rubicon

A kifelé forduló Egyház prófétája

125 éve született Giovanni Battista Montini, Szent VI. Pál pápa
lock Ingyen olvasható
7perc olvasás

VI. Pál pápa Giovanni Battista Enrico Antonio Maria Montini néven született 1897. szeptember 26-án az olaszországi Brescia tartomány Concesio nevű településén. Apja ügyvéd, katolikus politikus, az Actio Catholica egyik vezetője, később országgyűlési képviselő. A betegeskedésre hajlamos ifjú 1916-ban lépett be a papi szemináriumba, 1920-ban szentelték pappá. Előbb kánonjogi doktori címet szerzett, majd a La Sapienza egyetemen, illetve a Pápai Egyházi Akadémián tanult. Alig 25 évesen lett a vatikáni államtitkárság munkatársa, 1937-től pedig az államtitkárság helyettes vezetője.

A Kúria első embere

Főnökét, Pacelli bíborost 1939 februárjában választották pápává. Ettől kezdve XII. Piusz pápasága alatt Montini lett a Kúria legbefolyásosabb embere. Mindvégig bizalmas és szoros viszonyban álltak; 1954-ig a pápa mindennap találkozott vele – olykor naponta többször is. Montini egyszerre töltött be titkári, kabinetfőnöki és tanácsadói szerepet – ő volt az egyetlen, aki bármikor és bármely ügyben felkereshette a Szentatyát. Egyik munkatársa emlékei szerint „minden este kihallgatásra hívták Őszentségéhez, XII. Piuszhoz, még az ünnepnapokon, beleértve a karácsonyt és a húsvétot is. Ez eltartott este 20.15-től 21.30-ig vagy még tovább… E pápai kihallgatások során Isten Szolgája mindig állva maradt.” 

VI. Pál pápa
Forrás: Wikimedia Commons

Nem dohányzott, nem fogyasztott alkoholt, mindig udvarias, figyelmes volt; gyorsan és nagyon hatékonyan dolgozott; gyakori betegségei ellenére rendkívüli munkabírásáért is becsülték. Kényes pozíciójánál fogva óhatatlanul akadtak, akik nehezteléssel gondoltak rá, ám senki nem vádolta rosszindulattal, nagyravágyással vagy önző szándékokkal. 1954-ben Milánó érsekévé nevezték ki. Ez sokak szemében a Vatikánból való száműzetést jelentett, ám a pápa később is nagy megbecsüléssel nyilatkozott róla, és a kilencéves milánói működés hasznos lelkipásztori tapasztalattal ruházta fel. Ekkor került barátságba a velencei pátriárkával, a későbbi XXIII. János pápával, aki bíborossá kreálta. 

Montini és a magyarok

Bevallása szerint két alkalommal járt hazánkban. A második látogatásról a korabeli sajtó is részletesen beszámolt; 1938 májusában Pacelli pápai legátus kíséretében az eucharisztikus kongresszus alkalmával érkezett Budapestre. A Nemzeti Újság életrajzot és fényképet is közölt róla, és megemlítette, hogy „ő a legbizalmasabb munkatársa Pacelli bíborosnak”. A vatikáni küldöttség május 23-án délelőtt érkezett a Keleti pályaudvarra, ahol Horthy Miklós kormányzó és Imrédy miniszterelnök fogadta őket, a gépkocsioszlopot az utca két oldalán ünneplő tömeg kísérte. Montini részt vett a kongresszust kísérő eseményeken, és alkalma volt megtekinteni az abban az időben elzárva őrzött Szent Koronát is. 

A sikeres kongresszus jól reprezentálta a harmincas években Magyarország és a Vatikán között kiépített, szívélyes kapcsolatokat is. XI. Piusz pápa 1936-ban Horthy kormányzót, majd a következő években három magyar miniszterelnököt is fogadott. A kapcsolatok építésében jelentős szerepet játszhatott Montini prelátus is, Barcza György szentszéki magyar követ ezért is nyújthatta át Montininek a kormányzó által adományozott „Magyar Érdemkereszt második osztályát csillaggal” kitüntetést. Amikor Teleki Pál miniszterelnököt a Szentszék a Pius-rend nagykeresztjével tüntette ki, a tudósító megemlítette, hogy Montini „régi ismerőse Teleki Pálnak; cserkészbarátság ez, amit Montini prelátus azzal is kifejezésre akart juttatni, hogy személyesen adta át a magyar államférfiaknak a pápa által nekik adományozott magas kitüntetéseket”

Montini a 2. világháború idején aktív közreműködője a Szentszék üldözötteket mentő politikájának, amit Angelo Rotta nuncius magyarországi embermentő tevékenysége is jól jellemzett. 1945 áprilisában aztán szovjet nyomásra a nunciusnak távoznia kellett Budapestről, a diplomáciai kapcsolatok hosszú időre megszakadtak. Magyarországon a kommunista egyházüldözés időszaka következett, és csak Montini pápaságának idején újultak fel a két állam közötti kapcsolatok.

A párbeszéd pápája

Montini kardinálist XXIII. János halálát követően,1963. június 21-én választották meg pápává. Nehéz terhet kapott örökségül. Amikor elődje bejelentette a 2. vatikáni zsinat összehívását, még szkeptikusan mondta: „Az öregfiú nem tudja, milyen darázsfészekbe nyúl.” Most rá várt a feladat, hogy a zsinatot az egyház egységét megőrizve, egyszersmind eredményesen zárja le; illetve a zsinati határozatokat átültesse az egyház életébe. A zsinat második és harmadik ülésszaka között kiadott Ecclesiam Suam enciklikája a párbeszéd fontosságát állítja középpontba, egyrészt az egyházon belül, másrészt az egyház és a világ között; ezzel olyan iránymutatást adott, amely meghatározta a zsinat és végső soron az egyház megújulásának irányát.  

VI. Pál pontifikátusát a párbeszédre való törekvés jellemezte. Egyszerűsítette, modernizálta és egyre több nem olasz bevonásával nemzetközivé tette a pápai udvar életét. Ennek során a legnagyobb feltűnést keltő tette, hogy lemondott a pápai koronáról, a tiaráról, az uralkodói dicsőség jelképéről, amely a 20. század közepére a világ szemében elavult szimbólummá vált. De a Vatikánban olyan apróság is nagy feltűnést keltett, mint hogy szakított azzal a hagyománnyal, amely szerint a pápát senki sem látta enni. Az Új Ember című katolikus lap tudósítása szerint „a pápaválasztás után, amikor az összes bíborosoknak még a konklávé Borgia termében tálalták fel az ebédet – minden teketória nélkül közébük ült, mégpedig arra a helyre, amit neki a konklávé kezdetekor a sorshúzás kijelölt, és elbeszélgetett a bíborosokkal. Hogy a régi étkezési szokásokon még mit fog változtatni, azt nem lehet tudni. De hogy a bíborosokkal való testvéri együtt munkálkodást fontosnak tartja, annak ezzel adta jelét és bizonyságát.” Az együtt munkálkodás szándékának világos jele volt a pápai tanácsadó testület, a püspöki szinódus életre hívása is.

Az egyházon kívüli párbeszéd egyik fő területe az ökumenizmus előtérbe kerülése volt. Többször találkozott különböző vallások és egyházak vezetőivel; békecsókot váltott a konstantinápolyi pátriárkával, hogy később közös nyilatkozatban vonják vissza az 1054-es kölcsönös kiátkozást. Egykor, 1443-ban azon tört meg a katolikus és az ortodox egységesülés, hogy az ortodox püspökök nem voltak hajlandók megcsókolni a pápa lábát – ahogyan akkor az szokásban volt. A megbékélés félreérthetetlen gesztusaként 1975-ben VI. Pál pápa a Szixtusz-kápolnában bemutatott miséjét követően odalépett Meliton kalkedóniai metropolitához, letérdelt előtte és megcsókolta a lábát.

A párbeszédet szolgálták a pápa utazásai is. VI. Pál előtt a pápák még Olaszországon belül sem nagyon utaztak. Ő volt az első pápa, aki csaknem kétezer év után, 1964-ben elzarándokolt a Szentföldre, beszédet mondott New Yorkban az ENSZ közgyűlésén, részt vett Bombayben, majd Bogotában is az eucharisztikus kongresszusokon, bejárta mind az öt földrészt, példát adva utódainak is. 

A modern világgal való párbeszéd természetesen nem jelentette a világi elvárások kritikátlan érvényesülését még akkor sem, ha ezekkel kapcsolatban az egyházon belül is olykor megosztottság mutatkozott. A cölibátus vagy éppen a fogamzásgátlás területén a pápa határozottan foglalt állást. Már a vatikáni zsinat is szigorúan elítélte az abortuszt, a pápa 1968-as Humanae vitae enciklikája pedig a fogamzásgátlás minden formáját – kivéve a természetes családtervezés módszereit. Az enciklika hatalmas vitát váltott ki, különösképpen Észak-Amerikában és Nyugat-Európában sokan támadták emiatt, ám ez a pápát nem rendítette meg.

Az Ostpolitik – Mindszenty és Kádár

A párbeszéd igénye kiterjedt az ateistákkal, így a marxistákkal, illetve kommunistákkal folytatott dialógusra is. VI. Pál itt nehezen feloldható dilemmával állt szemben: egyfelől a valójában kibékíthetetlen ideológiai ellentét és a szovjet blokk országaiban uralkodó egyházüldözés, ami az elvek melletti kitartás és az ellenállás magatartását követelte meg; másfelől pedig a hitélet biztosításának igénye ezekben az országokban, ami pedig párbeszédet kívánt. 

A pápák sem ismerik a jövőt. A Szentszék sokat támadott keleti politikája, az Ostpolitik abból a korban közkeletű felfogásból eredt, amely szerint a kommunista rezsimek hosszú ideig uralni fogják a kelet-közép-európai és a keleti-európai régió országait. Ezért a sok millió hívő vallásgyakorlásának érdekében a pápai diplomácia kereste a modus vivendit, ami lehetővé tenné az egyház működését ezekben az országokban az elvek, valamint a vértanúk és bebörtönzöttekkel való szolidaritás feladása nélkül. 

A dilemmát jól érzékelteti a Mindszenty-ügy kezelése. Az antikommunizmusa miatt bebörtönzött bíboros 1956 novemberétől élt az Egyesült Államok budapesti nagykövetségén, ami mindenki számára kellemetlen helyzetet teremtett. Végül 1971-ben a Vatikán és a magyar állam megállapodása következtében kiengedték az országból, amit a bíboros a pápa kérésének engedve el is fogadott. Mindszenty Rómába érkezésekor VI. Pál elébe ment, kézen fogva vezette be a palotába, neki ajándékozta a gyűrűjét és a mellkeresztjét. 1971. október 23-án együtt miséztek Rómában, ami után VI. Pál a sekrestyében négyszemközt azt mondta a bíborosnak: „Te vagy az esztergomi érsek, Magyarország prímása. Munkálkodj! A nehézségek közepette fordulj hozzám, segíteni fogok.” 

Ám az ígéretet nem sikerült betartania. Kádárék mindenképpen szerették volna kikényszeríteni Mindszenty elmozdítását az érseki székből, amit a pápa végül engedmények fejében, hosszas rábeszélésre és könnyek között meg is tett. A pápai diplomácia vezetője, Casaroli bíboros szerint ez volt élete legnehezebb döntése. 

VI. Pál több kommunista vezető után 1977-ben Kádár Jánost is fogadta a Vatikánban. A tolmács, Szabó Ferenc SJ feljegyzése szerint a pápa ekkor is vívódott, Kádárra várva megjegyezte, nem tudja, hogy helyes-e fogadni a magyar kommunista vezetőt: „De hát ő maga kérte ezt; majd a történelem ítélni fog.” A találkozó kiegyensúlyozott légkörben telt, egyetértettek a helsinki békefolyamat továbbvitelében. A pápa kéréseit a diplomáciai kapcsolatok felvételéről, illetve a szerzetesrendek működéséről Kádár meghallgatta, és megígérte a megfontolásukat – ezekből persze semmi sem lett. Arról, hogy a pápa vendégét, Kádárt mint belügyminisztert még 1949-ben, Mindszenty letartóztatása után XII. Piusz kiközösítette az egyházból, természetesen nem esett szó. Az apró lépések politikája valóban hozott eredményeket, ám áttörés csak utóda, II. János Pál idején, a rendszerváltozások nyomán következett be.

Ferenc pápa 2018-ban szentté avatta VI. Pál pápát. A szenttéavatási szertartáson kiemelte, hogy méltán vette fel Szent Pál nevét, mert ő is feláldozta életét Krisztus evangéliumáért. „Egy kifelé forduló Egyház prófétája lett, amely a messzibe tekint…”

103 cikk ezzel a kulcsszóval