rubicon

Életveszélyes-e a (magyar) karikatúra?

5 perc olvasás

A hosszú múltra visszatekintő karikatúra Európában, ahol megszületett és kifejlődött, lehetett találó és kellemetlen, szellemes vagy durva, megbotránkoztató, felháborító vagy szórakoztató, lehetett ér­dek­telen is, és képi propagan­­da –  de alkotójára nézve mér­sékelten volt veszélyes, az is csak ab­szolút uralkodók, abszolút hatalomra törő ide­o­lógiák és rendszerek fogház- vagy pénzbüntetése formájában. Az európai kultúrkörben nem tudunk olyan esetről, amikor karikatúra miatt meg­öltek vagy kivégeztek volna bárkit is – annak ellenére sem, hogy a filozófus Alexander Bernát nem alaptalanul ismerte fel a gyűlöletet a szatirikus, a karikaturista egyik fő tulajdonságaként. 

Hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy pontosan felismerhető, mi a karikatúra. Ilyenkor valamilyen torz, eltúlzott rajzra gondolunk. Ám sajátosságait pontosabban körülhatárolva a karikatúra közhelyeket használó allegorikus vagy emblematikus rajz, amelynek „cél­ja nem az, hogy mosolyra derítsen, ha­nem hogy elgondolkodtasson” – summázta tömören Edward Lucy-Smith angol mű­vészettörténész. Sajtóműfaj, amelynek kifejezőeszköze a szöveg helyett a kép; vizuális publicisztika, kommentár. Intellektuálisan kevéssé árnyalt, sarkított vé­lemény, amely a tö­megsajtóéhoz hasonlít: nem kell pontosan fogalmaznia, érvelnie; tömbszerű kommentárt mutat fel, és inkább érzelmi hangolásként hat. 

Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!

Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:

  • A legújabb Rubicon-lapszámok
  • Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
  • Rubicon Online rovatok cikkei
  • Hirdetésmentes olvasó felület
  • Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők

Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!

Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.