Gyermekkorom kedvenc népmeséjében tette fel a címül választott kérdést a koldusszegény, özvegy suszter, azon tűnődve, honnan vegye a pénzt tizenkét tehetséges fia taníttatásához. Az igazságosztó népi fantázia megoldotta a szülői gondokat, varázserejű anyóka jó tanácsával, buta, de gazdag óriások aranyával kanyarítva a mese fonalát egészen a szerencsés befejezésig. Magát a kérdést azonban minden történelmi korszakfordulónál megfogalmazhatjuk, ha arra keressük a választ, hogy milyen lelki-szellemi munícióval lépnek a tettek mezejére azok a vezetők, akik azután évtizedekre, netán évszázadokra eldöntik a közösségek, népek, nemzetek sorsát. A pedagógiatörténetnek pedig mondhatni mindennapi kenyere annak vizsgálata, hogy egy társadalom miként képezi a maga elitjét, hogy a hatalom aktuális birtokosai milyen úton-módon válnak képessé nemcsak a maguk különérdekeinek érvényesítésére, de a közösség, az állam irányítására is.
Ezeknek
Regisztráljon és olvassa a teljes cikket!
Ingyenes regisztrációval korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunkhoz, és prémium tartalmaink közül 3-at olvashata Rubicon Online-on.