rubicon

A kortárs kritika

9 perc olvasás

Hitler könyvének publikálását sokan feszülten várták, mivel politikai szenzációként harangozták be. 

Megjelenésének hírét azonban a weimari köztársaság tekintélyes német és bajor újságjai említés nélkül hagyták. Amikor a könyv 1936–1937-ben átlépte a hárommilliós példányszámot, egyik reklámjában a kiadó visszatekintőleg azt írta, hogy „a rendszer sajtója agyonhallgatta”. Meglepő módon még a nemzetiszocialista Völkischer 

Beobachter is visszafogottan reagált, s nem készült fel az újdonság reklámozására; csak tizenegy nap után kezdett komolyabb reklámtevékenységbe, majd egy hónapon belül két fejezetet közölt le belőle. Az Eher Kiadó a müncheni belvárosban és a nagyobb bajor városok ismertebb völkisch könyvkereskedéseinek közelében plakátokat ragasztott ki, de érthetetlen módon a „reklámdob” nem volt sokkal hangosabb, mint az NSDAP szokásos publikációi esetében. A vásárlók sokallták a könyv 12 márkás árát is, hiszen a Hitler régebbi beszédeit tartalmazó, röviddel előtte megjelent, 159 oldalas népi ki­adásért csak 2,60 birodalmi márkát kértek. 

Nagy vonalakban azt mondhatjuk, hogy a weimari köztársaság politikai erői beállítottságuknak megfelelően viszonyultak a könyv

Regisztráljon és olvassa a teljes cikket!

Ingyenes regisztrációval korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunkhoz, és prémium tartalmaink közül 3-at olvashat
a Rubicon Online-on.