A két világháború közötti magyar filmgyártás gépezetét felkészült üzleti csapat irányította. A Meseautó mozijában a társadalmi hierarchia csúcsán helyet foglaló hatalmasságok ültek volánnál. Gazdag üzletemberek, hatalommal, összeköttetéssel és tekintéllyel rendelkező gyárosok, vezető pozíciókat betöltő hivatalnokok, dúsgazdag földbirtokosok, a kormány elkötelezett hívei. Vitéz leveldi Kozma Miklós, a Magyar Film Iroda megalapítója például (a cég 1923. november 1-jén alakult a Magyar Távirati Iroda konszern részeként) a legfelsőbb körökhöz tartozott. Az MFI igazgatósági tagjainak sorában csupa befolyásos, a kurzust feltétel nélkül kiszolgáló közéleti férfiút, „védett személyiségeket” találunk.
Jelenet a Szerelemből nősültem című filmből, 1936 Tőrey Zoltán, a Magyar Film Iroda vezérigazgatójaPillantsunk végig az MFI igazgatósági tagjainak listáján. Többek között Frigyesy János, a Magyar Rádió vezérigazgatója, Hável Béla, a rádió alelnöke, Ludinszky Lajos és Némethy Károly budapesti városi tanácsnokok, Tőrey Zoltán, az MFI vezérigazgatója, Ullein-Reviczky Antal, a Külügyminisztérium sajtóosztályának volt vezetője található a testület csúcsszervének VIP-testületében. A mozgóképipar profitban dúskáló ágazatainak élén – filmes stúdiókban, gyárakban, üzemekben, vetítőpalotákban, de még az úgynevezett kis piszkosokban is – a rendszer kipróbált katonái birtokolták a vezető posztokat. Nagytőkések, kapitalista ügyeskedők, rokoni kapcsolatokat kamatoztató urak, a hadsereg leszerelt tisztjei, hadirokkantak stb. Moziengedélyt birtokolni rangnak számított Magyarországon. Kisebb városokban a tulajdonost a polgármester, a főjegyző, a kórházvezető, az iskolaigazgató, a lapszerkesztő s még egy-két köztiszteletnek örvendő beosztás betöltője után tartották számon a hierarchiában.
Egy igazi filmmogul: Bingert JánosAz 1945 előtti hazai filmgyártásnak nem volt „pápája”, Aczél György-szerű irányítója, moziiparunk képzeletbeli kormányrúdjánál azonban természetesen álltak néhányan. Közéjük tartozott Bingert János, akinek szemlélete, stratégiája, ízlése jelentős mértékben meghatározta a magyar kinematográfia arculatát.
Az 1894-ben született
Regisztráljon és olvassa a teljes cikket!
Ingyenes regisztrációval korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunkhoz, és prémium tartalmaink közül 3-at olvashata Rubicon Online-on.