, gondolkodását, mozgásterét, egymás közötti kapcsolatait. Mindezzel pedig szoros kölcsönhatásban állt az öltözködés. Ebben az időszakban a női ruhatárban végbemenő változások radikálisnak tűntek a kortársak szemében, legalábbis a szülők, nagyszülők generációs normáihoz képest. Ilyen volt többek között a halcsontos fűző elhagyása, a szoknya rövidülése vagy a férfiviselet bizonyos elemeinek az átvétele. A nadrág jelentkezését, illetve az úgynevezett garçonne stílust heves viták övezték, mivel a természet rendjére hivatkozva a nők elférfiasodásától tartottak, holott éppen a nemekről, a szépségeszményekről való felfogás változásával és az élet új kihívásaival függtek össze.

1911 februárjában, a párizsi új kollekciók bemutatásakor tűntek fel az első nadrágszoknyák. Mögöttük Paul Poiret állt, aki divattervezőként, celebként, médiamágusként legendás partijaival, merész modelljeivel a boldog békeidők Gaultier-ja volt. Ami ezután történt a sajtóban, arra ma azt mondanánk, hogy felrobbant az internet. Gúnyrajzok, cikkek, kuplék, utcai tüntetésekről szóló hírek… A feminizmus diadalát és a világ végét látták benne.

A nadrágszoknya Marlene Dietrich cilinderben és szmokingban a Marokkó című filmből (1930). A színésznő vonzó megjelenése mind szerepeiben, mind a való életben játékba hozta a nőiesnek és férfiasnak elkönyvelt külső jegyeket. Így a nadrág és a zakó a személyes

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.