Bethlen István a két háború közötti magyar politikai élet meghatározó személyisége volt, aki befolyását az első világháború után a konzervatív tábor egyik megszervezőjeként, 1921–1931 között miniszterelnökként, ezt követően pedig a második világháború végéig a kormányzó első számú bizalmasaként, tanácsadójaként tudta érvényesíteni. Fontos szerepe volt a magyar külpolitikai vonalvezetés alakításában is.
Az Osztrák–Magyar Monarchia összeomlása után néhány hónapon belül az ellenforradalmi tábor elismert külügyi tekintélyévé emelkedett. Kormányfőként magának tartotta fenn a külpolitika irányítását, míg minisztereinek általában a minisztériumi és külképviseleti apparátus működtetése volt a feladatuk. Rendszerint a hazai és a külföldi hivatalos találkozókon is Bethlen vezette a diplomáciai tárgyalásokat, s igen gyakran személyesen tárgyalt a Magyarországon működő külföldi diplomatákkal is.
A miniszterelnöki posztról való távozása után az Országgyűlésben, a kormánypártban, a revíziós mozgalomban és a sajtóban is rendszeresen kifejtette nézeteit, amelyek mindig igazodási pontként szolgáltak a közvélemény számára. A második világháború idején – amikor az általános jobbratolódás miatt fokozatosan kiszorult a közéletből – a kormányzó kérte ki tanácsait külügyi kérdésekben, egészen az 1944. őszi kiugrási kísérletig.
Bethlen István semmilyen formális külügyi képzésben nem részesült – ami számottevő külpolitikai szerepvállalásainak ismeretében némileg meglepő –, sőt politikai pályája első másfél évtizedében nem is foglalkozott külpolitikával. Tizenhét éven át volt tagja a dualizmus törvényhozásának, de ez idő alatt tett parlamenti felszólalásai sem vallanak különösebb külpolitikai érdeklődésre. Még az Erdélyben folyó tervszerű román birtokfelvásárlásokkal foglalkozó híres beszédeiben is elsősorban gazdaságpolitikai és nemzetiségpolitikai kérdéseket feszegetett.
1917. március 3-án elhangzott képviselőházi felszólalása volt az első olyan alkalom, amikor külpolitikai tárgyú gondolatokkal lépett a nyilvánosság elé. Felszólalásának második felében a Monarchia jövőjével s az ezzel kapcsolatos nemzetiségpolitikai feladatokkal foglalkozott. Kifejtette, hogy a Monarchia és Magyarország antant által sürgetett felbomlása nem szabadságot hozna a kis népek számára, hanem azzal a veszéllyel fenyegetné őket, hogy „rövid időn belül […] vagy oroszokká, vagy németekké válnának”. Ausztriának és Magyarországnak – amelyeket Bethlen a nemzetiségek ideális otthonának nevezett – ezért éppenséggel terjeszkednie kell, hogy a délszláv népeknek is védelmet nyújtson a „túlnyomó és expanzív nemzetek”, vagyis a németek és az oroszok nagyhatalmi törekvéseivel szemben. Bethlen azt javasolta, hogy Bosznia–Hercegovinát osszák fel Horvátország és a megszállt Szerbia között, utóbbi államot pedig iktassák be a Szent Korona országai közé olyan belső önigazgatás mellett, amilyennel 1868 óta Horvátország rendelkezett. Bethlen másik javaslata nagyszabású magyar–román lakosságcsere végrehajtására irányult. Ennek keretében Erdélyből ki akarta telepíteni az 1916. augusztusi román támadás idején „megbízhatatlanoknak bizonyult elemeket”, s helyükbe romániai magyarokat, valamint a háborúban kitűnően helytállt katonákat kívánt letelepíteni.
A forradalmak idején
A világháború kedvezőtlen kimenetelét látva 1918 őszén Bethlen – gyors fordulattal – felülbírálta nemzetiségpolitikai nézeteit. Az összeomlás napjaiban először a nemzetiségi jogok bővítésétől, majd a területi autonómiák létrehozásától várta a történelmi Magyarország állami egységének fennmaradását, s gyakran hivatkozott a Woodrow Wilson amerikai elnök által régóta hangoztatott önrendelkezési elvre. Bethlen ekkor lényegében egyetértett azzal a kísérlettel, amellyel az új kormányfő, Károlyi Mihály, valamint Jászi Oszkár nemzetiségi miniszter próbálta megnyerni a nemzetiségi autonómiákból felépülő Magyarország gondolatának a szeparatista programmal fellépő román, szerb, szlovák és ruszin vezetőket.
A Károlyi-kormány és Bethlen útjai 1918 végére szétváltak. Bethlen egyre élesebben ellenezte a kormány radikális reformjait, és konzervatív tömörülés létrehozásával kívánt politikai alternatívát felmutatni. Külpolitikai felfogása azonban továbbra sem különbözött jelentősen a kormányétól. 1919 elején szerkesztett és a brit kormányhoz eljuttatott memorandumaiban fenntartotta az integer Magyarország afféle „Keleti Svájccá” való átszervezésének programját, melyben az önigazgató nemzetiségi területek egyetlen állami egységben tömörülnének. A kormányhoz hasonlóan ő is a román, szerb és cseh megszálló csapatok túlkapásainak megszüntetését és helyükbe antant megszálló alakulatok kiküldését, valamint a magyar közigazgatás helyreállítását sürgette. Ám memorandumai éppúgy nem váltottak ki semmilyen hatást, mint a Károlyi-kormány tiltakozó jegyzékei.
Ekkorra már – Andrássy Gyula és Apponyi Albert mellett – Bethlent tekintették a konzervatív-liberális ellenzék legfontosabb külpolitikai szaktekintélyének. S amikor 1919. március végén, a Tanácsköztársaság megalakulása után néhány nappal – jellegzetes bajuszát leborotválva – Ausztriába távozott, minden vita nélkül ő lett a bécsi ellenforradalmi emigráció politikai vezetője. A Magyar Nemzeti Bizottság – közkeletű nevén az Antibolsevista Comité (ABC) – élén kettős feladatot látott el. Egyfelől tovább folytatta a brit és a francia diplomaták megnyerésére tett kísérleteit, másfelől különböző terveket kovácsolt a Tanácsköztársaság megdöntésére, melyek végrehajtásában szintén az antant támogatására számított. Május végétől a Károlyi Gyula vezetésével megalakult szegedi ellenforradalmi kormány bécsi megbízottjaként folytatta tevékenységét.
Bethlen-memorandum. Az erdélyi magyar igényekről
1920 márciusában Bethlen István és a szintén erdélyi Csáky Imre a békedelegáció megbízásából memorandumot készített a magyar igényekről. A memorandum egyelőre csak a magyar–román viszonyra tért ki, s a következő területi igényeket tartalmazta:
1. a határ mentén fekvő, tisztán magyar területeket ne csatolják el Magyarországtól,
2. a magyar–sváb és sváb többségű területek hovatartozásáról tartsanak népszavazást,
3. a román uralom alá kerülő magyar, székely és szász lakosság kapjon területi autonómiát.
A memorandum ezenkívül hatékony biztosítékokat kívánt a román többségű területeken élő magyar kisebbség vallási és nyelvhasználati szabadságára, személyi és vagyonbiztonságára vonatkozólag, továbbá méltányos rendezést kért az elbocsátott magyar állami alkalmazottak, a román hadsereg által lefoglalt javak ügyében, végül javaslatot tett a közlekedési, hírközlési és áruforgalom felszabadítására.
A magyar igények később kibővültek. A Bethlen és Csáky által május 12-én a franciáknak átnyújtott memorandum a fentieken túl (gazdasági okokból) Kelet-Szlovákia és Kárpátalja visszacsatolását, valamint a szórványban élő magyar kisebbség vallási és nyelvhasználati szabadságának, illetve személyi és vagyonbiztonságának garantálását is azon igények között említette, amelyek alapján tárgyalásokat kíván indítani a szomszéd országokkal. A francia kormánytól pedig azt kérte, hogy e tárgyalások alkalmával nyújtson támogatást Magyarországnak.
A magyar érdekeket végül sem a békekonferencián, sem a titkos tárgyalásokon nem sikerült érvényesíteni. Bethlen és a többi békedelegátus számára azonban ez a tapasztalat felbecsülhetetlen értékű volt, s valamennyiük későbbi pályafutására meghatározó befolyással bírt.
A béke-előkészítésben és a békekonferencián
A proletárdiktatúra bukását követően – augusztus 9-én – Bethlen elhagyta Bécset, és visszatért Magyarországra, hogy részt vegyen a régi-új politikai rendszer kiépítésében. Először a Béke-előkészítő Bizottságban vállalt szerepet, ahol az erdélyi ügyekkel foglalkozó „B” osztály vezetője lett. Szeptember 30-án pedig Friedrich István kormányfő felkérésére belépett a kormányba mint „titkos erdélyi miniszter”. Bethlen megbízatása az Erdélyre vonatkozó béke-előkészítő anyag összeállítása mellett az erdélyi menekültek gondozására és az erdélyi magyar vezetőkkel való kapcsolattartásra is kiterjedt.
Neve természetesen az elsők között szerepelt a párizsi békekonferenciára utazó delegátusok listáján, amelyet 1919 decemberében állítottak össze a Külügyminisztériumban. A békedelegációnak Apponyi Albert és Teleki Pál mellett Bethlen István volt a harmadik meghatározó alakja. Párizsi tartózkodása alatt a békeszerződés politikai rendelkezéseivel, valamint a határok és a kisebbségvédelem kérdéseivel foglalkozott, s természetesen őhozzá tartoztak az erdélyi vonatkozású ügyek. Ezenkívül részt vett a francia–magyar gazdasági és politikai együttműködés lehetőségeiről folyó titkos tárgyalásokon is. E megbeszélések tétje az volt, hogy bizonyos – igen jelentős – magyarországi francia tőkebefektetések engedélyezése fejében sikerül-e a magyar kormánynak politikai támogatást kapnia Franciaországtól a szomszéd országokkal a jövőbeli kapcsolatok megalapozásáról (egyebek mellett a határok revíziójáról) folytatandó tárgyalások alkalmával.
A békedelegáció tagjai közül a legtöbben ekkor szembesültek először a nagyhatalmi politika természetével, s ekkor vettek részt először igazi, önzetlen politikai csapatmunkában. Bethlen ekkor lépett be vitathatatlanul a magyarországi politikusok legszűkebb elitjébe. Elkötelezettsége, rátermettsége, sokoldalú tájékozottsága és munkabírása ekkor tette minden munkatársa számára nyilvánvalóvá, hogy a legmagasabb politikai pozíciókba fog jutni. Ez hamarosan meg is történt. A békeszerződés aláírása után Horthy Miklós kormányzó őt kérte fel kormányalakításra, Bethlen azonban – ekkor még – nem tudta elfogadtatni feltételeit, és nemcsak a miniszterelnöki megbízatást adta vissza, hanem a kormánynak sem lett tagja.
A trónválság megoldása
1921 áprilisában, amikor IV. Károly első trónfoglalási kísérlete nyomán megbukott a Teleki-kormány, Bethlen elfoglalhatta a miniszterelnöki széket. Bethlennek mindjárt kormányfői működése első hónapjaiban súlyos külpolitikai nehézségekkel kellett szembenéznie. Az 1921. március–áprilisi trónválságra Magyarország valamennyi szomszédja és a győztes hatalmak is ellenségesen reagáltak. A fegyveres konfliktust sikerült ugyan elkerülni, de az ország átmenetileg elszigetelődött, júliusban pedig bezárult körülötte a magyarellenes katonai-politikai szövetség, az ún. kisantant „vasgyűrűje”. A kedvezőtlen nemzetközi légkörben – másfél évi előkészítő munka után – 1921 szeptemberében vissza kellett vonni a Nemzetek Szövetségébe való felvételre irányuló kérelmet, mert Magyarország nem kockáztathatta meg a tagállamok esetleges elutasító szavazatával járó presztízsveszteséget.
A nehézségeket tetézte, hogy 1921 októberében IV. Károly újból megkísérelte a magyar trón elfoglalását – ezúttal fegyveres erővel. A helyzet polgárháborúval és újabb nemzetközi konfliktussal fenyegetett, s a casus bellit emlegető kisantant fegyveres fellépését sem lehetett kizárni. Veszélybe került az a néhány nappal korábban (október 13-án) aláírt magyar–osztrák megállapodás is, amely Sopron és a környező nyolc település hovatartozását népszavazással rendelte eldönteni. A király visszatérésére reagálva az osztrák kormány az egyezmény felmondásával fenyegetőzött.
Bethlen mesterien, szinte félelmetes szenvtelenséggel vezényelte az eseményeket. Bár a király érkezéséről és Budapestre indulásáról csak október 22-én hajnalban értesült, fél 10-kor már kormányülést tartott, ahol kiosztotta a feladatokat: azonnal megkezdődött a kormányhoz hű katonai alakulatok hadrendbe állítása, megtiltották a vidéki parancsnokságoknak, hogy a katonák felesküdjenek az uralkodóra, leváltották a nyugat-magyarországi legitimista kormánybiztost, és megkezdték a sínek felszedését a Győr–Budapest vasútvonalon. A külügyminiszter értesítette a nagyhatalmak budapesti képviselőit a kormány álláspontjáról, amely szerint „Károly király az uralkodói jognak gyakorlását az 1920. évi I. törvénycikk értelmében át nem veheti, és ismét el kell hagynia az ország területét”. Egyben felkérte őket, hogy nyomásgyakorlás céljából újítsák meg korábbi tiltakozásukat IV. Károly trónfoglalása ellen. A nyilatkozat nem sokkal 12 óra után már Bethlen kezében volt, s mire a kisantant képviselői benyújtották a kormánynál a tiltakozásukat, a miniszterelnök már a maga oldalára állította a nagyhatalmak diplomatáit, akik meggyőződhettek róla, hogy a trónválság elhárításában gyorsan és határozottan cselekedett.
A következő napok nem nélkülözték a drámai fordulatokat, de a kormánynak végül sikerült elkerülnie a súlyos nemzetközi konfliktust. A királyt kíséretével együtt őrizetbe vették, s Bethlen közvetítők révén megpróbálta rávenni őt a trónról való önkéntes lemondásra, kilátásba helyezve, hogy az nem érinti fia, Ottó trónigényét. Miután Károly hajthatatlan maradt, Bethlen az antant ismételt felszólítására november elején keresztülerőltette a parlamenten a király és a honatyák számára egyaránt megalázó trónfosztást, s ezzel sikerült elkerülnie az ország teljes elszigetelődését – vállalva ugyanakkor a konfrontációt az uralkodóval és a trónfosztás miatt felháborodott legitimistákkal, saját társadalmi osztályának megannyi képviselőjével.
A súlyos politikai válságból Bethlen mégis megerősödve került ki, sőt Magyarország nemzetközi elismertségét is javítani tudta. Bethlen határozott fellépésének további jutalma volt, hogy a nagyhatalmak elutasították az osztrák kormány tiltakozását, és 1921 decemberében sor került a Sopron környéki népszavazásra. Ennek eredményeként a terület – a trianoni békeszerződés rendelkezésével ellentétben – Magyarországnál maradt.
Bethlen tehát a súlyos bel- és külpolitikai válság ellenére sikerrel zárta miniszterelnökségének első esztendejét.
Külpolitikai vezérelvei
Bár Bethlen Istvánnak nem volt külpolitikai előképzettsége, paradox módon a kormányfői pozícióba emelkedését éppen azok a megbízatásai segítették elő a leginkább, amelyek külügyi téren való jártasságot igényeltek.
Bethlennek tehát egyfelől a gyakorlatban kellett megszereznie a szükséges tudást, másfelől mozgósítania kellett a képviselői munkája során szerzett általános politikai ismereteit. Mindehhez kitűnő szellemi adottságokkal bírt. Kortársai egybehangzóan dicsérték jó megfigyelő- és áttekintőképességét, elemzőkészségét. Bethlen azon államférfiak közé tartozott, akik komolyan vették a geopolitika – mint ismeretforrás, elemzési módszer és előrejelzési eszköz – jelentőségét, s döntéseiket az egyes országok földrajzi elhelyezkedésére, területének és lakosságának nagyságára, gazdasági-katonai potenciáljára való tekintettel hozták meg.
Történelmi műveltsége még inkább segítette őt abban, hogy a nagyhatalmak birodalmi és külpolitikai hagyományainak ismeretében bizonyos kalkulációkra vállalkozzék jelenbéli viselkedésüket illetően. Emellett német-, francia- és angolnyelv-tudása, valamint külföldi utazásai során szerzett tapasztalatai is nagy hasznára váltak az európai hatalmi rendszer működésének megértésében. S ha elgondolásai meggyőződéssé, majd elhatározássá érlelődtek, a körültekintő és megfontolt előkészítés után képes volt gyorsan meghozni döntéseit, s azokat hatékonyan keresztülvinni.
Az 1918–1921 között szerzett tapasztalatok fontos szerepet játszottak Bethlen külpolitikai felfogásának alakulásában – s abban is, hogy a későbbiekben oly intenzíven foglalkozott a külpolitika ügyeivel. A kicsiny és kiszolgáltatott állammá vált Magyarország jövőjét ugyanis a bel- és külpolitikai stabilizáció egyidejű végrehajtásával látta biztosíthatónak. Nézete szerint Magyarország nemzetközi helyzetének megerősítése nélkülözhetetlen előfeltétele volt a belső reformok megalkotásának, ugyanakkor a sikeres külpolitikához csak a belső stabilitás és prosperitás adhatta meg az alapot.
Külpolitikai gondolkodásának meghatározó eleme volt az a régi keletű meggyőződése, mely szerint az orosz és német terjeszkedési törekvések valamennyi kelet- és közép-európai, illetve balkáni nemzet számára fenyegetést jelentenek. E felfogása 1919 első felében azzal az elgondolással egészült ki, hogy Magyarországnak külpolitikailag Angliára, Olaszországra és Lengyelországra kell támaszkodnia. Ennek alapján fogalmazódott meg benne 1919–1920 folyamán az elsősorban orosz-, illetve szovjetellenes lengyel–magyar–román együttműködés eszméje, amelyhez később újra meg újra visszatért.
A területi kérdésről vallott nézeteinek középpontjában az a meggyőződése állt, hogy Magyarországot nem elégítené ki az etnikai revízió, s számára a történelmi határok helyreállítása lenne az ideális megoldás. Integrista felfogását azonban összhangba hozta a nemzeti önrendelkezés elvével. Ez az ígéret ugyanis a visszavárt nemzetiségek és a békerevíziónak megnyerni kívánt nagyhatalmak számára egyaránt elfogadhatóbb volt, mint a Kárpát-medencei magyar dominancia régi koncepciója. Ráadásul az önkéntes csatlakozás és a nemzetiségi önigazgatás hosszú távon is a kisebbségek valódi otthonává tenné az új Magyarországot, ami erősítené az állam belső stabilitását.
Ilyen mérvű revízió végrehajtásához természetesen az erőviszonyok jelentős megváltozása is kellett, amelynek több feltétele volt: 1. Magyarország belső megerősítése, 2. megfelelő diplomáciai hálózat kiépítése, 3. az ellenséges kisantant semlegesítése, 4. a vezető hatalmak megnyerése a magyar revízió ügyének.
1 Magyarország belső megerősítése
Az első feltétel a belpolitikai konszolidáció, a társadalmi béke megteremtése, a gazdasági stabilizáció, valamint a külföldnek Magyarország gazdasági fejlődésében való érdekeltté tétele útján tűnt elérhetőnek. (Közvetve ez utóbbi célt is szolgálta a népszövetségi kölcsön felvétele és az azt követő hatalmas tőkebehozatal, ami jelentős beruházásokat tett lehetővé.) A magyarországi gazdasági és politikai konszolidáció eredményeit világszerte elismeréssel nyugtázták, igaz, voltak, akik kritikával illették Bethlen kormányzati módszereit, például az általános választójog felszámolását, illetve a hatékony szociálpolitika hiányát.
2 Megfelelő diplomáciai hálózat kiépítése
A második feltétel 1922-re lényegében teljesült. Ekkor a konzulátusokon kívül már hét magyar követség és további tíz külügyi képviselet működött a fontosabb európai államokban, és megkezdte munkáját a washingtoni magyar követség is. Személyzeti politikájában Bethlen személyes szempontokat követett. A vezető diplomatákat igyekezett bizalmasai köréből kiválogatni. Első külügyminiszterével, Bánffy Miklóssal (1921–1922), valamint a Külügyminisztérium politikai osztályának vezetőjével (1920–1925), a később miniszterhelyettessé előlépő (1925–1934) Khuen-Héderváry Sándorral rokonságban is állt. Bethlenhez hasonlóan Bánffy és Khuen-Héderváry is grófi címet viselt, s a kormányfő a külképviseletek élére is lehetőleg főrangúakat állított.
Az 1920-as évek elején csaknem szabállyá vált, hogy míg a missziók létrehozásának fáradságos munkáját általában alacsonyabb beosztású, középosztályi származású diplomaták végezték, addig a magas fizetéssel és nagy presztízzsel járó követi posztokat (pl. Bukarestben, Londonban, Párizsban, Prágában, Stockholmban, Varsóban, Washingtonban és a Szentszék mellett) már arisztokraták foglalták el. Ez részben Bethlen erősen elitista szemléletének tulajdonítható, részben azon szándékának, hogy a követ személyén keresztül adjon nagyobb rangot a követségnek, amelynek kiadásaihoz – szükség esetén – a vagyonos arisztokraták a saját pénzükből is hozzájárulhattak.
3 Az ellenséges kisantant semlegesítése
A magyar kormány több eszközt is felhasznált az 1920–1921 folyamán létrejött kisantant egységének fellazítására, illetve a tagállamok (Csehszlovákia, Jugoszlávia, Románia) meggyengítésére. Ezek közé tartozott a határon túli magyar kisebbségek anyagi és politikai támogatása, az általuk a Nemzetek Szövetségéhez benyújtott kisebbségi panaszok felkarolása, valamint a csehszlovákiai és jugoszláviai szeparatista és autonomista mozgalmak támogatása. E téren a kormány törekvései eredménytelenek maradtak, a kisantant ugyanis elhárította az egyes tagállamok leválasztására irányuló magyar kísérleteket, és az 1920-as években jelentősen megerősödött.
4 A vezető hatalmak megnyerése a revízió ügyének
A negyedik feltétel eléréséhez tervszerű külügyi stratégiára volt szükség. Szegedy-Maszák Aladár diplomata szerint ennek egyik kidolgozója Kánya Kálmán, a külügyminisztérium adminisztratív vezetője volt. E stratégia Bethlen számára is irányadó volt. „Az alapvető elgondolás az volt – írja viszszaemlékezéseiben Szegedy-Maszák –, hogy a Párizs környéki békék után három elégedetlen, tehát status quo-ellenes nagyhatalom maradt: Németország, Olaszország és a Szovjetunió. Három status quo-ellenes kis ország is volt: Ausztria, Magyarország és Bulgária. A revízió útja tehát a status quo-ellenes nagyok és kicsinyek összefogása. Az olaszok támogatnák a Jugoszlávia ellen irányuló magyar és bolgár, a németek a Csehszlovákia ellen irányuló magyar és esetleg osztrák, az oroszok pedig a Románia ellen irányuló magyar és bolgár igényeket, minthogy maguknak is voltak párhuzamos igényeik az első világháború haszonélvezőivel szemben.”
Szövetségesek keresése
Bethlen az 1920-as években valamennyi említett országgal igyekezett szerződéses kapcsolatba lépni, törekvései azonban csak fél sikert hoztak. A Szovjetunió felé tett lépései háromszor is (1924, 1926, 1930) a kormányzó és a magyar jobboldali pártok ellenállásán buktak el, mivel ezek úgy vélték, hogy a várható külpolitikai és gazdasági előnyök kisebbek annál az ideológiai veszélynél, amelyet a bolsevik hatalommal való közvetlen kapcsolat jelent.
Nem járt nagyobb szerencsével Németországgal sem. A weimari rezsim – melynek demokratikus berendezkedése és békülékeny, együttműködő külpolitikai vonalvezetése is távol esett Magyarországétól – az 1920-as évek végéig vonakodott felkarolni a magyar revízió ügyét, amit Bethlen sikertelen közeledési kísérleteinek sorozata mutat (1923, 1925, 1927, 1928). A Bulgáriával 1929-ben tető alá hozott döntőbírósági szerződés előrelépés volt ugyan a magyar–bolgár kapcsolatokban, de önmagában nem szolgálhatott a kívánt együttműködés alapjául.
Nagyon biztatóan alakultak ugyanakkor a magyar–török kapcsolatok, voltaképpen az első világháború két vesztes állama talált egymásra. A két ország képviselői 1923. december 18-án barátsági szerződést írtak alá Isztambulban, 1929. január 5-én pedig semlegességi szerződést kötöttek. Ezt Musztafa Kemál 1930 októberében egy ígérettel is megfejelte, felajánlva a balkáni kérdések iránt újra érdeklődést mutató egykori nagyhatalom támogatását Magyarországnak a Jugoszláviával és Romániával fennálló vitáiban. A magyar–török kapcsolat azonban hamarosan veszített intenzitásából, s az 1930-as évek második felére gyakorlatilag elenyészett.
A kormány először olasz viszonylatban tudott számottevő eredményt elérni. Az 1927. április 5-én Rómában Mussolini és Bethlen által aláírt barátsági, békéltető eljárási és választott bírósági szerződés kimondta, hogy a két ország között „állandó béke és örök barátság fog fennállni”. Az egyezményhez csatolt, de nyilvánosságra nem hozott bizalmas jegyzék még ennél is tovább ment, és politikai konzultációt helyezett kilátásba a két ország viszonyát érintő kérdésekben. Ettől kezdve Olaszország lett Magyarország első számú külpolitikai partnere, s a magyar kormányfők és külügyminiszterek hivatalba lépésüket követően Rómában tettek először tisztelgő látogatást.
Hasonló tartalmú szerződés jött létre Ausztria és Magyarország között 1931. január 26-án. A Bécsben aláírt kétoldalú barátsági szerződés titkos jegyzőkönyve kimondta, hogy Ausztria és Magyarország „minden politikai kérdésben, melyben együttesen érdekeltek, különösen azokban, amelyek a közös szomszédokra vonatkoznak, követeik útján állandó érintkezést fognak fenntartani”.
Míg tehát a kiszemelt szövetségesek közül Olaszországgal és Ausztriával szerződésben rögzített politikai együttműködésig jutott a magyar diplomácia, Németországot, a revízió szempontjából legfontosabb potenciális partnert továbbra sem sikerült megnyernie céljainak. Az azért biztató jelnek tűnt, hogy Bethlen 1930. novemberi berlini látogatásakor Julius Curtius német külügyminiszter megállapította: „a német külpolitikai célkitűzések éppen a legfontosabb kérdésekben, mint a revíziós és leszerelési kérdésben, párhuzamosan haladnak a magyar külpolitikával”, s „az idők folyamán a német és magyar politika közt mindig szorosabb érintkezés és kölcsönös támogatás alakul majd ki”, sőt „a fejlődés magával hozza majd egyes kérdésekben az Olaszországgal való együttműködés megerősítését”.
Bethlen hangsúlyt helyezett arra, hogy Magyarország a párizsi békerendszer fölött őrködő győztes nagyhatalmakkal is mihamarabb korrekt viszonyba kerüljön. Hosszabb távon pedig abban reménykedett, hogy megnyerhetőek lesznek a magyar revízió ügyének, melyet ha nem is támogatnak, legalább akadályozni sem fognak.
Bethlen a győztesek közül a britek támogatásának megszerzéséhez fűzte a legtöbb reményt. Nagy-Britanniában a magyar diplomácia továbbra is a nagy civilizátort, a fair játékost és az arbiter mundit látta: azt a világpolitikai tényezőt, amely – kissé még a 19. századi egyensúly-politika jegyében – korlátozhatja a kontinentális hegemóniára törő Franciaország dominanciáját. E remények azonban nem váltak valóra. Nagy-Britannia csak ritkán és legfeljebb közvetett segítséget nyújtott Magyarországnak. Erre rendszerint akkor került sor, amikor Magyarország valamilyen nemzetközi visszhangot kiváltó botrányba keveredett – például az 1925. évi frankhamisítás vagy az 1928. eleji tiltott fegyverszállítás alkalmával –, s a Foreign Office úgy látta, hogy azt Párizs önmaga és az általa támogatott kisantant súlyának további növelésére kívánja felhasználni.
Franciaország ugyancsak vonatkoztatási pont volt a magyar külpolitika számára. A hazai közvélemény ellenségesen tekintett Franciaországra, mert benne látta a trianoni békeszerződés értelmi szerzőjét. A magyar diplomácia számára azonban éppen ezért sokat jelentett volna a francia rokonszenv elnyerése, mert ez a legnagyobb akadályt hárította volna el a békerevízió útjából. Az 1920-as francia–magyar tárgyalások pedig azt mutatták, hogy Párizs részéről van hajlandóság az együttműködésre. Csakhogy a Quai d’Orsay némi habozás után 1922-ben határozottan felkarolta a kisantantot, Magyarországot pedig végül kihagyta közép-európai partnerei közül. Ettől kezdve a francia–magyar viszony általában hűvös, olykor kifejezetten fagyos volt.
Az első világháború után nagyhatalmi ambíciókkal fellépő Lengyelország szintén felkerült a magyar revíziós törekvések potenciális támogatóinak listájára. Sőt, mint láttuk, a magyar– lengyel együttműködés – Romániával kiegészülve – a bethleni külpolitikai koncepció egyik kulcsa volt. Az együttműködés alapját a magyar kormány szerint a két nemzet közötti hagyományos rokonszenv, a bolsevizmusellenesség, valamint a Csehszlovákiával szemben mindkét országban fennálló területi követelések képezhették volna. Az érzelmi és ideológiai hajlandóság azonban nem volt elegendő a tényleges együttműködéshez. A lengyel külpolitikát ugyanis elsősorban mégiscsak a Párizs környéki békerendszer fenntartása motiválta – hiszen az ország ennek köszönhette újjászületését –, míg Magyarország annak felszámolásától várhatta a revíziót. Így aztán a háborút követő két évtizedben a magyar–lengyel kapcsolatok nem haladták meg a kölcsönös rokonszenv és az eseti kooperáció szintjét, s csak az 1930-as évek végén, a Csehszlovákia felbomlasztásában való közös részvétel, majd a második világháborús lengyel menekültáradat befogadása idején váltak bensőségesebbé.
A kétoldalú kapcsolatokon kívül Bethlen nagy jelentőséget tulajdonított a Nemzetek Szövetségébe való belépésnek is. Azon véleménnyel szemben, mely szerint a világszervezet a „győzők szövetsége, amelyben Magyarország sohasem találhatja meg a maga igazát”, Bánffy Miklós külügyminiszterrel együtt úgy vélte, hogy „Magyarország céltudatos, kitartó munkával hozzájárulhat a Népszövetség szellemének fokozatos átformálódásához, s a Népszövetséget idővel céljai elérésére is felhasználhatja”. Magyarország kétségkívül nagy hibát követett volna el, ha merő sértettségből távol tartja magát a világpolitika ezen új intézményétől. A kisállamok egyébként is örömmel vettek részt a népszövetségi munkában, mivel az a korábbiakhoz képest összehasonlíthatatlanul nagyobb szereplési és kibontakozási lehetőséget kínált számukra.
Magyarország különösen az arányos lefegyverzés, a magyar kisebbségek védelme terén remélt eredményeket, s gyakran hivatkozott a népszövetségi egyezségokmány 19. cikkelyére, amely jogot adott a közgyűlésnek arra, hogy felhívja „a Szövetség tagjait az alkalmazhatatlanná vált szerződéseknek és olyan nemzetközi állapotoknak újabb megvizsgálására, amelyeknek fennmaradása a világbékét veszélyeztethetné”. A magyar felfogás szerint ez a cikkely éppen a trianoni békeszerződés revíziójára adott jogi alapot. Az 1921. őszi kudarcot követően ezért a magyar diplomácia újabb kísérletet tett, és 1922. szeptember 18-án Magyarországot fel is vették a Nemzetek Szövetségébe.
Békeszerződés az Egyesült Államokkal 1921. augusztus 29.
A magyar külpolitika várakozással fordult az Egyesült Államok felé, mivel az amerikai törvényhozás nem ratifikálta a trianoni békeszerződést, az annak „helyébe lépő” s a magyar–amerikai hadiállapotot megszüntető, 1921. augusztus 29-én aláírt budapesti békeszerződés II. cikkelye pedig kimondta, hogy az Egyesült Államok nem vállal kötelezettséget a Magyarországot sújtó területi rendelkezésekért. Az új békeszerződést a Nemzetgyűlés 1921. december 30-án iktatta törvénybe (1921. évi LXVIII tc.). A magyar remények azonban hamar szertefoszlottak, mert kiderült, hogy a republikánus belpolitikai előretörés nyomán felerősödő izolacionizmus a magyar revízió iránt is szinte teljes érdektelenséget tanúsít.
A békés revízió meghirdetése
Az olasz–magyar barátsági szerződés birtokában Bethlen elérkezettnek látta az időt arra, hogy az erőgyűjtés időszakát lezárva, úgymond, a magyar külpolitika aktívabb periódusát nyissa meg, s nyíltan meghirdesse a békerevízió programját. Bethlen számára, mint már említettük, a történelmi Magyarország területének lehetőség szerint teljes helyreállítása volt az ideális megoldás, konkrét követeléseit azonban az önrendelkezési elv érvényesítéséből vezette le. Az 1920-as évek végétől egyre gyakrabban szólt a revízióról, eleinte csak elvi jelleggel – pl. 1927. májusi zalaegerszegi és 1928. márciusi debreceni beszédében –, később a konkrétumok szintjén is. A részleteket tekintve olykor eltérő tartalmú revíziós beszédei és nyilatkozatai arra utalnak, hogy a határváltozások mértékét elég rugalmasan kezelte, és a fokozatosságot is elfogadta.
Revíziós programja szempontjából különös jelentőségű volt az az interjú, amelyet 1931 tavaszán adott Georg Sylvester Viereck német származású amerikai újságírónak. Az interjúban – amely számos külföldi lapban s később a magyar sajtóban is megjelent – a nemzetiségi és az önrendelkezési elv kombinációját ajánlotta a magyar határok kérdésének megoldására: „Javasolom az elcsatolt területek visszaadását és a népszavazást. Bizonyos területek, amelyek vitathatatlanul magyarok, minden további nélkül adassanak vissza. Másutt, ahol a helyzet komplikáltabb, a népszavazás a legegyszerűbb kiút a nehézségekből.”
Bethlen felfogása szerint tehát Magyarországnak a nemzetiségi elv értelmében mintegy automatikusan vissza kellett kapnia azokat a területeket, ahol az 1910. évi népszavazás adatai magyar többséget mutattak ki. Az északi területeken – az önrendelkezési elv szellemében – a szlovák és a ruszin lakosságnak lett volna joga dönteni állami hovatartozásáról, s Bethlen több alkalommal kijelentette – pl. 1933. novemberi angliai előadásai alkalmával is –, hogy népszavazás esetén biztosra veszi e területek visszatérését. E meggyőződésében nyilvánvalóan szerepet játszott az a tény, hogy nem adott hitelt az 1918–1919-ben született szlovák és a ruszin elszakadási nyilatkozatoknak. A zágrábi szábor 1918. október 29-i határozatát azonban elfogadta. Ezért, bár a horvátok számára is felajánlotta a visszacsatlakozás lehetőségét, mindig hangsúlyozta, hogy ezt senki se tekintse felszólításnak.
A visszakapcsolódó nemzetiségi területeken messzemenő autonómia bevezetését ígérte. Erdély jövőjét egészen eltérően szemlélte. Elismerte az 1918. december 1-jei gyulafehérvári román deklaráció érvényességét, ugyanakkor felhívta a figyelmet a terület erősen kevert etnikai jellegére, s – ismét az önrendelkezési jogra hivatkozva – a különböző nemzetiségek érdekeit egyszerre szem előtt tartó megoldást javasolt: a történeti Erdély (illetve olykor Erdély és a Bánság) egységének megőrzése mellett a terület egészét az ott lakó nemzetiségek paritásos irányítása alá kívánta helyezni, egyszersmind belső önigazgatással bíró nemzetiségi autonómiákra osztotta volna.
Az egységes Erdély (és a Bánság) állami hovatartozására háromféle megoldást is elképzelhetőnek tartott: leginkább a terület Magyarországhoz való visszacsatolását pártolta, de elfogadta a független erdélyi állam létrehozását éppúgy, mint azt, hogy a terület – teljes önigazgatással – Romániánál maradjon. A lehetséges negyedik változatot, amelyben Erdély egy román–magyar perszonálunió (1919) vagy föderáció (1940) országrészeként mintegy kondomíniumként működött volna, csak ritkán vetette fel. A Magyarországtól elcsatolt területek közül tehát Bethlen csak Burgenlandról mondott le véglegesen, a Bácska déli, szerb többségű felének hovatartozására pedig nem minden beszédében és írásában tért ki.
A „negyedik honalapításról”
Vezércikk a Pesti Naplóban
A Pesti Naplóban szokásossá váló Szent István-napi vezércikkeiben Bethlen már 1935-től élesen támadta az állampárti rendszer bevezetését célzó gömbösi belpolitikai offenzívát, s hamarosan a külpolitikai önállóság feladása miatt is kárhoztatta a miniszterelnököt, először mérsékelten, majd egyre erőteljesebben. Az egyoldalú tengelybarátságot kockázatosnak és végeredményben károsnak tartotta.
1938. augusztus 20-i terjedelmes és nagy feltűnést keltő cikkében felhívta a figyelmet arra, hogy a „negyedik honalapítást” belső erőre alapozva kell elvégezni, s nem szabad csupán az éppen kedvező diplomáciai konjunktúrára hagyatkozni. Ugyanis – folytatta Bethlen – „minden nemzet csak akkora területet tart az uralma alatt, amelyet saját nemzetének népi, politikai, gazdasági és katonai erejével besugározni és egyéniségének dinamikus bűvkörébe bevonni képes”. A belső erőgyarapodáshoz pozitív cselekvésre van szükség, az „erők meghatványozását” pedig a társadalom megosztottságát előidéző „belpolitikai kalandozásokkal” lehetetlen véghezvinni. Egységes nemzeti erő híján a remélt újjászületés nem valósítható meg. „A negyedik magyar honalapítást nem várhatjuk kizárólag külföldi segítségtől, amint ezt sajnos sokan közülünk velünk elhitetni szeretnék. Ha ettől várnók, jussanak eszünkbe a török iga alól való felszabadulásunknak a tanulságai, amikor azt láttuk, hogy a külföldi segítség végeredményben külföldi rabságot is jelenthet.”
Gömbös mellett, Gömbös ellen
A miniszterelnöki posztról való leköszönése után Bethlen elégedetten látta, hogy az 1920-as években kidolgozott külpolitikai irányvonalát utódai is követik. Bethlen olykor maga is sorompóba lépett, ha úgy látta, hogy személyes fellépésével támogathatja a kormány munkáját, különösen a területi revízió ügyének előmozdítását. 1932-ben a bel- és külföldi revizionista propaganda vezető szervezete, a Magyar Revíziós Liga díszelnöke lett, az 1930-as évek közepén pedig közreműködött a Nouvelle Revue de Hongrie és a Hungarian Quarterly című negyedéves folyóiratok létrehozásában, amelyek a nívós francia és angol nyelvű országpropaganda orgánumai voltak. 1933-ban, amikor a francia, brit, német és olasz részvétellel folyó négyhatalmi tárgyalásokon felmerült az a gondolat, hogy a nagyhatalmak a határok revíziójával is foglalkozzanak, Bethlen vállalta, hogy németországi és angliai meghívásoknak eleget téve ismerteti Magyarország helyzetét és külpolitikai törekvéseit.
1933 novemberében megtartott angliai előadásaiban visszatért kedvenc téziseihez: 1. a terjeszkedő német és orosz nagyhatalom közé szorult kis népekről, melyeknek a Monarchia kínált védelmet és érvényesülést, amely a fokozatos föderatív átalakulás állapotában volt, amikor a világháborús vereség és a békeszerződések szétszakították, 2. az önrendelkezés elvét megsértő és a határokat részrehajlóan megállapító békeszerződésekről, valamint 3. az európai rend kívánatos, az önrendelkezés helyes alkalmazásán alapuló újjáalakításáról, melyben Magyarország az etnikai elv alkalmazása és az érintett nemzetiségek önkéntes visszatérése révén jelentős területekkel gyarapodna, s autonómiát nyújtana kisebbségeinek.
A következő években Bethlen egyre növekvő aggodalommal szemlélte a magyar külpolitika fokozatos „megmerevedését”. Az 1920-as években Bethlen a lehető legszélesebb nemzetközi támogatást kívánta megszerezni a magyar határok revíziójához és a Duna-medencei magyar dominancia helyreállításához. Az 1930-as években ez a komplexitás egyre inkább eltűnt a magyar külpolitikából, s helyébe a szinte kizárólagos német- és olaszbarátság lépett.
[sub_article=3803]
A revízió és a világháború idején
Az 1930–40-es évek fordulóján Bethlen üdvözölte az egymást követő revíziós sikereket: a Felvidék déli sávját, illetve Erdély északi felét visszacsatoló első és második bécsi döntést, valamint a kárpátaljai és a bácskai bevonulást. Ugyanakkor aggodalmai is nőttek, mert tartott attól, hogy külpolitikai támogatásáért cserébe Németország politikai követelésekkel lép majd fel. Hívei előtt – Fenyő Miksa értesülései szerint – nem is rejtette véka alá aggodalmait: „nehéz volt egy paktumot elutasítani, ami a Felvidék és Erdély egy részét hozta, de sötét érzéseim vannak, drága árat kell majd fizetnünk ezért” – mondta állítólag. A véres újvidéki razzia után pedig még sötétebben látta a jövőt: „semmit sem fogunk visszakapni, de Újvidéket visszakapjuk majd!” – számol be Bethlen pesszimista jóslatáról memoárjában Barcza György.
Bethlen éppen ezért helyeselte Teleki óvatos külügyi vonalvezetését, az ún. fegyveres semlegesség politikáját. Teleki úgy vélte, hogy a magyarság a háborúval csak veszíthet, hiszen mind a vereség, mind a győzelem (vagyis a Mein Kampfból kiolvasható német világrend megvalósulása) végzetes fenyegetést jelent számára. Ha viszont sikerülne az országot és hadseregét a háború végéig érintetlenül megőriznie, az lehetőséget adhatna a kivérzett szomszédokkal szembeni területfoglalásra, de legalábbis a már visszaszerzett és még visszaszerzendő területek megőrzésére.
Ebből kiindulva Bethlen 1940 márciusában – tehát még az északi és nyugati német offenzíva, valamint Észak-Erdély visszatérése előtt – a következő fantasztikus akciótervet vázolta fel: 1. megfelelő időben lengyel körök azt sugalmazzák a nagyhatalmaknak, hogy a tartós lengyel–magyar–román együttműködés lehet a közép-európai stabilitás sarokköve, 2. Szlovákia önként visszatér Magyarországhoz, 3. Magyarország területi kiigazításokat kap Jugoszláviától, ami megveti a két ország megegyezésének alapját, 4. a magyar hadsereg felkészül a Románia ellen megindítandó támadásra, melyre az antant és a németek közötti béke-előkészületek idején kerülne sor, 5. létrejön a magyar–erdélyi–román föderáció (részei: a megnagyobbodott Magyarország a történeti Erdély határáig; Erdély Krassó-Szörény vármegyével és Temes vármegye keleti részével; a Regát Besszarábia és Dobrudzsa nélkül), 6. megindul a lengyel–magyar–román együttműködés kb. 60 millió lakossal.
Ambiciózus – és nyilvánvalóan illuzórikus – terveit látta összeomlani, amikor Magyarország 1940. november 20-án csatlakozott a háromhatalmi egyezményhez. Bár az egyezmény formálisan a világbéke helyreállítása, valamint a gazdasági és politikai újjászervezés céljával jött létre, az valójában Olaszország, Németország és Japán szövetségi és érdekszféra-elhatárolási szerződése volt. A csatlakozással Magyarország vállalta, hogy részt vesz az európai új rendnek az élettérelmélet alapján történő kialakításában, valamint azt, hogy ha a három nagyhatalom (Japán, Németország és Olaszország) valamelyikét „olyan hatalom támadja meg, mely jelenleg nem vesz részt az európai háborúban vagy a kínai–japán konfliktusban”, maga is „minden politikai, gazdasági és katonai eszközzel” szövetségese segítségére siet az agresszorral szemben.
A képviselőház külügyi bizottságában a kisgazdapárti Eckhardt Tibor és Bajcsy-Zsilinszky Endre, a liberális Rassay Károly, valamint a szociáldemokrata Peyer Károly élesen, a felsőházi bizottságban Bethlen mérsékeltebben támadta a csatlakozást. Véleményét 1944 nyarán, már a német megszállás idején – utólag – írt memorandumában részletesen is kifejtette: „Előre volt látható, hogy Magyarország ezen csatlakozása folytán előbb-utóbb belekeveredik a nagyhatalmaknak egy olyan mérkőzésébe, amelyből a maga érdekeit tekintve semmi hasznot nem húzhat, amelyben részt venni semmi érdeke nincs, sőt attól magát lehetőleg távol tartani a legfőbb törekvése kell, hogy legyen. Olyan kis állam, mint Magyarország lehetőleg soha ne kössön nagyhatalmakkal olyan szövetséget, amelyből ismeretlen terjedelmű konfliktusok, előre nem látható és illimitált obligók származhatnak reá nézve, amelyekbe a legmesszebbmenő kötelezettségek magyarázhatók belé a terhére és amely szembeállítja teljesen feleslegesen más nagyhatalmakkal, amelyekkel a jó viszonyt fenntartania a legnagyobb érdeke.”
A történelem azonban nyitva hagyta azt a kérdést, hogy Bethlen, ha kormányon van, miképpen tudta volna megvalósítani ezen elképzeléseit a Harmadik Birodalom erőterében. Az mindenesetre tény, hogy Bethlen 1939 tavaszától következetesen ellenezte Magyarország részvételét egy esetleges nagyhatalmi háborúban, Németország győzelmét pedig kezdettől valószínűtlennek tartotta. Hangja azonban ekkor már kevesekhez ért el. 1939 májusában – a 2. zsidótörvény törvénybe iktatásának napján – lemondott képviselői mandátumáról, s bár Horthy jóvoltából tagja lett a felsőháznak, ott csak a bizottsági munkában vett részt, a plénum előtt egyszer sem szólalt fel. Fokozatosan kiszorult a sajtóból is. 1939 nyarától már csak egy-egy interjú erejéig jelent meg véleménye a lapokban, értelmiségi társaságok olykor előadónak hívták, de 1941-ben ennek is vége lett. A nácibarát külpolitika és a szélsőjobboldali előretörés elleni bírálatait már csak bizalmas körben – például a kormányzó előtt – fejthette ki.
A német megszállás idején Bethlen bujkálni kényszerült. Bajuszát újra leborotválva, idegen név alatt élt Nógrád megyében, ahonnan időnként a budai várba látogatott, mert tanácsaira a kormányzó továbbra is igényt tartott. Utolsó fővárosi látogatásain – szeptember 10–11-én – Bethlen arról próbálta meggyőzni Horthyt és a titkos tanács tagjait, hogy további késedelem nélkül kezdjenek fegyverszüneti tárgyalásokat a Szovjetunióval a teljes összeomlás elkerülése érdekében. E szándék azonban gyorsan a németek tudomására jutott, akiknek így egy teljes hónap állt a rendelkezésükre, hogy előkészítsék a „kiugrási kísérlet” megakadályozását.
Tudomásunk szerint ez volt Bethlen István utolsó akciója. Külpolitikusi tevékenységét ily módon Magyarország kétszeri háborús katasztrófája foglalta keretbe. Külügyi pályafutása az első világháborút követő összeomlás idején indult és a második világháborús összeomlással fejeződött be.