65 évvel ezelőtt találtak rá az ausztriai Mattsee-ben a magyarság egyik legrégibb és legfontosabb ereklyéjére, a Szent Jobbra. 1944-ben a nyilasok a koronázási ékszerekkel együtt vitték ki az országból Szent István jobbját is. Az amerikai hadsereg 1945-ben visszaszolgáltatta, az átadási ceremóniát a magyar származású Kovach György ezredes „celebrálta”.
Az István-legendák különbözően szólnak a szentkultusz kezdetéről. Államalapító királyunk, I. Szent István bebalzsamozott jobb karját valamikor az 1060-as években választották le a testről, amikor a mumifikálódott maradványokat a székesfehérvári bazilika sírjába helyezték.
Viszontagságos századok
A hagyomány szerint a kart (akkor még az értékes királyi gyűrűvel együtt) egy fehér ruhás mennyei ifjú megőrzésre átadta Mercurius székesfehérvári őrkanonoknak, aki azt Bihar vármegyei családi birtokán földbe ásta (ha nem hinnénk el a történetet, akkor szimpla lopással kellene meggyanúsítanunk a tisztes egyházfit). Bő két évtized múlva, amikor I. (Szent) László király 1084. május 30-án a Berettyó menti egyházhoz látogatott, elérkezettnek látta az időt a „titok” felfedésére.
Ezután a kart az e célra alapított monostorban, Szentjobbon őrizték. A 14. században a karról levágták a kézfejet, ez ma a Szent Jobb, a kar többi része feltehetően Bécsbe, onnan idővel Lembergbe (Lvov) kerülhetett. A 15. században a kézfej a bihari mezővárosból visszakerült Székesfehérvárra, de a várost elfoglaló törökök magukkal vitték. A török szultáni udvartól a balkáni kereskedőváros, Raguza (a mai Dubrovnik) kalmárai vásárolták meg valamikor a 16. század végén. Ekkoriban a domonkosok ezüst ereklyetartót készíttettek a számára, majd 1618-ban leltárba vették és vele együtt őriztek egy koponyadarabkát is Szent Istvántól.
Mária Terézia 1771-ben visszaszerezte a Szent Jobbot Raguzától, és Budára, a Zsigmond-kápolnába vitette. Az ereklye hitelességét ekkor még egy pergamendarabkára 11– 12. századi latinsággal írott felirat igazolta, amely az összeszorított ujjak közül került elő. Amikor 1862-ben a Szent Jobbot új, a ma is látható ereklyetartóba helyezték, a pergamen elkeveredett, csak közel 80 esztendővel később bukkantak rá újból, ám 1945-ben megsemmisült. Nem meglepő tehát, hogy vannak, akik az ereklye hitelességét megkérdőjelezik, s szerintük ez csupán a török uralom alatt álló Egyiptomból származó múmiadarab, mivel az I. László idejében még létezett királyi gyűrűnek hűlt helye, de annak sincs nyoma, hogy a kézről erőszakosan eltávolították volna. A legtöbben – köztük a korszak legkiválóbb ismerője, Györffy György történész – viszont a Szent Jobb eredetisége mellett voksolnak.
Az ereklyét Mária Terézia az 1770-ben a várpalotába költöztetett Angolkisasszonyokra bízta, s egyben elrendelte Szent István napjának, augusztus 20-ának az ünneplését. II. József viszont a csillagkeresztes lovagok férfirendre bízta az ereklye őrzését. 1865 óta az esztergomi főegyházmegye, 1882-től 1944-ig a budai királyi palota király által kinevezett plébánosa őrizte, maga az ereklye a palota Zsigmond- vagy Szent Jobb-kápolnájában volt látható.
Szent István éve
Ha az ereklye eredetisége körüli kétely nem is oszlatható el teljesen, az bizonyos, hogy a Szent Jobb tisztelete 900 éven át szinte töretlen volt. Kultusza a 19. században újabb lendületet vett, először 1819-ben vitték körbe a budai Vár területén, a Zsigmond-kápolnától a Nagyboldogasszony (Mátyás)-templomig. 1895-ben lobogózták fel először a középületeket augusztus 20-án. Az első világháború után pedig egyenesen nemzeti üggyé magasztosult István király napja. A nemzeti egység összeolvasztása a katolikus egyház ünnepével nemegyszer felekezeti villongást is okozott: 1933-ban például a Budapesti Királyi Büntető Törvényszéken per kezdődött Nagy Lajos református lelkész ellen, aki a Kálvinista Szemlébe írt olvasói levelében a „legvaskosabb bálványimádásnak” és „fetisizmusnak” minősítette a Szent Jobb-körmeneteket. A tiszteletes büntetése vallás elleni kihágás és nemzetgyalázás címén nyolcnapi elzárás és 300 pengő pénzbüntetés lett.
A Horthy-korszak hivatalos ideológiai „keresztes hadjáratának” csúcspontja az 1938-as esztendő, melyet a király halálnak 900. évfordulója alkalmából Szent István-évnek nyilvánítottak. A jeles évfordulónak volt köszönhető, hogy Magyarország elnyerte a 34. eucharisztikus világkongresszus megrendezésének jogát. A katolikus világtalálkozó eseményei 1938. május 29-én értek véget. Másnap, egy napsütéses hétfői napon, kezdetét vette az „össznemzeti” Szent István-év. Pompában a jubileumi év nem versenyezhetett az eucharisztikus világkongresszussal, de a szervezőknek azért nem kellett szégyenkezniük. A nyitó ünnepségen az országban még itt tartózkodó egyházi nagyságok és zarándokok is részt vettek, de a kongresszus pár nappal korábbi tömegei – lévén a hétfő munkanap – már apadtak, ám így is óriási volt az érdeklődés.
A 12. századi Pray-kódex naptárában olvashatunk először Szent István jobbjának 1084. évi „feltalálásáról” (megtalálásáról), ennek napját május 30-án ünnepli a katolikus egyház, ezért kézenfekvő volt az ünnepségsorozat megnyitását erre a napra tenni. A budavári Zsigmond-kápolnából kora reggel átszállították a Kúria (ma: Néprajzi Múzeum) nagycsarnokába. Innen a – hangszórók révén a Kossuth téren is zengő – „Hol vagy István király…” ének dallamára díszes menet vitte át az Országház oroszlános főbejáratánál emelt bíbordrapériás oltárhoz. A tér épületeit apostoli kettős keresztek és angyalos címerek borították. Itt Pacelli bíboros, államtitkár, pápai legátus (a későbbi XII. Pius pápa) mutatott be szentmisét az úri Magyarország nagyjai, közjogi méltóságai, főpapok, vármegyék vezetői, diplomaták, katonai attasék, a főhercegi család tagjai, egyetemi tudósok és a lelkes tömeg jelenlétében.
A díszemelvényen helyet foglalt az ország református vallású kormányzója, Horthy Miklós és díszmagyarba öltözött felesége, a katolikus Purgly Magdolna is. A legátusi misével egy időben a Mussolini téren (ma: Oktogon) és a Köröndön felállított oltároknál zenés misét tartottak a várakozóknak. Külsőségekben a szentmise után sem volt hiány: alabárdos testőrség, koronaőrség és katonai díszőrség sorfala között Mészáros János érseki helytartó vitte a szent ereklyét az Országház épületétől az Andrássy úton a Hősök teréig gyalogló körmenetben. A kíséretben fehér lovon, tengernagyi ruhában ott haladt a kormányzó, fekete díszmagyarban, de gyalogosan Imrédy Béla miniszterelnök, gróf Széchenyi Béla, a felsőház és Kornis Gyula, az alsóház elnöke is. A téren négy trónszék várta a legelőkelőbbeket: Pacelli legátust, Horthy Miklós kormányzót, József és József Ferenc Habsburg főhercegeket. Velük szemben tíz bíboros foglalt helyet. Az oltárnál Pacelli bíboros, pápai legátus mondott könyörgést, amit a mintegy félmilliós tömeg áhítatos imája kísért. A ünnepséget záró Himnusz után a Szent Jobbot átvitték a Jáki kápolnába (a városligeti Vajdahunyad várába).
A Szent Jobb országjárása
A Szent István-év legfontosabb eseményei 1938. május 30. és augusztus 20. között zajlottak. Május 31-én a legnagyobb előkelőségek elutaztak, a Szent Jobb pedig megkezdte „országjárását”. Első útjára, Esztergomba, Szent István szülővárosába, ünnepélyes külsőségek között indították el a Nyugati pályaudvarról. Az ereklyét az azt szállító díszes autóról négy, dalmatikába öltözött irgalmasrendi szerzetes emelte le és vitte vállán a külön erre a célra 19 ezer pengőért (amiből 10 ezret a MÁV vállalt magára) összeszerelt, aranyozástól ragyogó vonathoz. Nyomukban haladt díszes egyházi öltözetben, fején mitrával a Szent Jobb őre, Mészáros János érseki helytartó és Szakács Károly udvari káplán.
Az ereklyét az aranyvonat középső, magyar szentek képeivel díszített, üvegezett részében egy finom rugózású, vörös bársonnyal letakart szerkezetre állították. Ezután elfoglalta helyét az érseki helytartó, az irgalmasok, jobbról és balról pedig két-két díszbe öltözött koronaőr, ők az egész úton vigyázzállásban őrizték az ereklyét. Ahogy „megtelt” az üvegfalú vagon, bezárták, s a másik kettőbe beszállt a kíséret: nemes notabilitások, őrségváltásra egy-másfél tucat koronaőr és a jubileumi év főbizottságának tagjai. Az ereklye kísérőjének lenni egyszerre volt kitüntető kegy és fárasztó kötelesség. Esztergomban a hercegprímás, Serédi Jusztinián, három bíboros és a pápai legátus is csatlakozott a díszkísérethez. A tömeg a bazilikához vonult, ennek előcsarnokába helyezték az ereklyét, itt folytatódott beszédekkel és szentmisével a fennkölt ünnepség.
Az elkövetkező három hónapban az ereklyét az ország összes nagyobb városába elvitték. Amerre csak elhaladt, a falvak-városok népe térden állva, népviseletben, körmenettel, égő gyertyákkal, harangzúgással, áhítatosan köszöntötte ama rövid időre, amíg a vonat lassítva, de megállás nélkül átpöfögött településükön. A célállomásokon hatalmas ünnepségeket rendeztek. Lovas bandérium, énekkar, csivitelő gyermekcsapat, virágözön, díszmagyarba öltözött helyi előkelőségek, pápai, érseki, püspöki, vármegyei és városi zászlók erdeje, céhes időket idéző egyenruhákban a mesterségek képviselői, lovas rendőrök, leventék, katonai díszszázad – hol mire tellett.
Az ereklye a határ menti települések közül csak Sopronba jutott el. Az országjárásnak nyilván elsődlegesen propagandisztikus célja volt: a Szent István személyével egyesíthető nemzetet volt hivatott megjeleníteni. A magyarság egységével szemben minden korban tragikusan veszélyes, ha a történelem útjait felekezeti szempontok és érdekek jelvényeivel rakják tele. A protestánsok nem is igazán tudták magukénak érezni az ünnepségsorozatot. Az ország első királyát teljes szívükkel ünnepelték, de ereklyék és közbenjáró szentek nélkül. „Nekünk nem kell aranyvonat ahhoz, hogy István királyt megközelítsük” – írta a Reformátusok Lapja 1938. június 4-ei száma. Augusztus 20-án minden korábbit felülmúló méretű országos Szent Jobb-körmenetet rendeztek. Az ünnepségsorozatot másnap országos Szent István-ünnepség és országgyűlés zárta Székesfehérvárott.
40 év karantén
A II. világháború után az 1945. és 1946. évi Szent István-napi ünnepre és a körmenetre – mivel a Vár még járhatatlanul romos volt – Pesten került sor, a bazilika előtti téren. 1947-ben a rendezők új útvonalat kértek, amit a hatóságok először – hivatkozva az aránytalanul nagy közlekedési nehézségekre – nem engedélyeztek. Végül az ereklyét a bazilikától az Andrássy úton a Hősök terére vitték, ahogy 1938-ban is. A rendezvény inkább emlékeztetett egy antikommunista demonstrációra, mint hagyományos körmenetre, legalábbis az akkori „politikacsinálók” ekként értékelték.
Mindszenty József hercegprímás prédikációjában az ereklye szentségével szembeállította a kortárs „államférfiak” (a szóra méltatlan politikusok) cselekedeteit, akik felelősek az ország erkölcsi nyomorúságáért. Az aktuálisnak tekintett értékek között a keresztény hit megőrzését tette első helyre: „A mi ezeréves múltunk Szent Istvánban testesül meg legkifejezőbben. Tőle kaptuk legnagyobb és időálló értékeinket, Egyházat, Mária-tiszteletet, a keresztény nevelést. Büszkén őrizzük a Szent István-i hagyományokat családban és társadalomban, és ezzel keltsük életre az elalélt Magyarországot, és ez segítsen Istenhez. Ámen.” Szavai a hívek fülében üzenetként csengtek, amikor alig tíz nap múlva az urnákhoz járultak, hogy parlamenti képviselőket válasszanak. De a folyamatot Mindszenty sem tudta feltartóztatni, nem a hitet védelmező pártok győztek.
10 esztendő múltán, 1948. május 18-ától 30-áig tartották meg az 1938. évi kongresszus évfordulós ünnepségét. Az augusztus 20-ai körmenet viszont már az állam és az egyház közötti politikai küzdelem áldozata lett és elmaradt. A Szent Jobbot 1950-ig az Angolkisasszonyok zárdájában őrizték Budapesten, majd a rend működési engedélyének megvonása után a Szent István-bazilika páncélszekrényében óvták. Egészen 1988-ig nem volt mód nyilvános körmenetben a Szent Jobb tiszteletére. 1987. augusztus 20-án Paskai László bíboros, esztergomi érsek felszentelte a Szent Jobb-kápolnát, s az ereklyét ide helyezték át. Szent István király halálának 950. évfordulóján, 1988-ban került sor a Szent Jobb újabb országjárására. 1989 óta pedig ismét rendszeresen megtartják augusztus 20-án az ünnepi körmenetet.