Legutóbb a Nagy Sándor-film bemutatója robbantotta ki azt a gyakran fellángoló vitát, hogy egy történelmi személyiségről készített filmnek mennyire kell ragaszkodnia a történelmi hitelességhez. A vitában megszólalók szinte kivétel nélkül azt az álláspontot képviselték, hogy az alkotóknak nincs joguk megsérteni a hitelességet. Pedig ez korántsem olyan magától értetődő, ahogyan azt a nyilatkozók gondolják. Shakespeare királydrámáin vagy Dürrenmatt Nagy Romulusán, hogy csak két kiragadott példát említsek, szintén nem szokás ilyesfajta hitelességet számon kérni. A művész nem történész, számára a történelmi figura is éppen olyan megformálandó hős, mint akit ő maga talál ki, és éppen azért állítja alkotása középpontjába, hogy azzal kifejezzen valamit, amit közönségének el akar mondani. Ha ezt tudatos anakronizmusokkal vagy a személyiség egyik vagy másik elemének túlhangsúlyozásával teszi, lelke rajta. Amit a műalkotáson számon lehet és kell kérni, az nem az iskolás történelemképpel való összhangja, hanem az, hogy mint alkotás jó-e vagy sem. Arról viszont kevesebb szó esik, hogy éppen Nagy Sándor esetében különösen nehéz bármiféle történelmi hitelességről beszélni, mivel azok a források, amelyeket ma életéről olvashatunk, maguk sem törekedtek ilyesmire. Természetesen mindegyik megszületésének volt valami célja, de az nem esik egybe a mi elvárásainkkal.
Talán
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.