Évtizedek óta számos vita lezajlott már abban a témában, hogy vajon a művészettörténetben elkülöníthetők-e külön kategóriaként a női alkotók által létrehozott műalkotások csupán abból a szempontból, hogy készítőik nem az „erősebbik nem” köréből kerültek ki. Vagyis létezik-e nőművészet, vagy a művészet nemektől független?
Ahogy egyes nők történelmi szerepe is túlmutat azon, hogy nőnek születve nem a hagyományos női feladatokban teljesedtek ki, hanem valamiképpen a történelem alakulását is befolyásolták, úgy egyes képzőművésznők szerepe is jelentősebbé vált annál, mintsem hogy pusztán gazdagítanák az alkotó géniuszok névsorát. Nehéz azonban meghatározni azt, hogy miben áll a női művészek mássága férfi kollégáikhoz képest.
Napjaink mélyre ható elemzései mégis rámutatnak arra, hogy léteznek olyan ösvények a művészet történetében, melyeket csak a „gyengébbik nem” képviselői tudnak bejárni. Számos példát sikerült már e téren feltárni, s egy-egy életművön belül is izolálni azokat a vonásokat, melyek az alkotó neméből adódóan gazdagítják művészetét. Esetenként változó, hogy ki mennyit mutat meg műveiben abból a problematikából, amit a nőként való érvényesülés jelent, vagy hogy egyáltalán jelent-e ez kihívást számára. Az alábbiakban három különböző példát láthatunk arra, hogyan fejezhető ki a művészet nyelvén az a problematika, ami a nőiségét a férfiak uralta társadalomban egyenrangúan megélni akaró ember esetében felmerül.
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.