1922. október 31-én III. Viktor Emánuel király Olaszország új miniszterelnökének nevezte ki Benito Mussolinit. A következő években vezetése alatt a fasiszta párt totális, egypárti diktatúrát vezetett be. A tömegek mozgósítására és nacionalizálására a fasiszták a sajtó, a film és a rádió mellett felhasználták az építészetet és a művészetet is.
1922 után Olaszországban az állam korábban sosem látott mértékben támogatta megrendelőként a nagy kulturális kiállításokat, amelyek méltatták a rendszer vívmányait, s bemutatták igényeit és politikai céljait. A művészetnek az államot kellett szolgálnia, jóllehet nem létezett hivatalosan proklamált állami művészet, s fennmaradtak az egyéni művészi kibontakozási lehetőségek és a realizmuson túlmenő avantgardista irányzatok is. Számos polgárpukkasztó értelmiségi és művész szimpatizált a forradalmi fasiszta mozgalommal és támogatta annak uralmát – főleg kezdetben. Leginkább a már 1922 előtt kialakult futurizmus mutatott programbeli rokonságot a fasizmussal: a parlamenti demokrácia megvetése, a háború iránti vonzalom, heroizmus, a technika és haladás csodálata, valamint antikommunizmus, nacionalizmus és
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.