rubicon

Róma békéje – Róma háborúja

A Római Birodalom háborúinak természetrajza
36 perc olvasás

A történelemkönyvekben általában csak a pax Romana, vagyis a „római béke” kifejezés magyarázatával találkozunk, pedig ugyanennyire fontos volna tudatosítani, hogy a béke a rómaiak számára csakis „háborúkból született” vagy „háborúk árán kivívott” fegyvernyugvás lehetett, röviden: előbb a háború, s csak azután a béke. Mindez persze nem jelenti azt, hogy a rómaiak mindenkit megtámadtak és legázoltak, aki csak az útjukba került – épp ellenkezőleg! Egy háború megindításához – legalábbis a köztársaság korában – nemcsak valós okokra, hanem vallási szertartások sokaságának elvégzésére volt szükség, amelybe a békés megoldás érdekében végzett diplomáciai erőfeszítések is beletartoztak.

Nehéz megmondani, hogy a rómaiak számára a háború vagy a béke jelentette-e a természetes állapotot. Bár a római állam fennállásának 1300 éve alatt folyamatosan háborúzott, filozófusai között mégsem akadt egy Szun-ce, sem államférfiai között egy Clausewitz. Mi a háború? vagy A háború természete címmel – tudo­másunk szerint – nem született római írásmű. Az első századi Frontinus Hadicselek (Strategemata) vagy a negyedik században élt Vegetius Hadügyek (De re militari) című munkái nem általában a háborúról szóló traktátusok, hanem tematikus rendbe szedett szemelvénygyűjtemények „kezdő hadvezérek részére”. 

Egy militarizált társadalom A Traianus-oszlop Rómában, Traianus római császár forumának közepén álló, Kr. u. 112–113-ban épült, 39 méter domborművek sorozata látható, amelyek Traianus két daciai hadjáratának eseményeit ábrázolják. A

Olvassa a teljes cikket INGYENES regisztrációval!

Csatlakozzon több mint 30.000 Rubicon Online olvasóhoz és fedezze fel a történelmet! Ingyenes regisztrációval:

  • Prémium tartalmaink közül hármat ingyen olvashat
  • Korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunk tartalmához
  • Kedvenc cikkeit elmentheti olvasói fiókjába és könyvjelzők segítségével ott folytathatja az olvasást, ahol félbehagyta