A képek mai életünkre jellemző túláradó világában különösen érdekes lehet számunkra, hogyan is néztek ki korábbi korok jelesei. Végigtekintve a magyar történelmen, megállapítható, hogy a legtöbb egykorú ábrázolás – a fotókorszak előtt – Széchenyi Istvánról született. Ezeknek azonban csak egy része eredeti alkotás, nem ritkán egy-egy sikeres képtípust ismételtek. Azt talán túlzás lenne állítanunk, hogy másoltak, de kevés változtatással alakították ki az újabb ábrázolást. Friedrich von Amerling 1836-ban készült festménye volt a legnagyobb hatással más művészekre, nemcsak több olajkép-, de grafikaváltozata is született. Ily módon az ábrázolások száma nagy, ám ehhez képest kevésbé változatosak.
1836-ban egy osztrák művész, a kor talán legelismertebb portréfestője, Friedrich von Amerling (1803–1887) is megfestette Széchenyit. Az egész alakos képmás a hivatalos portrétípus modellje lett. Amellett, hogy számos festmény- és grafikamásolata született, meghatározó volt a későbbi reprezentatív képmások szempontjából is. A művész mintegy ezer képet elérő életművében sem nagyon találunk hasonlót, a két évvel korábban, 1834-ben készült I. Ferenc-portré az, amely leginkább rokonítható a gróféval. A jól ismert, ülő uralkodóképmás helyett itt egy monumentális épület bejáratánál, balusztrádos lépcsőfeljáró előtt áll egyenruhában. A gróf kissé színpadias beállításban jobbjával egy vörös
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.