Horthy István személyéhez még életében legendák kötődtek, melyek spektruma az éjszakát átmulató dzsentri aranyifjú képétől a németekkel látványosan dacoló, bátor magyar hazafi alakjáig terjedtek. Ismert repülős bravúrjai, meseszerű esküvője, hirtelen felemelkedése a kormányzóhelyettesi tisztre, majd titokzatos halála csak tovább erősítette a köré szövődő mítoszt. Személyisége, élete számos ellentmondást hordozott. Mulatós fiatalembernek ismerték, de lelkiismeretes vállalatvezetőnek bizonyult. Élvezte a fennálló rendszer minden előnyét, mégis gazdasági, társadalmi reformokat szorgalmazott. Sokáig kerülte a politikát, majd magas közjogi méltóságba került. Állást foglalt egyes kormányzati törekvésekkel szemben, mégis vállalta az állami reprezentációt. Elítélte a hitleri expanziót, és a német szövetségben vívott háborúban vesztette életét. Sokan úgy tekintettek rá, és tekintenek ma is, hogy másként alakulhatott volna az ország sorsa, a német szövetségből való kiválás, ha nem következik be a tragikus baleset. Mások viszont a Horthy-rendszer egyik kedvezményezettjét, reprezentánsát látták és látják benne, és ez alapján ítélik meg.
Gyermekkor, iskolák
Horthy István 1904. december 9-én született Polában. Elemi iskoláit Bécsben, az Augustineumban, a középiskola alsó négy osztályát pedig Badenben végezte. Apja kívánságának megfelelően minden tanév végén Pozsonyban magyar tanterv szerint is osztályvizsgát tett. A családi hagyományt követve 1918 augusztusában a Haditengerészeti Akadémiára jelentkezett, és szeptember közepén az Inn-parti Braunauban megkezdte tanulmányait. A Monarchia összeomlása miatt azonban az iskolát október végén bezárták. Horthy István visszatért a családi birtokra, Kenderesre.
A Tanácsköztársaság bukását és a Nemzeti Hadsereg budapesti bevonulását követően, 1919 novemberétől a Toldy Ferenc Főreáliskolában folytatta a tanulmányait. A középiskola utolsó két osztályát magántanulóként, összevontan végezte, 1922 júniusában érettségizett. Ebben az évben vitézzé avatták. A családi hagyományokkal és a hasonló társadalmi helyzetű középbirtokos családok fiaival ellentétben nem jogi tanulmányokba kezdett, hanem a József Nádor Műszaki Egyetem gépészmérnöki karára iratkozott be. Választását apja is támogatta, aki komoly perspektívát látott a műszaki pálya és a gazdasági karrier lehetőségében.
Horthy István fiatal kora óta rendszeresen sportolt: vitorlázni még apja tanította, a középiskolában pedig kiváló vívónak és lövésznek bizonyult. A családi szabadidő eltöltéséhez hozzátartozott télen a sízés, nyáron a lovaglás és a vadászat. Kamaszkorában megszerette a technikai sportokat. Tizenhat évesen, 1920. október 24-én indult első motorkerékpár-versenyén. A későbbiekben is rendszeresen részt vett motorkerékpárral és autóval különböző terep- és gyorsasági futamokon. Első komoly győzelmét 1926-ban aratta, a Gugger-hegyi versenyen. A csapatsportok közül a lovaspólót kedvelte leginkább. Bekerült a magyar válogatottba, és részt vett több nemzetközi kupaversenyen, köztük 1940-ben Brioniban.
Horthy István egyetemi évei alatt ismerkedett meg a repüléssel. Először 1923 júniusában ült repülőgépen – akkor még utasként. Tagja, majd 1926-tól ifjúsági elnöke volt a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületnek, mely a korszak legkiválóbb repülőkonstruktőreit és sportpilótáit tömörítette. Színvonalas pilótaképzést azonban csak a honvédség biztosított. Ezért az ifjú Horthy megszakította egyetemi tanulmányait, és 1926. augusztus 12-én bevonult önkéntes katonai szolgálatra.
Sikerült bekerülnie az első két tartalékostiszt-jelölt közé, akik a haderő keretében repülős képzést kaptak, és 1927 szeptemberében letette a pilótavizsgát. A Mátyásföldön 1928. május 17-én megrendezett, nagyszabású repülőnapon látványos műrepülő-bemutatót tartott. Leszerelése után, 1928 júniusában befejezte az egyetemet. A diploma megszerzését követően, 1929 októberében tartalékos repülő hadnaggyá avatták.
Apja támogatta, hogy világot lásson, hiszen a Monarchia tengerészeként ő maga is körülhajózta a földet. Egyik nagybátyjával, Horthy Jenővel 1928–1929 között több hónapos afrikai utazáson vett részt. A hazatérést követően, 1929 októberében ismét útnak indult, bejárta Nyugat-Európa nagyvárosait, majd közel egy évre az Egyesült Államokba utazott.
Amerikai utazás
Horthy István az 1930-as esztendő nagy részét amerikai tanulmányútnak szentelte. A makói származású Galamb József segítségével – aki még 1903-ban vándorolt ki Amerikába, és hamarosan a Ford Motor Co. főkonstruktőreként a híres Ford T-modell tervezője lett – munkát vállalt a Ford-műveknél. Próbaidejét egyszerű betanított munkásként töltötte a cég dearborni gyárában, majd befolyásos pártfogójának köszönhetően a vállalat kísérleti tervezőrészlegéhez került Detroitba, ahol már mérnökként alkalmazták. Munkájával elégedettek voltak, gépkocsialvázzal kapcsolatos újítását szabadalmaztatták és be is vezették a Ford autóknál.
Horthy István Detroitban visszahúzódó, csendes életet élt. Havi 200-250 dolláros fizetéséből gazdálkodott, bérelt szobában lakott, egy olcsóbb Ford Roadster gépkocsival járt. A helyiek csak hónapok múlva tudták meg a Detroit News cikkéből, hogy ő a magyar államfő fia. Az Egyesült Államokban eltöltött idő nagy hatással volt rá. Lenyűgözték a modernizáció vívmányai, a széles körben alkalmazott technikai újítások, a nagyfokú gazdasági szervezettség, a gyakorlatias gondolkodás. Komoly hatást gyakorolt rá a társadalom nagy része számára elérhető polgári életmód, a konzervatív-liberális szellemiség, a társadalmi kapcsolatok nyitottsága.
Gazdasági karrier
Hazatérése után, 1930 novemberétől a Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak (MÁVAG) csepeli üzemében helyezkedett el. Főmérnökként alkalmazták az autóbusz-gyártási részlegnél. A következő években fokozatosan lépdelt előre a ranglétrán, 1933-ban műszaki tanácsos lett, 1935-ben igazgatóhelyettessé nevezték ki, 1937 júliusában igazgatóvá léptették elő, majd 1939 októberében megbízást kapott a vezérigazgatói teendők ellátására. Gyors előmenetelében nyilvánvalóan szerepe volt családi kapcsolatainak. Munkája során azonban minden szempontból alkalmasnak bizonyult az elért beosztás ellátására. Feladatait nagy felkészültséggel, szakmai precizitással végezte.
Mérnökként részt vett a 424-es gőzmozdony fejlesztésében, egy kétéltű, közúti-vasúti jármű tervezésében és a Szilvay-féle tűzoltó készülék továbbfejlesztésében. Igazgatóként komoly szerepe volt a MÁVAG termelőkapacitásának bővítésében, a vállalati profil szélesítésében, új telephelyek létesítésében. A cég munkáslétszáma 1937 és 1939 között 5000 főről 24 500 főre emelkedett, jelentős katonai megrendelésekhez és külföldi szállításokhoz jutott, amelyeket sok esetben maga Horthy István intézett. A Boráros téri (ma Petőfi) híd szerkezeti elemeinek elkészítéséért magas állami kitüntetésben részesült.
A kortársak által egybehangzóan elismert szakmai tevékenységét azonban bizonyos mértékig beárnyékolta szabados magánélete. Horthy István és öccse, ifj. Horthy Miklós az éjszakai élet, a szórakozóhelyek világának ismert alakjai voltak. A korban és társadalmi állásban hozzájuk hasonló aranyifjak gondtalan életét élték. Mivel azonban a kormányzó fiai voltak, jóval nagyobb közérdeklődés irányult feléjük. Számos társasági pletyka keringett mulatozásaikról, nőügyeikről. A szóbeszéd sokszor felnagyította, kiszínezte a velük kapcsolatos híreket, és könnyelmű, szoknyabolond dzsentrifiúként mutatta be őket.
A Felvidék visszacsatolása idején, a honvédség részleges mozgósítása kapcsán Horthy Istvánt is behívták katonának. Vadászpilótaként szolgált 1938. szeptember és december között a Budapest védelmét ellátó 1/5. vadászrepülő századnál. Leszerelését követően, 1939. január 1-jén főhadnaggyá léptették elő. Kárpátalja birtokbavétele időszakában, 1939. március–áprilisban, majd a Lengyelország elleni német támadás idején, augusztus–szeptemberben ismét katonai szolgálatot teljesített. Egy év alatt több mint hat hónapot töltött egyenruhában. A későbbiekben, amikor a MÁV elnöke lett, a legnagyobb hazai hadiüzem vezetőjeként már nem hívták be.
Házasság
Egyre jelentősebb gazdasági pozíciói és közéleti megbízatásai nyomán Horthy István fokozatosan szakított korábbi életvitelével, és 1940 tavaszán gyors elhatározással megházasodott. Rövid ismeretség után, február 28-án eljegyezte Edelsheim-Gyulai Ilona grófnőt. A polgári esküvőt április 26-án, az egyházi szertartást 27-én tartották. Az esküvő, túl azon, hogy az ifjú Horthy életében jelentős változást hozott, a Horthy család körül épülő kultusz fontos eseményének számított. A kormányzó fiának rendezett családi élete a rendszer stabilitását bizonyító jelképes tényezővé vált. Ezen keresztül is igyekezett a kormányzati propaganda Magyarországot a béke, a kiszámíthatóság, a reményteljes jövő szigetének bemutatni az egyre súlyosabb háborús válságba süllyedő Európa közepén. Hasonlóképpen nagy visszhangot váltott ki, hogy 1941. január 17-én az ifjú párnak fia született – a kormányzó első fiúunokája. Horthy István azonban nem örült a személye iránt mutatkozó felfokozott médiaérdeklődésnek, és igyekezett távol tartani a sajtót a családjától, magánéletétől.
Sokakat meglepett, amikor 1940. június 1-jén kinevezték a MÁV elnökének. Korábban a vállalat élére mindig nagy tapasztalattal rendelkező belső szakember került. Nyilvánvaló volt, hogy új pozícióját jelentős mértékben a nevének köszönheti. Az ifjú Horthy azonban ezúttal is igyekezett bizonyítani rátermettségét, alkalmasságát, hogy megfeleljen a kinevezését kísérő fokozott várakozásnak. MÁV-elnöki teendőit lelkiismeretesen és nagy szorgalommal végezte. Rendkívül gyorsan tájékozódott a vállalati ügyekben, kiváló szakemberekkel vette körül magát, akik véleményét mindig meghallgatta. A vezetőség munkájában meghonosított több, Nyugaton látott módszert, amely a hatékony, gyors és kreatív problémamegoldást segítette.
A MÁV ebben az időszakban rendkívül nagy feladatok előtt állt. Nemcsak a vasúti közlekedés korszerűsítését kellett elvégezni, hanem a területi visszacsatolások révén újra magyar fennhatóság alá kerülő régiókat ismét be kellett kapcsolni a hazai gazdasági vérkeringésbe, a közlekedési hálózatba. Mivel Erdélynek csak egy része került vissza, a vasúti hálózat működőképessé tételéhez új vonalak építésére volt szükség (a Déda–Szeretfalva szakasz). A gyors eredményekben döntő szerepe volt az új elnök szervezőmunkájának. A vonalbővítés és a technikai modernizáció mellett Horthy István a Nyugaton látottak alapján különböző szociális és munkásjóléti intézkedésekkel is igyekezett biztosítani a vasút színvonalas és kiszámítható működését.
A MÁV-elnökséggel együtt az ifjú Horthy több más közlekedési és idegenforgalmi vállalat vezetőségének is tagja volt. Részt vett a Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt., az IBUSZ és a Közép-európai Utazási Iroda munkájában.
Politikai nézetei
Horthy István politikai nézetei az 1930-as évek végére formálódtak ki. Elsősorban Széchenyi István szellemi örökségét tekintette irányadónak. Határozott nemzeti beállítottság és a Szent István-i állameszméhez való kötődés jellemezte. Konzervatív-liberális nézetei a gazdasági és társadalmi modernizáció szükségességének pragmatikus szemléletével ötvöződtek. Az érzelmek diktálta gyors és radikális társadalmi változásokat elutasította, és a megfelelő időpontot kiváró, átgondolt, konszenzusra épülő reform hívének vallotta magát. Külpolitikai tekintetben a nyugati orientáció mellett foglalt állást, meghatározónak tartotta az angol és amerikai kapcsolatok fenntartását. Bár a német titkosszolgálati jelentések gyakran vádolták németellenességgel, az ifjú Horthy sokkal inkább náciellenes volt, a Harmadik Birodalom hivatalos ideológiáját, totális diktatúráját, gazdasági térnyerését és katonai expanzióját utasította el, miközben nagyra értékelte a német kultúrát és technikai civilizációt.
Közéleti szerep
Családi helyzete és a gazdasági életben elért jelentős pozíciói révén fokozatosan nőtt Horthy István közéleti, társadalmi megbízatásainak száma. Számos társadalmi szervezet, testület, mozgalom tényleges vagy reprezentatív vezető posztjára kérték fel. Ezek közül csak azokat vállalta, amelyeket valóban közel érzett magához, amelyek a sporttal, a technikával, a közlekedéssel vagy az ifjúság nevelésével álltak kapcsolatban.
Örökös díszelnöke volt a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületnek és a Műegyetemi Atlétikai és Football Clubnak. Elnöki feladatokat látott el a Magyar Polo Clubnál, alelnökként működött a Magyar Touring Clubnál, vezetőségi tag volt a Magyar Atlétikai Clubnál. Részt vett az Országos Idegenforgalmi Tanács tevékenységében, tagja volt a Magyar Külügyi Társaság elnöki tanácsának. Választmányi tagként bekapcsolódott a Society of the Hungarian Quarterly munkájába, bekerült a Magyar Statisztikai Tanács elnökségébe. Alelnöki, majd társelnöki posztot töltött be a Magyar Közlekedéstudományi Társaságnál, alelnökké választották a Balatoni Hajózási Társaságnál, vezetőségi tagja volt a Magyar Automobil Egyesületnek. Az ifjúsági szervezetek közül tiszteletbeli társelnöki pozíciót foglalt el a Magyar Cserkészszövetségnél, elnöki feladatokat látott el a Diákkaptár Szövetségnél.
A legfontosabb társadalmi megbízatásai a repüléshez kötődtek, 1938 októberében a Magyar Aero Szövetség elnökévé választották. A repülés területén tett erőfeszítése elismeréseként 1938-ban bekerült a legjelentősebb nemzetközi repülőszervezet, az Otto Liliental Társaság tagjai sorába. A következő évben, 1939. szeptember 4-én kinevezték a haderőn kívüli pilótaképzés céljából létrehozott Horthy Miklós Nemzeti Repülő Alap elnökének.
Pilótai képességeit bizonyította, amikor 1939 májusában rendkívül rossz időjárási viszonyok között megnyert egy Budapest–London túrarepülő-versenyt. 1939 júliusában Bombaybe repült üzleti tárgyalásra, oda-vissza 12 930 kilométert megtéve egyedül. Házasságkötése után, 1939 áprilisában a saját repülőgépén vitte nászútra a feleségét. Végigrepülték a Földközi-tenger medencéjét, két hét alatt 8000 kilométert tettek meg.
Horthy István hosszú időn keresztül nem foglalkozott a politikával, ilyen jellegű felkéréseket nem vállalt. Gazdasági megbízatásainak volt bizonyos politikai vonatkozásuk, a MÁVAG vezetőjeként részt vett fontos gazdaságpolitikai döntésekben. Külföldi tárgyalásokat folytatott, járt Belgiumban, Németországban és Lengyelországban, ahol nemcsak vállalati vezetőként, hanem – a kormányzó fia lévén – egyfajta gazdasági-diplomáciai szerepkörben lépett fel. A MÁV-elnöki pozíció még inkább együtt járt bizonyos politikai vonatkozásokkal. Az ország legnagyobb állami vállalata ugyanis meghatározó gazdasági és honvédelmi szerepet játszott. Horthy István több alkalommal is jelen volt a kormányüléseken. Pozíciója fontosságát jelezte, hogy 1941. június 4-én államtitkári rangot kapott. MÁV-elnökként többször konfliktusba keveredett a német szervekkel különböző gazdasági szállításokkal, illetve az ország területén átvonuló német csapatok ügyével kapcsolatban.
A nyilvános politizálástól azonban távol tartotta magát, kormányzati vagy pártpolitikusi körökkel kapcsolatokat nem tartott. A kormánypártban vagy tisztviselői, katonatiszti körökben nem is volt különösebben népszerű. Hivatalos politikai funkciót 1940. augusztus 29-én kapott, amikor Jász-Nagykun-Szolnok vármegye felsőházi taggá választotta. Ettől kezdve részt vett a második kamara iparügyi és kereskedelmi bizottságának munkájában, de a parlamenti üléseken nem szerepelt.
Nyilvános politikai fellépés helyett már az 1930-as évek közepétől fokozatosan kialakult sajátos közvetítői szerepe. Számos olyan esetben, amikor a protokoll miatt különböző kezdeményezésekkel nem lehetett közvetlenül a kormányzóhoz fordulni, őt kérték meg a kérések, javaslatok nem hivatalos továbbítására. Ugyancsak előfordult, hogy amikor a kormányzó nem akart hivatalosan állást foglalni, véleményt nyilvánítani valamilyen ügyben, a fián keresztül juttatta el az üzenetét. Ilyen közvetítő szerepet folytatott Horthy István 1937-ben a kormányzói jogkör bővítése körül kialakult vitában, 1939 elején, az Imrédy Béla miniszterelnök leváltására irányuló politikai egyeztetésben vagy a lengyel menekültek Nyugatra távozását előkészítő, bizalmas lépések során.
A második világháború kirobbanását követően Horthy István is fontos szereplője lett a fokozatosan szélesedő Horthy-kultusznak. Ennek részeként 1940 októberében a kibővített hármashatár-hegyi központi vitorlázórepülő-bázist róla nevezték el. Bár vitathatatlan érdemei voltak a hazai repülősképzés fejlesztésében és a hármashatár-hegyi telep kiépítésében, a hivatalos kezdeményezés elsősorban a kormányzói család népszerűsítését szolgálta. Az ifjú Horthy először elutasította, hogy a bázis az ő nevét viselje, és csak a sportrepülés vezérkarának hosszas rábeszélésére, illetve a Kabinetiroda szorgalmazására egyezett bele.
Helyettes vagy utód
A politikai életet 1937-ben jelentősen felkavarta a kormányzói jogkör nagymértékű, az utódajánlást is magában foglaló kibővítésére tett kezdeményezés. Ettől kezdve gyakran megfogalmazódott a vád, hogy Horthy Miklós kormányzói dinasztiát kíván alapítani, és a hivatalát István fiára akarja örökíteni. Egyesek még azt is elképzelhetőnek tartották, hogy a kormányzó királlyá koronáztatja magát vagy a fiát. Ezeket a feltételezéseket azonban semmi nem támasztotta alá.
A kormányzói jogkör kiterjesztése a szélsőjobboldal visszafogását szolgálta, amit a titkos szavazás bevezetése nyomán tapasztalt nyilas előretörés utóbb indokolt is. Az utódlási jog kompromisszumos változatának törvénybe iktatását követően a kormányzó nem a fiát jelölte utódnak, hanem három korábbi miniszterelnököt: Bethlen Istvánt, Károlyi Gyulát és Darányi Kálmánt. A feltételezés azonban makacsul tartotta magát, amelynek az is tápot adott, hogy a kormányzóság holdudvarába tartozó, radikális nemzeti csoportok szívesen támogatták volna, hogy Horthy István az apja örökébe lépjen.
Ez a kérdés 1941 őszén kapott ismét nagyobb hangsúlyt. A német terjeszkedés és a hazai szélsőjobboldal további erősödése olyan helyzetet teremtett, amelyben a kormányzó betegsége, visszavonulása vagy erőszakos eltávolítása nyomán meginoghatott volna az alkotmányos berendezkedés, és megnyílhatott volna az út a német érdekeket fenntartás nélkül kiszolgáló, a parlamentáris intézményeket felszámoló diktatúra kiépítése előtt. A kormányzó ezért 1941 novemberében a miniszterelnöknek írt hivatalos levelében kormányzóhelyettesi pozíció létrehozását kezdeményezte, egyben nyilvánvalóvá tette, hogy erre a tisztségre István fiát szánja.
A kormányzói kezdeményezést követően Horthy Istvánt minden oldalról támadások érték. Személyén keresztül a katolikus egyház vezetése és a konzervatív legitimista körök a kormányzói intézmény hosszú távú fenntartását utasították el, amely megakadályozhatta Ottó visszatérését a magyar trónra. Bizonyos liberális és demokrata csoportok Horthy Istvánt az apja nevével fémjelzett, csak korlátozott társadalmi mozgásteret biztosító rendszerrel azonosították, és nem kívánták ennek a kurzusnak a meghosszabbítását. A szélsőjobboldal jól látta, hogy az ifjú Horthy kormányzóhelyettesi pozícióba emelése csak apja helyzetét és az általa képviselt mérsékelt politikai irányvonalat erősítené, ezért minden eszközt megragadtak, hogy lejárassák.
A kritikákban megfogalmazódott, hogy még túl fiatal, nincs kellő politikai tapasztalata, hivatali jártassága. Szemére vetették, hogy nem volt hivatásos katona, holott ez a magyar államfők esetében mindig is fontos legitimációs tényezőnek számított. A szélsőjobboldal támadta Nyugat-barátságát és a zsidó kérdésben tanúsított tartózkodó magatartását, jelezve, hogy megválasztásával csak a német vezetés ellenszenvét vívná ki az ország. A legtöbb kritika azonban korábbi szabados magánélete miatt érte, amely megnehezíthette egy magas közjogi méltóság számára feltétlenül szükséges társadalmi presztízs kivívását.
Horthy István megítélését a háború aktuális eseményeivel és a követendő magyar magatartással kapcsolatos álláspontja is jelentősen befolyásolta. Bár erről hivatalosan nem nyilatkozott, köztudomású volt, hogy ellenezte a Jugoszláviával szembeni katonai fellépést, mert egy lehetséges szövetséges elvesztése mellett a nyugati hatalmak szigorú válaszlépésétől is tartott. Júniusban a Szovjetunió elleni háborúból való kimaradás mellett foglalt állást. A hadiállapot bejelentését követően ezt nyíltan már nem hangoztatta, de folyamatosan szorgalmazta apjánál, hogy a frontra küldött csapatokat minél előbb hozzák haza, és az ország csak a lehető legcsekélyebb erőkkel vegyen részt ebben a háborúban.
Volt bizonyos közvetett szerepe Werth Henrik, a Vezérkar főnöke leváltásában is, az utódául kinevezett Szombathelyi Ferencre ő hívta fel apja figyelmét. Látványos módon elítélte az Egyesült Államokkal szembeni hadiállapot kinyilvánítását, és demonstratív módon személyesen is részt vett a Budapestről távozó amerikai követ búcsúztatásán. Az újvidéki véres eseményekről tudomást szerezve vállalta, hogy közvetíti apjának Bajcsy-Zsilinszky Endre tiltakozó memorandumát, és maga is a felelősök megbüntetését szorgalmazta. Mindezzel a Nyugat-barát, mérsékelt politikai körökben erősítette önmaga iránt a bizalmat, a németbarát, szélsőjobboldali erők részéről viszont csak nőtt az elutasítás.
Az 1942 januárjában elkészült kormányzóhelyettesi törvényjavaslat ismét felszította a politikai vitákat. Miután azonban a konzervatív és liberális körök által leginkább kritizált pont, az utódlási jog kikerült a szövegből, a mérsékelt politikai erők mind felsorakoztak a kormányzó pozícióját és a fennálló alkotmányos parlamenti rendszert erősítő jogszabály mögött. A nyilasok viszont korábban példátlan durva hangon, alpári stílusban támadták a törvényjavaslatot. Az egész fővárost elárasztó röplapjaikon a pozíció várományosát, az ifjú Horthyt erkölcstelen, züllött selyemfiúnak, Nyugat-imádó, zsidóbérenc ficsúrnak nevezték, s az egész magyar kormányt hazaárulónak bélyegezték.
A röplapkampány hangneme, agresszivitása és szervezettsége mérsékelt politikai körökben óriási felháborodást keltett, és szinte minden közéleti tényező a klérustól a radikális nemzeti csoportokon át a szociáldemokratákig a kormányzat mögé állt. A kormányzóhelyettes-választásra 1942. február 19-én került sor. Horthy Istvánt a várakozásoknak megfelelően az országgyűlés két házának együttes ülésén közfelkiáltással kormányzóhelyettessé választották.
Kitüntetések
Horthy István már korábban is rendelkezett számos kitüntetéssel, hivatalos elismeréssel. A MÁVAG igazgatójaként megkapta a Magyar Érdemrend középkeresztjét, majd a MÁV élén az erdélyi vasútfejlesztésért a hozzá külön adományozható csillagot. A területi visszacsatolásban vadászrepülőként, illetve MÁV-elnökként való részvételéért a Felvidéki, az Erdélyi és a Délvidéki Emlékérem birtokosa lett. Megkapta a belga Lipót-rend középkeresztje, a lengyel Polonia Restituta rend középkeresztje és csillaga, a finn Fehér Rózsa-rend tisztikeresztje a csillaggal, az olasz Koronarend középkeresztje a csillaggal kitüntetést. Kormányzóhelyettesi pozícióba emelkedve az olaszok a Koronarend nagykeresztjét adományozták neki, és megkapta a bolgár Polgári Érdemrend nagykeresztjét. Áprilisban a Johannita-rend lovagjává ütötték, majd júniusban beiktatták a Máltai Lovagrend tagjai sorába, és megkapta a rend nagykeresztjét. Halálát követően a németek eredményes vadászrepülő-tevékenységéért II. osztályú, a szövetségesi együttműködésért pedig I. osztályú Vaskereszttel tüntették ki.
Magas közjogi méltóságban
A kormányzóhelyettes-választás nemzetközi visszhangot keltett. A Magyarországgal egy szövetségi rendszerben lévő államok és több semleges ország sajtója nagyobb terjedelemben méltatta az új pozíció jelentőségét és Horthy István érdemeit, de még egyes brit és amerikai lapok is beszámoltak tárgyilagos, rövid hírben az eseményről.
A kormányzóhelyettes kezdetben nem kapott komolyabb önálló politikai feladatot, hiszen az államfő teljes körűen ellátta hivatalát. Horthy István főként a hivatalos reprezentációban, protokolláris eseményeken helyettesítette a kormányzót, tehermentesítve apját a nyilvános szerepléseken. Látogatást tett több honvédalakulatnál, bemutatókon, csapatzászló-avatásokon vett részt, hogy ezzel is erősítse a honvédséggel való kapcsolatát. Megjelent különböző ünnepségeken, az ifjúság március 15-i seregszemléjén, számos kulturális és sportrendezvényen. Korábbi társadalmi megbízatásairól új pozíciója miatt lemondott, de több szervezetnél, például a cserkészszövetségnél fővédnöki szerepet vállalt.
Bár hivatalos szereplései jórészt csak reprezentációs jellegűek voltak, nem hivatalos formában számos közéleti kérdés került elé. Mint az ország második közjogi méltóságát több ügyben keresték meg, illetve különböző témákban ő maga is tájékozódott és folytatott bizalmas megbeszéléseket. Közreműködött a magyar nyelvű görög teológiai képzés megindításában. Lépéseket tett a Székelyföld villamosításának kiépítésére, Budapest vezetőivel a közműhelyzet javításáról tanácskozott. A Közlekedéstudományi Társaságot átfogó közlekedésfejlesztési koncepció kidolgozására kérte fel.
Fontosnak tartotta a hazai tömegtájékoztatás önállóságának, viszonylagos sokszínűségének megőrzését a német befolyási kísérletekkel szemben. Ehhez minden segítséget megadott Ullein-Reviczky Ferenc sajtófőnöknek. Támogatta az MTI és a Magyar Rádió élére Náray Antal kinevezését, akit mérsékelt, nemzeti elkötelezettségű és nyugati orientációjú embernek ismert. Bizalmas egyeztetéseket folytatott a polgári és katonai titkosszolgálatok munkájának összehangolása és polgári ellenőrzés alá vonása érdekében felállítandó Államvédelmi Központ ügyében. Szorgalmazta, hogy minél előbb történjenek lépések a megszakadt kapcsolatok titkos újrafelvételére a Nyugattal. Az e feladattal Nyugatra küldött megbízottakkal személyesen is konzultált.
Már a kormányzóhelyettes-választás után eldöntötte, hogy a német nyomásra frontra kerülő 2. hadsereg kötelékében maga is frontszolgálatot teljesít. Egyrészt katonai tapasztalatokat kívánt gyűjteni a háborús helyzet jobb áttekintéséhez, másrészt igyekezett presztízst szerezni hivatala ellátásához a korábban igen elutasító honvédségi körök előtt. Példát akart mutatni, hogy a háború terhei az egész nemzetre egyformán nehezednek, és szeretett volna megfelelni a szélsőjobboldal támadásaira is, amely gyávasággal, a szolgálat alóli kibújással vádolta. Bevonulásra ösztönözte az is, hogy bár magas közjogi méltóságra emelték, komoly közéleti feladatokat egyelőre nem kapott.
A mérsékelt konzervatív körök és a kormányzat egy része, sőt maga Kállay Miklós miniszterelnök is ellenezte, hogy kimenjen a frontra. Féltették a testi épségét, illetve a németek oldalán való személyes katonai részvételt rossz üzenetnek tartották a Nyugat felé. A kormányzó azonban egyetértett fia döntésével. Hadviselt katonaként természetesnek tartotta, hogy a fia is kiveszi a részét a harcokból. Horthy István májusban vonult be Szolnokra, ahol felkészítették a frontszolgálatra, és átképzést kapott az új Re–2000 Héja vadászrepülőgépre.
[sub_article=3930]
Frontszolgálat
Az 1. vadászrepülő-osztály, kötelékében Horthy István főhadnaggyal, július 2-án érkezett meg a hadműveleti területre. A kormányzóhelyettes a fronton minden kivételezés és luxus nélkül, ugyanolyan körülmények között élt, mint az egység bármely más tisztje. Szabványsátorban, majd deszkákból összeállított fabarakkban lakott másodmagával. Elfűrészelt olajoshordóban vagy a környező patakok, tavak vizében tisztálkodott. A közös tiszti sátorban étkezett, de éppen az ő kezdeményezésére megszüntették a külön tiszti konyhát, és mindenki a legénységi kosztot ette. A pilótáknak járó repülési pótadagot, gyümölcsöt, csokoládét megosztotta szerelőivel.
A tisztekkel és a legénységgel egyaránt közvetlen, barátságos magatartást tanúsított. Az egység tagjait arra kérte, hogy a hivatalosan előírt főméltóságod megszólítás helyett egyszerűen a rangjának megfelelően főhadnagy úrnak szólítsák. Szeretett ugyan félrehúzódni, újságot, könyvet olvasni, de részt vett a közös programokban, bridzspartikon, a századok közötti futballmeccseken is.
Frontszolgálata idején is ellátott bizonyos kormányzóhelyettesi feladatokat. Csapatlátogatásokon vett részt, megjelent a helyi ukrán lakosság megnyerése érdekében szervezett bizalomerősítő rendezvényeken. Tárgyalt a frontra érkező, szemlét végző magas rangú magyar tisztekkel, illetve országgyűlési képviselőkkel. A Kabinetiroda kérésére – bár ennek a legkevésbé sem örült – rendelkezésére állt a haditudósító újságíróknak és a propagandafelvételeket készítő Magyar Filmiroda stábjának. Rendszeres jelentéseket küldött a tapasztalatairól a Kormányzó Katonai Irodájának, a kormánynak és a vezérkarnak. A hivatalos jelentések szigorú protokoll szerint készültek, azokat a kormányzóhelyettes szárnysegéde, Szabó László vezérőrnagy öntötte végleges formába, így ezekben csak néhány gyakorlati jellegű problémát lehetett felvetni.
Valójában Horthy István rendkívül borúsan ítélte meg a háborús kilátásokat. Meg volt győződve róla, hogy a németek veszíteni fognak, és ha a magyar vezetés nem hajt végre időben valamilyen fordulatot, akkor az országra talán még Trianonnál is tragikusabb helyzet várhat. Érzékelve azonban a politikai elit és a tisztikar jelentős részének téves helyzetértékelését, háborús illúzióit és a szélsőjobboldal minden téren jelentkező nyomását, nemigen látott reális kiutat.
A kormányzóhelyettes július– augusztusban 24 harci bevetésen vett részt a Don-kanyar térségében. Két alkalommal keveredett légi harcba szovjet vadászokkal, a gépét mindkétszer több találat is érte. Augusztus 6-án járőrözés közben Davidovka felett egy nagyobb szovjet köteléket vett észre. A meglepetés előnyét kihasználva kísérőjével azonnal megtámadta a nagy túlerőben lévő ellenséget, és rövid tűzharcban többször is eltalált egy LaGG–3-as szovjet vadászgépet, amely füstcsíkot húzva meredeken zuhanni kezdett. Ezt követően a többi szovjet gép támadása elől sikeresen kitérve a két magyar vadász visszatért a bázisára. Bár a szovjet repülő földbe csapódását egyikük sem látta, az eset kivizsgálása után a repülőcsoport vezetése elismerte Horthy István légi győzelmét. Ez alapján a 2. hadsereg parancsnoka a harcban tanúsított helytállásért és a szovjet gép lelövéséért a kormányzóhelyettest a Magyar Érdemrend lovagkeresztje hadiszalagon a kardokkal kitüntetésre terjesztette fel.
A frontról érkező hírek, a növekvő veszteségek, a súlyosbodó légi harcok arra ösztönözték a hazai mérsékelt politikai köröket, hogy egyre jobban sürgessék a kormányzóhelyettes hazatérését a frontról. Kállay kezdeményezésére a kormány elrendelte, hogy Horthy István haladéktalanul fejezze be vadászrepülő-csapatszolgálatát, vezényeljék át a hadseregtörzshöz, majd néhány napos csapatlátogatás után térjen haza Magyarországra. Az augusztus 11-én kiadott rendeletet azonban csak 16-án kapta meg a 2. hadsereg parancsnoksága.
A kormányzóhelyettes ezekben a napokban rövid szabadságot kért és Kijevbe utazott, hogy találkozhasson a feleségével, aki önkéntes ápolónőként érkezett a frontra, és egy kijevi hadikórházban vállalt szolgálatot.
Levél a frontról
A háború kimenetelével kapcsolatos kérdésekről, a fronton tapasztalt súlyos problémákról Horthy István bizalmas magánlevelekben számolt be apjának.
„Ez év végével az orosz egyáltalán nem lesz megverve, az ellenség kitűnően verekszik, hadianyaggal, élelemmel bőven el van látva, úgyhogy véleményem szerint jövőre semmivel sem lesz gyengébb, mint idén, sőt! Nem tudom, hogy igaz-e, de állítólag még két megszálló hadosztály jönne ki. A hír nagyon levert engemet, úgyis lényegesen több csapatunk van kint, mint ahogy mi azt magunknak megengedhetnénk. Milyen megnyugtató volna, ha Bartha már nem ülne a miniszteri székben, úgy érzem, ő a rossz szellem.
Még egy szomorú téma: a zsidó századok, ahogy hallom, idekint vagy 20 v. 30 000 a szadisták kedvteléseinek van minden tekintetben kiszolgáltatva, az embernek felfordul a gyomra, undorító, a huszadik században és sajnos nálunk […] attól félek, hogy ennek nagyon meg fogjuk fizetni az árát egyszer. (Nem lehetne őket hazai munkára visszavinni?) Máskülönben tavasszal már kevés él…” (Edelsheim-Gyulai Ilona: Becsület és kötelesség. I.)
A kormányzóhelyettes halála
Amikor Horthy István értesült róla, hogy augusztus 20-tól átkerül a hadseregtörzshöz, és csapatlátogatások várnak rá, amíg haza nem rendelik, engedélyt kért a hadseregparancsnoktól egy utolsó (25.) harci bevetésre.
Augusztus 20-án hajnalban Horthy István és kísérője felszállt az ilovszkojei bázisról, és a szomszédos repülőtér felé tartott, hogy csatlakozzon az onnan induló közelfelderítő géphez, s azt bevetésre kísérje. A reptér felett a kormányzóhelyettes egy erősen szűkített fordulóba kezdett, amelynek során a V.421 jelzésű Héja gép dugóhúzóba esett, és 5 óra 7 perckor a földbe csapódott. Az ütközés következtében Horthy István azonnal életét vesztette. A tragikus esemény kivizsgálására felállított bizottság jelentése szerint repülőbaleset történt, amelyet több tényező együttes hatása váltott ki: a típus repülési tulajdonságaival kapcsolatos problémák, a túl alacsony repülési magasság és feltehetően a pilóta pillanatnyi hibája, téves helyzetfelmérése.
[sub_article=3931]
A halálhír augusztus 20-án délelőtt érkezett meg Budapestre. A kormányzói családot mélyen lesújtotta a tragédia, amely a közvéleményben is nagy megdöbbenést keltett. A honvédcsapatok és a repülőcsoport is szenvedett már veszteségeket, de a kormányzó fiának, az ország második közjogi méltóságának halálával valahogy senki nem számolt.
Mindenki magyarázatot keresett a történtekre, így a halálhír nyomán számos szóbeszéd kapott szárnyra. A szélsőjobboldal ismét támadásba lendült, azt terjesztették, hogy a kormányzóhelyettes egy átdorbézolt névnapi éjszaka után, részegen ült a gépébe, ezért zuhant le. Mérsékelt, Nyugat-barát körökben merényletről suttogtak, melyet a németek vagy a nyilasok szerveztek, hogy megfosszák a kormányzót legfőbb támaszától, és így akadályozzanak meg egy esetleges politikai fordulatot. Ez volt a kormányzóhelyettes feleségének meggyőződése is.
Sokan a hadsereget, bizonyos tiszti köröket vádoltak nemtörődömséggel a megbízhatatlan haditechnika alkalmazásáért, a visszahívó parancs késedelmes végrehajtásáért. Egyes katonai körök viszont Horthy István életkorát, kevés repülési gyakorlatát hánytorgatták fel, és azokat hibáztatták, akik propagandaokokból a frontra engedték a kormányzóhelyettest. A híresztelésekkel ellentétben azonban a feltárt adatok szerint véletlen repülőbaleset történt, amilyen más kiváló pilótákkal is előfordult.
Horthy István halála után újra fellángoltak a viták a kormányzóhelyettesi tisztség körül. Ismét mendemondák terjedtek Horthy Miklós dinasztikus szándékaival kapcsolatban. Sokan azt feltételezték, hogy a kormányzó a másik fiát, Miklóst akarja kormányzóhelyettesi hivatalhoz juttatni, vagy alig kétéves unokáját, ifj. Horthy Istvánt kívánja megkoronáztatni. A találgatásoknak azonban ezúttal sem volt semmi alapjuk. A kormányzóhelyettesi poszt betöltetlen maradt. A kormányzó csak emléktörvény elfogadásához ragaszkodott, amely méltó emléket állít a fiának, gondoskodik özvegyéről és árvájáról, és olyan nevelést, képzést biztosít a kisfiú számára, hogy a jövőben akár komoly közéleti feladatok ellátására is felkészült legyen.
A kormányzóhelyettes körül széles körű kultusz bontakozott ki. A kormányzat fontos politikai szerepet szánt Horthy István emlékének, személyét hivatalosan az alkotmányos parlamenti berendezkedés és a nemzeti érdekek önfeláldozó védelmezőjeként állította be, burkolt utalásokkal pedig a háborúból való kiútkeresés jelképévé is tette. Emléke előtt állami rendezvényekkel, a kassai repülőakadémia, a szolnoki légibázis és más intézmények elnevezésével tisztelegtek. Rengeteg megemlékező újságcikk és 12 nagyobb életrajzi munka jelent meg róla. Számos emlékünnepséget szerveztek, csaknem ötven szobrot és emléktáblát állítottak a tiszteletére, különböző testületek, szervezetek rendelték meg a portréját székházukba. Egy sor településen utcát, teret vagy külön városrészt neveztek el róla.