Mivel a Föld felszínének 71%-át a világtengerek borítják, nem meglepő, hogy a vízi szállítás a mai napig meghatározó módja az áruk célba juttatásának. Azonban nemcsak a kereskedelmi útvonalak miatt fontos a tengerek és óceánok feletti ellenőrzés. A lakosság jelentős része part menti településeken él, és a vízi útvonalak feletti kontroll a szárazföldön is jelentős katonai előnyhöz juttathatja a tengereket ellenőrizni képes hatalmakat. Még napjainkban is 90% körüli a tengeri szállítás aránya a világkereskedelemben, mivel ez a legköltséghatékonyabb szállítási mód, különösen a nagy tömegű áruk, így például a nyersanyagok mozgatásában. Azonban a tengerek feletti uralom nemcsak a kereskedelmi útvonalak ellenőrzése miatt fontos, hanem katonai és diplomáciai jelentősége is nagy.
Thuküdidész, az ókori görög (had)történetíró már több mint 2500 évvel ezelőtt leírta, hogy „aki a tengeren parancsol, mindennek az ura”. Sokkal egyértelműbben fogalmazott a 16. századi oszmán admirális, Barbarossza Hajreddin: „aki uralja a tengert, nemsokára a szárazföldet is fogja”. A tengeri fölény által kínált mobilitás és kezdeményezőkészség óriási előnyt jelent egy fegyveres konfliktusban.
Modern rakétás romboló, az amerikai Arleigh Burke osztályú DDG–125 Jack H Lucas Technikai újításokAz ókor vizeit uraló karcsú, gyors és nagyrészt evezőkkel hajtott, de vitorlákkal is felszerelt hadihajók, a gályák korlátozott mértékben voltak alkalmasak önálló műveletekre. A fedélzetükön tartózkodó nagyszámú ember
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.