rubicon

GYSEV

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút
9 perc olvasás

Az 1830-as évek­ben Bécs­ben fel­vá­zolt kü­lön­fé­le bi­ro­dal­mi vas­út­há­ló­zat-é­pí­té­si ter­vek­ben az el­ső perc­től kezd­ve sze­re­pelt a Trieszt­be ve­ze­tő vas­út igé­nye, me­lyet a ter­mé­sze­ti adott­sá­gok miatt Sop­ro­non át, a Ma­gyar Ki­rály­ság nyu­ga­ti ha­tá­rát kö­ve­tő bel­ső nyom­vo­na­lon ja­va­sol­tak ve­zet­ni. A vál­lal­ko­zók kö­zül a Pest­ről Bécs­be át­köl­tö­zött Sina György bá­ró ren­del­ke­zett olyan anyagi hát­tér­rel és ban­ki kap­cso­la­tok­kal, me­lyek bir­to­ká­ban Bécs­től dél fe­lé Glog­g­ni­tzer te­le­pü­lé­sig, il­let­ve eb­ből a vo­nal­ból Bécsúj­he­lyen  kiága­zó és Sop­ro­non át Győ­rig hú­zó­dó vas­utat kí­vánt építeni. 

A vas­út­épí­tés kez­de­tei

A sop­ro­ni ke­res­ke­dők gyor­san felis­mer­ték a vas­úti köz­le­ke­dés­ben az idő­já­rá­s vi­szon­tag­sá­gai­nak ke­vés­bé ki­tett  szál­lí­tá­si és uta­zá­si le­he­tő­sé­get, s az el­ső ma­gyar vas­úti ügyek­kel fog­lal­ko­zó tör­vény évé­ben, 1836-ban megala­pí­tot­ták a Sop­ro­ni Vas­út Tár­sa­sá­got. A szer­ve­zők a bi­ro­dal­mi fő­vá­ros­ba tör­té­nő gyors sze­mély­szál­lí­tás mel­lett a bé­csi pia­ci igé­nyek kielé­gí­té­sét, a ga­bo­na­ke­res­ke­de­lem fel­len­dü­lé­sét vár­ták a vas­pá­lya megépí­té­sé­től. Si­na azon­ban nem tu­dott kel­lő anya­gi hát­te­ret biz­to­sí­ta­ni a dé­li és ke­le­ti irá­nyú vas­út­épí­té­sek­hez, ezért a triesz­ti irányt fon­to­sabb­nak tart­va azt he­lyez­te elő­tér­be, és ott fej­lesz­tett. Bár a Bé­cset Sop­ro­non át a Győr mel­let­ti ga­bo­na­át­ra­kó ki­kö­tő­vel  össze­kö­tő  vas­út nem épült meg, a bi­ro­dal­mi fő­vá­ros­ból dél fe­lé tar­tó vas­pá­lya Bécsúj­hely ál­lo­más­ról kiin­dul­va el­ké­szült az oszt­rák–ma­gyar ha­tá­rig.

1874-75-ben a bécsi Sigl mozdonygyár a GYSEV számára négy db, két kapcsolt tengelyű személyvonati mozdonyt gyártott, Az üzemben ez a típus jól bevált, 1928-ban selejtezték, akkor, amikor a vasút műhelye a 200-as sorozat felújítását befejezte.

Sop­ron vá­ro­sa és her­ceg Es­ter­há­zy Pál föld­te­rü­le­tek in­gye­nes átadá­sá­val tá­mo­gat­ta az 1845 ta­va­szán en­ge­délyt ka­pott sop­ro­ni vas­út megépü­lé­sét. Az or­szág­ha­tár

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.