Az 1870-es évek végén az emberiség még negyven nyugodtnak mondható békeévnek nézett elébe, de Európa és Amerika között máris kíméletlen csata folyt – a technikai fejlesztés terén. Jó példa erre a fényképezés esete. A fotográfia tősgyökeres európai úttörői, Daguerre, Niepce, Talbot és Draper az 1830–40-es években megalkották mindazt, ami a fényképezéshez kellett. Jedlik Ányos 1840 körül már fényképeket készített Magyarországon. A szintén magyar Petzval József mai szemmel nézve is jó minőségű fotóoptikát tervezett 1845-ben.
Miért kötődik ez a találmány mégis elsősorban Amerikához? Ugyanazért, amiért a telefon, a varrógép vagy az írógép is. Mert amíg Európában megmosolyogták a fotózás híveit – akik a nyolcvanas évekig főleg a művészek közül kerültek ki –, addig a tengerentúlon a harminchat esztendős George Eastman 1890-ben egy olyan gépet dobott piacra, amellyel mindenki tudott fényképezni – és olcsósága miatt mindenki meg tudta venni. Ön csak nyomja meg a gombot, a többi a mi dolgunk, hirdették a Kodak gépek. Eastman százmilliókat keresett az üzleten, miközben milliókat tanított meg fényképezni. Ez volt az a mentalitás, amellyel Amerika „lelépte” Európát.
Sok háztartási eszközünket is az amerikai életforma tette ismertté. A „time is money”, vagyis, az idő pénz, elsôsorban a tengerentúlon volt igaz. Nem
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.