Ha valaki hazánk területén vasúti utazásokat tesz, és ellátogat Magyarország északnyugati részébe, látni fogja, hogy ezen a vidéken nem a MÁV szerelvényei közlekednek. A zöld-sárga GYSEV-vonatok hazája ez a régió. A mozaikszó a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasutat jelenti, ami egy jelenleg is magánvasúti rendszer szerint működő vállalat, állami tulajdonrészekkel. Joggal merülhetnek fel kérdések: hogyan tudott ez a társaság máig fennmaradni? Mit jelent az, hogy magánvasút és állami is egyszerre? A 20. század nagy történelmi viharai miért nem semmisítették meg? Valóban híd volt a vasfüggönyön?
A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút sajátos helyzete korántsem a második világháborút követő években alakult ki, hanem az első világégés utáni határrendezési folyamatok idején. A vasúttársaságot 1875. február 1-jén Budapesten alapították. Első lépésként a Győr és Sopron közötti pályát adták át 1876-ban, majd 1879-ben ehhez csatlakozott a Sopron és az akkori országhatár közötti szakasz Lajtaújfalun (Neufeld an der Leitha) keresztül az osztrák Ebenfurtig (Ebenfurth). A Monarchia évtizedeiben prosperált a társaság, ugyanakkor nem számított nagy kuriózumnak, mivel egyike volt az akkoriban felénk is sokkal elterjedtebb vasúti magánvállalatoknak. A társaság mindennapi működésében az első igazi választóvonalat, kihívást az első világháborút lezáró békeszerződések jelentették.
Trianon következményeiAz 1921. október 13-án kelt Velencei jegyzék tett pontot az osztrák és a magyar állam egymással szembeni
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.