A berlini fal 1961-es felhúzása utáni években megnőtt azon NDK-állampolgárok száma, akik valamely baráti, szocialista országon keresztül próbáltak meg eljutni egy nyugati országba, így a keletnémet állambiztonsági szerv, a Stasi figyelő tekintete egészen a Balatonig terjedt. A belnémet határ hermetikus lezárása után a Stasi és az NDK vezetése feltételezte, hogy mindenkinek, aki egy nyugati országgal határos szocialista államba megy nyaralni, szándékában áll illegális határátlépést megkísérelni, azaz disszidálni is. A disszidálókról szóló növekvő statisztikai adatokra a Stasi gyorsan reagált, így 1964-ben nemcsak Magyarországon hoztak létre ún. operatív csoportokat, hanem Csehszlovákiában és Bulgáriában is. A Stasi tevékenységében az utazókat övező figyelem sajátos görbéje rajzolódik ki: a berlini fal felépítése utáni években a Magyarországra – vagy bárhová máshová – utazók nagyon erős megfigyelése a kiutazók létszámának növekedésével enyhült ugyan, viszont a nyolcvanas évek végén – a kitelepülni szándékozó NDK-állampolgárok számának folyamatos növekedésével párhuzamosan – ez a kiemelt figyelem újra megerősödött, és az események csúcspontjának tekinthető ’89-es évig egyre fokozódott.
Valóban sok NDK-állampolgár próbált meg egy baráti, szocialista országon keresztül eljutni valamelyik nyugati országba, de természetesen nem minden nyaralónak voltak ilyen tervei. A Stasi nemcsak a rendszer ellenzékéhez soroltakkal szemben lépett fel, hanem a „csendes többség” életét is alapjaiban befolyásolta, a hétköznapi élet minden területére behatolt, az állampolgárok állandó és teljes körű megfigyelésének megvalósítására törekedett, még a „felhőtlen” balatoni nyaralások idején is. A rendszerváltás idejére a Stasi az egykori NDK lakosságszámához viszonyítva a világ legnagyobb titkosszolgálatává nőtte ki magát, és példa nélküli módon sikerült megvalósítania egy társadalom szinte tökéletes megfigyelését.
A Stasi operatív csoportja Magyarországon
Az ún. baráti szocialista országokba telepített operatív csoportok jelenléte, önálló megfigyelési, hálózatépítési tevékenysége nem működhetett – és nem lehetett sikeres – a fogadó ország testvérszerveinek tudta és együttműködési megállapodásokban rögzített segítsége nélkül. A konkrét megállapodások az ötvenes évek végén, a hatvanas évek elején születtek meg, a Magyarországra kihelyezett operatív csoport pedig az 1964-es szezonban kezdte meg balatoni tevékenységét. Az egység legfőbb feladata a nyaralásra érkező NDK-állampolgárok ellenőrzése, tervezett bűncselekmények felderítése, illetve az NDK-ban „operatív feldolgozás” alatt álló, éppen itt nyaraló személyek megfigyelése volt.
Jelenlétét Erich Mielke (állambiztonsági miniszter 1957-től 1989-ig) parancsai és végrehajtási utasításai szabályozták, valamint a magyar szervekkel folyamatos együttműködési tárgyalások és megállapodások segítették, tevékenységéről több százezer oldalon maradtak fenn munkatervek, iktató- és leltárkönyvek, éves összefoglaló jelentések, fényképek, megfigyelések jelentései, valamint IM-ek (Inoffizielle Mitarbeiter), azaz nem hivatalos munkatársak, besúgók munkadossziéi.
A csoportok főhadiszállásai minden esetben a baráti országok fővárosai voltak, vagyis Budapest mellett Prága és Szófia, ám a turisztikai csúcsidőszakokban kihelyezett tisztek dolgoztak a főbb idegenforgalmi centrumokban is: a Balatonnál Siófokon, Balatonfüreden, Keszthelyen, majd Hévízen is, vagy például Karlovy Varyban és Várnában. A Stasi operatív csoportjai az együttműködési megállapodások alapján élvezték a testvérszervek segítségét: operatív lakásokat, eszközöket, a szabad mozgáshoz helyi rendszámú gépkocsikat, a megyei rendőrkapitányságok állambiztonsági osztályaira való bejáráshoz pedig igazolványokat kaptak.
Az információk megszerzésében is segítséget nyújtottak a magyar kollégák, például a nyugatnémet turisták pontos be- és kiutazási idejét, illetve bejelentett tartózkodási helyét is megadták. A Stasi, mint minden tevékenységében, az operatív csoportjai munkájának előkészítésében is nagyon alaposan járt el. Folyamatosan készültek belső használatú tájékoztató füzetek, a tisztek emellett rendszeres tájékoztatást kaptak az NDK-állampolgárok szocialista országokba irányuló idegenforgalmának tendenciáiról, várható irányairól a közlekedési minisztériumtól is, ahová az idegenforgalom szervezése, irányítása és a statisztikák elkészítése is tartozott.
Az operatív csoportok önálló hálózatépítést is végeztek a célországokban. A Balatonnál a nyári hónapokra felduzzasztott létszámmal működő csoport munkáját egyrészt a Kelet-Berlinből küldött fiatal stasisok, valamint nyaralni érkező hivatásos Stasi-tisztek és évközben más MfS (Ministerium für Staatssicherheit – Állambiztonsági Minisztérium) főosztályok IM-állományába tartozó besúgók is segítették. Ez a „nyári hálózat” azonban egy-két állandó, ún. hivatásos, vagyis főállású besúgótól eltekintve hétről hétre változó személyi állománnyal rendelkezett, ami megnehezítette a hatékony állambiztonsági munkát. Mire az IM kiismerte magát a helyszínen, megismerte a kapcsolattartó tisztjét, megtalálta a célszemélyt, első jelentéseinek tapasztalatait kiértékelték, már utazott is vissza az NDK-ba. Sokkal fontosabb és hatékonyabb volt az operatív csoport számára az az állandó IM-hálózat, amely főleg állandó jelleggel Magyarországon élő, NDK állampolgárságú személyekből állt. Volt köztük cserediák, vendégmunkás, majd itt házasságot kötő és letelepedő vidéki orvos, vagy éppen Budapesten nyelvtanárként dolgozó mérnök, és kiemelt szerepet kaptak az NDK nagykövetségéről származó jelentések is.
Az állambiztonsági szervek kooperációjának legfőbb területe a két szerv vizsgálati osztályainak együttműködése volt, amikor általában egy Magyarország területén elfogott NDK-állampolgár ügyében folytatott nyomozást a magyar szerv, majd a 30 napos vizsgálati eljárás lezárultával az elfogott személyt a keletkezett iratokkal együtt átadta az „NDK illetékes szerveinek”. A legtöbb ilyen eset tiltott határátlépés vagy annak előkészülete, illetve ahhoz való segítségnyújtás volt. A tiltott határátlépés miatt Magyarországon elfogott NDK-állampolgárok száma ugyan ingadozó, de növekedési tendenciát mutat 1989-ig.
[sub_article=3870]
Német–német kapcsolat a Balatonnál
Miután a berlini fal felépítésével az utolsó átjáró is megszűnt az NDK és az NSZK között, a német–német kapcsolatok, rokoni, baráti találkozások többé már nem a két Németország területén bonyolódhattak. Keresni kellett egy új helyszínt, amely – az érvényben lévő szabályozások értelmében – mindkét Németország állampolgárainak elérhető, földrajzilag is könnyen megközelíthető, és megfelelő, illetve megfizethető ellátást nyújt mindkét ország lakóinak.
Amikor a német–német kapcsolatok 1961 után a két Németország határain kívülre helyeződtek, Magyarországon éppen elindult egy, a többi szocialista országhoz képest relatív életszínvonal-emelkedés. Ennek része volt előbb a háztájik, majd a maszekok, végül a TSZ-melléküzemágak engedélyezése az évtized folyamán. Mindezek a lehetőségek és folyamatok biztosították a többi szocialista országhoz képest nyugatiasabb, jobb minőségű ellátást, ami a nyugatnémetek ízlésének és elvárásainak is megfelelt, a keletnémeteket pedig gyakorlatilag elkápráztatta. A magyarországi ellátás a keletnémetek számára gyakorlatilag fantasztikus volt, viszont egyre kevésbé megfizethető, míg az NSZK-sok igényeit is kielégítette, és ők még ráadásul kifejezetten gazdagnak is érezhették magukat.
Mivel a magyar idegenforgalom – és a maszekok, a szállásadók, a vendéglátók, piacolók és az állami szektor – számára a nyugati márka volt a kívánatos, és mivel a nyugatnémetek szinte mindent megengedhettek maguknak, a keletiek pedig csak egyre szűkösebben tudtak kijönni az utazásokra engedélyezett napidíjból, az NDK-ból érkezők egyre inkább „másodosztályú vendégeknek” érezték magukat – és ezt a magyar vendéglátók elég gyakran valóban érzékeltették is velük.
Az NDK gazdasága viszont egyre nehezebben tudta előteremteni a Magyarországra utazó turistáknak az ún. „utazási pénzt” (= Reisegeld), a napi beváltható forintot. Ez az 1980-as évek magyarországi áremelkedései után lett különösen súlyos probléma, 1988 januárjában pedig kritikus helyzet alakult ki a szocialista valutapiacon. Mivel nagyságrenddel kevesebb magyar akart az NDK-ba utazni, mint amennyi NDK-s hozzánk, nem volt kereslet az NDK márka iránt, s az árfolyam ennek következtében eltorzult. A problémával nemcsak az NDK Pénzügyminisztériuma, hanem az idegenforgalomért felelős Közlekedésügyi Minisztérium, a Minisztertanács és az állampárt, a SED Központi Bizottsága, de még az Állambiztonsági Minisztérium is foglalkozott.
A végjáték: 1989
Az 1989-es évhez közeledve egyre több jelentés készült a magyar politikai helyzetről, a társadalom hangulatáról, valamint 1989-ben az állambiztonsági szervek és a határőrség átszervezéséről is. Az ország hangulatáról szóló jelentéseket főleg az állandó IM-hálózat tagjai adták, míg a szervezeti változásokról a tisztek készítettek beszámolókat a magyar szerv kapcsolattartóival folytatott megbeszéléseik vagy akár baráti beszélgetéseik után. A Stasi tisztjeinek azonban mind több gondot okozott, hogy az információkéréseiket a magyar partnerek egyre csökkenő lelkesedéssel fogadták. A Magyarországra beutazó külföldiek ellenőrzésének fokozatos enyhülése miatt az egykori NDK állambiztonsága számára egyre nehezebb volt a magyarországi munka.
A Stasit – egyben az NDK-t – kiváltképp foglalkoztatta az osztrák–magyar határszakaszon található fizikai akadály, a „vasfüggöny” lebontásának megkezdésével és Magyarországnak a Genfi Menekültügyi Konvencióhoz való csatlakozásával előállt új helyzet. A tiltott határátlépés kísérlete miatt hazánkban elfogott és az NDK állambiztonsági szervek vizsgálati osztályának még 1989 tavaszán a megszokott ügymenetben átadott személyek kihallgatási jegyzőkönyveiből tudjuk, hogy rendre rákérdeztek és kiemelten kezelték mindazokat az információkat, melyeket a kihallgatott gyanúsítottak a változóban lévő magyar joggyakorlatról a magyarországi fogdákban hallottak. A Stasi vezetése számára a legijesztőbb hírek lényege az volt, hogy ha az elfogottak néhány hónappal később kísérelték volna meg a határátlépést, akkor a magyar szerveknek már nem kellene őket átadniuk a Stasinak.
A június 12. után vizsgálati fogságban lévőktől származó információk pedig éppen azért voltak ijesztőek a Stasi számára, mert a jelentések szerint maguk a magyar határőrök, illetve a vizsgálati eljárást lefolytató hivatalos személyek javasolták az NDK-soknak, hogy adjanak be kérelmet menekültstátuszra, bár jelezték, hogy annak elbírálása még kétséges, mivel Magyarország még nem dolgozta ki az új helyzetnek megfelelő jogszabályokat. Az új eljárási rendet, vagyis az MfS magyarországi képviselőinek történő átadás vagy az országból való kiutasítás gyakorlatának beszüntetését körülbelül szeptemberre jelezték előre, ami persze a korábban elfogottakon nem sokat segített. Az információk a magyar fogdákban is terjedtek a keletnémetek között, ezekből a valóságnak nem teljesen megfelelő hírek terebélyesedtek, amelyek aztán fokozták a Stasi kihallgatótisztjeinek bizonytalanságát, sőt, egyre nagyobb kétségbeesését.
1989 júliusától sokasodtak az MfS II. főosztályánál, vagyis a kémelhárításnál, valamint a nemzetközi levelezésben a budapesti NSZK-nagykövetségen tartózkodó keletnémet állampolgárokra vonatkozó hírek. Az egyik első ilyen információ 1989. július 10-i dátummal érkezett Budapestről Heckerodt alezredestől. Az operatív csoporthoz tartozó, Budapestre helyezett kémelhárító tiszt arról számolt be, hogy július 6-án már 40 NDK-állampolgár volt a nyugatnémet követségen, akiknek elhelyezése céljából házat akart bérelni a követség. Az ún. követségfoglaló NDK-állampolgárokról közvetlenül a budapesti keletnémet nagykövetségről is érkeztek hírek az MfS központjába.
Egy dátum nélküli, Kelet-Berlinben készült összefoglaló augusztus 3-i adatokat idézett, melyek szerint 158 NDK-állampolgár tartózkodott a budapesti NSZK-nagykövetségen. A jelentés nyugatnémet sajtóhírek mellett az NSZK Külügyminisztériumából és a Belnémet Kapcsolatok Minisztériumának nyugat-berlini kirendeltségéről származó, nem hivatalos információkra hivatkozva számolt be arról, hogy Magyarországon menekülttáborok létesítését tervezik, ahová keletnémeteket is felvennének, akiknek rövid távon biztosítanák a közvetlen kiutazási lehetőséget az NSZK-ba. Erről a hírről a nyugatnémet Külügyminisztérium sajtóközleményt kívánt kiadni, amelyet úgy kellett megfogalmazni, hogy az ne idézzen elő tömeges kiutazási hullámot az NDK-ból Magyarország felé. Mindezzel összefüggésben visszahívták szabadságáról a nyugatnémet nagykövetet, hogy közös álláspontot és közös eljárási rendet dolgozzon ki a hasonló esetekre a magyar Belügyminisztérium képviselőivel. Miközben a nyár folyamán már zajlottak tárgyalások a két állambiztonsági szerv között, a helyzet egyre inkább diplomáciai, illetve nemzetközi jogi kérdéssé vált, a külügyminisztériumok közötti egyeztetésekről pedig a Stasi is csak utólag és csak részlegesen értesült.
A Stasi információértékelő részlege, valamint a Magyarországon tartózkodó operatív csoport vezetője és az ő jelentéseit megkapó berlini egységvezetők folyamatosan tájékoztatták 1989 nyarán Erich Mielke hadsereg-főparancsnokot az osztrák–magyar határszakaszon bekövetkezett és a továbbiakban várható változásokról, valamint az eseményekkel kapcsolatos lakossági reakciókról. Ennek fényében érthető valamelyest, hogy a páneurópai pikniket megelőző napokban sokkal fontosabbnak tűnt az a „nem hivatalos csatornán” érkezett augusztus 17-i hír, mely szerint a nyugat-berlini Szövetségi Nyomdában 5000 ideiglenes útlevél sürgős nyomtatását rendelték meg, amelyeket aztán közvetlenül a budapesti NSZK-nagykövetségre fognak vinni. A hír arra is kitért, hogy a szállítmányt augusztus 19-én fogják teherautóval Budapestre szállítani, így a dokumentumoknak már az azt megelőző napon, 18-án készen és becsomagolt állapotban kell lenniük.
A páneurópai piknik
A Magyarországon, illetve a budapesti NSZK-nagykövetségen tartózkodó és a hazatérést megtagadó keletnémetek számának növekedése a szokásosnál is kiélezettebb figyelmet követelt a Stasi operatív csoportjának tagjaitól, így felmerül a kérdés, hogy miért nem tudtak előre – de legalább néhány órával korábban – a páneurópai piknik szervezéséről, illetve az azt követő határnyitásról. A piknikről mindenképpen értesülhettek volna, ha legalább egy nem hivatalos munkatársuk időben jelentett volna a magyar és német nyelven is terjesztett szórólapokról, vagy ha az operatív csoport Budapesten és a Balatonnál tartózkodó hivatásos tagjainak a kezébe került volna egy példány. Valószínűleg csak a véletlenen múlt, hogy nem így történt. Az iratokból az derül ki, hogy a beérkező minimális információ is hihetetlenül lassan jutott el közvetlenül az operatív csoporthoz, illetve a budapesti NDK-nagykövetségről Kelet-Berlinen keresztül közvetett úton gyakorlatilag „vissza” Budapestre.
A hírszerzői jelentésekből, hírügynökségi információkból, sajtóhírekből és a budapesti operatív csoport jelentéseiből álló több ezer oldalas aktákban óráról óra követhetjük nyomon az augusztusi és szeptemberi eseményeket. A jelentések között megtalálható Gerd Vehresnek, az NDK akkori budapesti nagykövetének a páneurópai piknik szervezéséről szóló első jelentése, amelyben felteszi azt a logikus kérdést, hogy vajon nem lesz-e baj abból, hogy az osztrák–magyar határszakasz néhány órára teljesen nyitva lesz. Ennek a jelentésnek augusztus 11. a dátumozása, mégsem történt semmilyen ellenlépés az esemény 19-i megrendezéséig.
Már a piknik utáni napokban felmerült a keletnémet menekültek, határáttörők által hátrahagyott NDK-rendszámú autók sorsa is, először 1989. augusztus 22-én: „A magyar Vámhivatal 1989. augusztus 22-i jelentése szerint kb. 200 NDK-rendszámú személygépjármű tartózkodik Magyarországon, melyet annak tulajdonosai hátrahagytak. Ezek közül 194 darab ta- lálható Sopron környékén. A magyar Vámhivatal kéri annak eldöntését, hogy ezen gépjárművek szállítási és raktározási költségeinek forintban való kiegyenlítése mellett, mikor és hogyan veszi át azokat a budapesti nagykövetség konzuli osztálya.”
A Magyarország területén valamilyen bűncselekményt elkövetők, jellemzően tiltott határátlépést megkísérlők által használt gépjárművek korábban visszakerültek az NDK-ba, és azok tulajdonjoga a vizsgálati fogságban lévő gyanúsítottról a keletnémet államra szállt.
Kitűnő példát nyújt a Stasi köreiben eluralkodó ún. „Orientierungslosigkeit”, vagyis „tájékozódásvesztés” állapotára az a levélváltás is, amelyben a berlini központból a HA II. vezetői rákérdeznek a budapesti operatív csoport vezetőjénél arra, hogy valóban nem tudtak-e a Sopronnál augusztus 19-re szervezett „tömeges embercsempész akcióról”. A levél dátumozása szeptember 16., vagyis négy héttel a piknik és hat nappal a határnyitás után jut vissza a kérdés Budapestre. Kérdéses azonban, hogy mennyire adhatunk hitelt az OPG vezetőjének, aki talán csak a saját és munkatársai becsületét akarta menteni, amikor azt írta válaszában, hogy „sem hivatalos, sem nem hivatalos forrásból nem volt tudomásuk az előre eltervezett tömeges embercsempész akcióról”.
A piknikről és a határnyitásról szóló jelentések és levélváltások is jelzik már a Stasin eluralkodó állapotot, amely aztán később, az NDK-beli tüntetések és ellenzéki megmozdulások idején is megbénította a „céget”. A hatalmasra nőtt, bürokratikus és katonai hierarchiában működő szervezetben annak méretei miatt annyira lelassult az információáramlás, hogy mire Magyarországról, illetve az NDK vidéki városaiból érkező információra érdemi válasz születhetett volna, addigra az NDK létét megrengető események már rég meg is történtek.
[sub_article=3871]
A határnyitás
Felgyorsultak az események, amikor szeptember 8-án, pénteken este 19.30-kor Gerd Vehres keletnémet nagykövet jelentést küldött az NDK külügyminisztériumába, hogy Kovács László, a magyar külügyminisztérium államtitkára aznap 15 órakor jegyzéket adott át, melyben tájékoztatta a szeptember 10-én 19 órakor bejelenteni tervezett határnyitásra vonatkozó döntésről. A diplomáciai távirat végül a hétvége folyamán eljutott ugyan a döntéshozókhoz, érdemi válasz azonban sem a keletnémet külügyminisztériumból, sem a Stasitól nem érkezett Budapestre – a Stasi-iratok tanúsága szerint legalábbis nem.
A magyar jegyzék összefoglalta az 1989-es nyár eseményeit, majd pedig közölte, hogy szeptember 11-én nulla órától időszakosan felmondja az NDK-val 1969-ben kötött, a vízummentes utazásra vonatkozó egyezmény 6. és 8. paragrafusát, mely szerint Magyarország nem enged keletnémet állampolgárokat harmadik országba távozni. A megnevezett dátumtól számítva tehát a magyar állam engedélyezte a keletnémet úti okmányokkal rendelkező NDK-állampolgárok olyan harmadik országba történő kiutazását, amely befogadja őket, vagy engedélyezi számukra a területén való átutazást.
A budapesti keletnémet nagykövet minden bizonnyal tökéletesen tisztában volt a helyzet komolyságával, és még aznap éjjel, szeptember 8-án 23.30-kor újabb táviratot küldött a külügyminisztériumába, amelynek másolata megérkezett a Stasi központjába is – azonban csak másnap reggel. A nagykövet beszámolt arról is, hogy még az este átadta Oskar Fischer keletnémet külügyminiszter Horn Gyulának címzett táviratát Kovács László államtitkárnak, és ismételten kifejtette az NDK álláspontját. Hangsúlyozta, hogy a magyar állami vezetőktől segítséget várnak, illetve vártak volna el a táborokban és a nyugatnémet követségen tartózkodó keletnémeteket meggyőzésében, hogy térjenek vissza az NDK-ba. A nagykövet személyes megjegyzésként hozzáfűzte, este találkozott Grósz Károly egyik tanácsadójával, egy vezető MSZMP-taggal, akinek beszámolt mindarról, amit délután Kovács Lászlótól megtudott. Informális csatornákon keresztül pedig még aznap éjjel kiderült, hogy a magyar pártfőtitkár nem tudott semmit a minisztertanács határnyitásra vonatkozó döntéséről.
Az MfS különböző egységeinél fennmaradt iratokban a határnyitásra vonatkozó, gyakorlatilag utólag összegyűjtött információk egyértelműen bizonyítják, hogy a keletnémet állambiztonság a budapesti nagykövet szeptember 8-i távirata, illetve Horn Gyula külügyminiszter 1989. szeptember 10-i, vasárnap esti televíziós bejelentése előtt nem tudott az eseményről. Sőt, csak másnap, a határon átjutott keletnémetekre vonatkozó első sajtóhírek, kelet- és nyugat-európai sajtószemle, valamint MTI-hírek és a BM által küldött első határőrségi adatok alapján tájékozódtak a határt átlépő tömegek nagyságáról.
A korábbi iratokban hivatkoztak az NSZK külügyminisztériumából, nem hivatalos csatornából származó információkra, ez a forrás azonban éppen a határnyitás előkészületeiről nem számolt be. A szeptember 11-ét követő napokban pedig csak másodlagos források összegyűjtése alapján próbálták meg követni az eseményeket, és legalább hitelesnek tekinthető adatokat szerezni az osztrák–magyar határt átlépő keletnémetek számáról, valamint viszonylagos áttekintést nyerni az esemény nemzetközi visszhangjáról. A magyar lépést követő, valamint a prágai és a varsói NSZK-nagykövetségen lévő NDK-állampolgárokra vonatkozó diplomáciai tárgyalásokról, gyakorlatilag saját kormánya lépéseiről is csak a külképviseleteken tevékenykedő tisztek révén szerzett tudomást a Stasi ezekben a hetekben.
Az 1989-es események ismeretében már tudhatjuk, hogy a Stasinak gyakorlatilag igaza lett, jól jelölték meg a „legveszélyesebb” területeket, és jól jelölték ki azokat az NDK határain túl lévő pontokat, ahol a keletnémetek kiemelten ki voltak téve a „nyugatnémetek fellazító politikájának”. Valóban, végül az utazási szabadság utáni vágy és a többi szocialista országban előrehaladó reformok híre volt az egyik fő oka annak, hogy a keletnémetek a nyugati határok megnyitásáról értesülve egyre nagyobb tömegekben maradtak 1989 nyarán inkább a Balatonnál, mint hogy visszatérjenek az egyre reménytelenebbül szürke NDK-ba.