rubicon

A „rassz”, a társadalmi nem és a kirekesztés kategóriái

Az amerikai individualizmus másik története – Online Plusz a Rubicon 2008/9-es lapszámához
15perc olvasás
Az individualizmus két története

Minden bizonnyal az individualizmus az egyik legamerikaibb eszme, mely hosszú évszázadok óta mélyen áthatja az amerikai gondolkodást és közbeszédet. Hatása az első telepesek vallási-társadalmi nonkonformizmusától a kortárs Amerika identitásmozgalmaiig kimutatható. Az egyén szabadságába és boldogulásába vetett hitről van szó, a társadalom vagy a „külső körülmények” szorításából való kitörés képességéről – azaz arról a gondolkodásról, mely elfogadja és tiszteletben tartja, hogy az egyén átgondolt és megfontolt döntések alapján cselekedjen, vállalva tettei következményeit. Az individualizmus a lelkiismeret és a személyes döntések elsődlegességét jelenti a társadalmi konvenciókkal, az emberek által kodifikált „hivatalos” törvényekkel és a nyájszellemmel szemben.

Ralph Waldo Emerson adja egyik első meghatározását Self-Reliance (Önállóság, 1841) című esszéjében, melyben az egyén és a társadalom feszültségektől terhes kapcsolatát vizsgálva kimondja azt, amit azóta oly magától értetődőnek tekint szinte minden amerikai: az individuum előbbre való a társadalomnál, mely gyakran ellensége az önálló és ekképp szükségszerűen nonkonformista egyénnek. „A társadalom mindenütt szövetkezik tagjai embersége ellen […] Aki ember kíván lenni, annak nonkonformistának kell lennie.” Az a nagy ember, írja Emerson, „aki a tömegben is képes tökéletes nyájassággal megőrizni a magányos függetlenségét.” „Bízz önmagadban”, hangzik a jól ismert emersoni parancs; az egyén hallgasson a saját érzéseit kifejező belső hangokra s mindenkor elvei és meggyőződése szerint cselekedjen; döntéseiben sem a társadalmi normák, sem saját korábbi döntései ne befolyásolják.

Hasonlóképp az amerikai közgondolkodás részévé vált Henry David Thoreau Walden (1854) című könyvének az a része, ahol azokról ír, akik egy „másfajta dobos” (different drummer) ritmusára menetelnek. A Walden talán legismertebb részében Thoreau a belső parancs, illetve a belső parancsnak engedelmeskedő individualisztikus viselkedés apológiáját fogalmazza meg.

„Ha valaki nem tart lépést társaival, ennek talán az az oka, hogy más dobosra hallgat. Hadd meneteljen a maga muzsikájának ütemére, akármilyen lassú is, akármilyen messziről szól. Nem muszáj mindenkinek olyan hamar felnőnie, mint az almafának vagy a tölgynek.”

– Szőllősy Klára ford.

Az önteremtő self-made manről van itt szó, az autonóm individuumról, aki képes saját kezébe venni a sorsát és fel tudja

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.