Széles körben ismert, hogy a harckocsi az I. világháborúban jelent meg a harctereken. Az azonban kevésbé, hogy az első harckocsi tervei az Osztrák–Magyar Monarchiában születtek meg. Günther Burstyn főhadnagy 1911-ben nyújtotta be elképzelését az osztrák–magyar hadvezetésnek. Az általa Motorgeschütznek (motorlöveg) nevezett eszköz minden olyan ismérvvel rendelkezett, amelyet a mai harckocsikon is megfigyelhetünk: a páncéltest alján futó lánctalp, hátul elhelyezett motor és forgatható toronyba szerelt ágyú. A konzervatív katonai vezetők azonban nem láttak fantáziát a harcjárműben, így nem valósulhatott meg.
A britek 1915-ben bizottságot állítottak fel egy „szárazföldi csatahajó” megalkotására, amely páncélzata, fegyverzete és terepjáró képessége révén alkalmas az ellenség megerősített állásainak leküzdésére. A bizottság munkájának eredményeképpen 1915 szeptemberére megépült az első prototípus, amely a Little Willie nevet kapta (ez volt a német trónörökös gúnyneve a brit sajtóban). A lánctalpas jármű páncéltestének alapformája téglatest volt. Bár a Little Willie nem jutott el a sorozatgyártásig, a kipróbálása során szerzett tapasztalatok igen értékesnek bizonyultak a későbbi fejlesztések során.
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.