rubicon

Voltaire – Napóleon – Victor Hugo és a Notre-Dame

A megtagadott és újra felfedezett múlt
7 perc olvasás

Bármilyen furcsán is hangzik, a klasszicista kultúrán nevelkedett 18. századi gondolkodók nem értékelték a középkori gótikus építészet emlékeit.

A művészektől a rend, az arányosság, az önfegyelem és a józanság értékeinek képvi­seletét várták el, a – Winckelman német esztéta által megfogalmazott – „nemes egyszerűséget és nyugodt nagyságot”. Ezért többen is lenézték a gótikus művészetet. Voltaire mélyen megvetette, és „ócska, vacak díszítményekkel telizsúfolt” székesegyháznak nevezte a Notre-Dame-ot. 

Valószínűleg művelt kortársainak többsége is egyetértett vele. A 18. századi Párizsban megépített Madeleine-templom vagy az újjáépített Szent Genovéva-templom (a mai Panthéon) fehér oszlopaival és timpanonjával sokkal inkább ógörög vagy római épületekre emlékeztet, mint középkori székes­egyházakra.

A nagy francia forradalom során a Notre-Dame-ot olykor felhasználták ünnepélyes rendezvények céljaira, de egyre inkább egy megtagadott múlt szimbólumának tekintették. Miután 1789. augusztus 4. éjszakáján az Alkotmányozó Nemzetgyűlés felszámolta a kiváltságokat és eltörölte a régi rendet, másnap a székesegyházban hálaadó istentiszteletet celebráltak. Ez év őszén azonban az egyház birtokait kisajátították, s a katedrális is állami tulajdonba került. 1790.

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.