A mai Hősök terén található Millenniumi emlékmű története a 19. század utolsó évtizedeiben kezdődött, abban a korszakban, amelyben egybeesett Budapest nagyvárossá válása és a magyar nemzetépítés folyamata. Az emlékmű egyes szobrai az aktuálpolitikai viszonyokhoz igazodva a század közepéig több alkalommal is kicserélődtek. A tér és az emlékmű történetét ugyanakkor a változások mellett állandóság is jellemzi. Bár a századfordulótól kezdődően minden politikai rendszer megpróbálta a maga képére formálni a teret, annak szerepe és szimbolikája sok tekintetben hasonló maradt az utóbbi száz évben. Hivatalos és alternatív politikai rendezvények, megemlékezések helyszíneként és a világörökség részeként vált konszenzuális nemzeti emlékhellyé.
A Hősök tere Budapest és talán az egész ország legimpozánsabb, szimbólumokkal telített köztere. A tér kialakításának története nem választható el a város és a városrész fejlődésének történetétől és a fejlődésről alkotott korabeli koncepcióktól sem. Az emlékműveknek a századforduló környéki városfejlesztési folyamatokban s a nemzeti tudat kialakításában és megerősítésében már kiemelkedő szerep jutott.
Kiegyezés és „szoborboom”
A nem díszítő funkcióval rendelkező köztéri szobrok, szoborcsoportok közül az emlékművek Magyarországon nagyobb számban csak az 1867-es kiegyezés után jelentek meg. A század vége felé haladva a közelgő millennium méltó megünneplése élénken foglalkoztatta a városvezetést. A honfoglalás nagyszabású megünneplésének ötletét Gerlóczy Károly főjegyző, az egyesített főváros későbbi alpolgármestere már az 1860-as évek második felében felvetette. Pest város tanácsa 1870-ben az ötletet felterjesztette az országgyűlésnek, de a kérdés csak az 1880-as évek elején került elő újra. Az országgyűlésnek felterjesztett határozat már a honfoglalásnak, jeles királyoknak és államférfiaknak állítandó emlékmű gondolatát is felvetette.
Ekkoriban a várostervezési elképzelések már erősen kezdtek összefonódni a millennium megünneplésével és ennek kapcsán egy ezredéves emlékmű megépítésével. A kérdés 1892-ben ismét előkerült. Az 1892. évi II. törvény arról határozott, hogy az „1895. évben Budapesten általános országos nemzeti kiállitás tartatik”, és szólt ennek anyagi kereteiről is. Wekerle Sándor miniszterelnök 1893-ban már egyértelművé tette a kiállítás és az emlékmű átadása közötti kapcsolat szükségességét. Végül az országgyűlés az 1896. évi VIII. törvénycikkben rendelkezett a millenniumi emlékművek felállításáról: „A törvényhozás a honalapítás ezredik évfordulójának maradandó emlékekkel való megörökítése czéljából elhatározza, hogy […] Budapesten a városligetnek az Andrássy-út és a tó közötti részében a honalapító Árpádot és a nemzet egész történelmi múltját megörökítő emlékművet állít.” Ekkor talán még senki sem sejtette, hogy az elkészült emlékmű felavatására évtizedeket kell várni.
A képhez hozzátartozik az is, hogy a felgyorsult urbanizációnak és az egyesített Budapest modern metropolisszá válásának radikális várostervezési és -fejlesztési megfontolásokkal is együtt kellett járnia. Ezek közé tartozott a reprezentációs célokat is szolgáló Nagykörút befejezése és az Andrássy út, korábbi nevén Sugárút kiépítése. Az Andrássy út méltó módon kívánta összekötni a Belvárost és a Városligetet, hiszen ez utóbbit addig csak a Király utcán keresztül lehetett megközelíteni.
A Millenniumi emlékmű előtti tervek elsődlegesen az Andrássy út lezárásának problémáját kívánták orvosolni, nem pedig a maihoz hasonló szimbolikus tér kialakítását tűzték ki célul. Az első erre vonatkozó elképzelésben ezt Andrássy Gyula lovas szobrával vélték megoldhatónak, amely egy félköríves kolonnád előtt foglalt volna helyet. Az illetékes bizottság 1890-ben jött létre, és ebben az évben született meg Schickedanz Albert első terve is. A kívánt hatást a bizottság nem látta elérhetőnek az építész elképzelésein keresztül, és noha a tervet első díjjal jutalmazták, végül mégsem valósult meg. A következő elképzelés már szorosan a millenniumi kiállításhoz kapcsolódik. Schickedanz a kiállítás főbejáratának tervét úgy készítette el, hogy azon kapuszerűen már két, negyedkör alakú kolonnád is szerepelt, a kettő között húszméteres nyílással. A kompozíció középpontjában pedig továbbra is egy lovas szobor foglalt volna helyet. Ez a terv szintén nem valósult meg.
Az akkori miniszterelnök, Wekerle Sándor 1894 januárjában olyan pótelőterjesztést adott be az emlékműre vonatkozóan, amely már több konkrétumot tartalmazott. Az események felgyorsulását mutatja, hogy a részletek megvitatására és kidolgozására bizottság alakult. A hosszas előkészítő munkálatok ellenére pályázatot végül nem írtak ki, Wekerle személyesen kérte fel Schickedanz Albertet és Zala Györgyöt, egyebek mellett arra hivatkozva, hogy a két művész már dolgozott együtt korábban.
A Gloriette
A mai Hősök tere helyén Zsigmondy Vilmos bányamérnök 1868-ban kezdte meg egy artézi kút fúrását. A munkálatok 1878-ra fejeződtek be, és a kút lefedésére 1884-ben állították fel a Gloriette nevű, Ybl Miklós tervezte épületet. Ezt a Millenniumi emlékmű építésének kezdetekor lebontották, és a Széchenyi-hegyen kilátóként építették fel újra.
Millenniumi panteon
Schickedanz hozzálátott az építészeti tervek kidolgozásához. A diadalíves és a kolonnádsoros forma ekkor még egyaránt elképzelhető volt. A többféle variáns után, melyek kidolgozásában az építész nagyban támaszkodott a már említett Andrássy-szoborra és annak építészeti megoldásaira, 1894-re kristályosodott ki az a koncepció, melyet apró változtatások után a millenniumi bizottság is elfogadott. A szerződést az építész Schickedanz és a szobrász Zala 1895-ben írta alá, s terveiket 1897-re teljes egészében jóváhagyták. Noha mind az 1894-ben nyilvánosan bemutatott elképzeléseket, mind a helyszínt, mind pedig a pályázati kiírás elmaradását sokan bírálták, az építkezés 1898-ban elkezdődött. Az építészeti részek átadására 1905-ben került sor, ám a szobrok ekkor még nem álltak a helyükön, hiszen lassabb ütemben készültek, a „nagy háború” pedig tovább fékezte a folyamatot.
A magyar nemzetépítés 19. század végi korszakában különösen nagy tétje volt egy olyan monumentum kialakításának, amely egyben a nemzeti panteon funkcióját is betöltötte. Zalára tehát nagy teher hárult. Az emlékmű szerepéből következően élénk viták zajlottak arról, hogy a magyar történelem mely alakjai nyerjenek bronzba öntve bebocsátást a millenniumi „panteonba”. Az 1897-ben jóváhagyott tervek a következő személyeket említik a két részre osztott kolonnádsor szoboralakjaiként: Szent István, Szent László, Könyves Kálmán, II. András, IV. Béla, Károly Róbert, Nagy Lajos, Hunyadi Mátyás, Szapolyai János, I. Ferdinánd, III. Károly, II. Lipót, Mária Terézia és Ferenc József.
A szoboralakok számában az arányok – azaz a kilenc magyar és az öt Habsburg uralkodó – a későbbiekben sem változtak. Később egyetlen nem királyként Hunyadi János is bekerült a tervezetbe, a nemzeti múlt szempontjából nem túl dicsőnek ítélt Szapolyai helyére. A szobrokból az emlékmű 1905-ös átadására csupán öt készült el. Noha a szobrászati megbízás eredetileg csak Zala Györgynek szólt, ő végül további művészek (Senyei Károly, Telcs Ede, Füredi Richárd, Köllő Miklós, Kiss György, Margó Ede, Holló Barnabás, ifj. Vastagh György) bevonásával készítette el a királyszobrokat.
Zala György elsőként Gábriel arkangyal ötméteres, kezében a magyar koronát és az apostoli kettős keresztet tartó szobrával készült el a Gladenbeck bronzöntödében. Az alkotást az 1900-ban Párizsban megrendezett világkiállításon Grand Prix díjjal jutalmazták. A szobor a következő évben, 1901-ben került a helyére, a 36 méter magas korinthoszi oszlop tetejére, a Millenniumi emlékmű középpontjában. Az oszlop tövében álló Árpád-szobor, illetve a honfoglaló vezérek szobrai szintén Zala György alkotásai, de Zala nevéhez köthető két királyszobor (Nagy Lajos és Mátyás), a Háború és Béke biga (két ló vontatta szekér) alakjai, a Munka és Jólét, valamint a Tudás és Dicsőség allegorikus szobrai.
Múzeumi negyed – 1896
A korszak egyik jelképévé váló Andrássy út kiemelkedő várostervezési feladatokat rótt Budapest vezetésére, az út lezárása pedig különösen fontos feladat volt. A kialakított térre a század utolsó éveiben került a két jellegzetes épület, a Műcsarnok, majd a Szépművészeti Múzeum. A Műcsarnok építését az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat javasolta, mivel a képzőművészeti kiállításoknak addig helyet adó épület az Andrássy úton már nem bizonyult elegendőnek. Az 1892-ben létrehozott bizottság megfogalmazta az épülettel szemben támasztott követelményeket. A helyszínnel kapcsolatosan voltak ugyan viták, de 1894-ben a főváros közgyűlése megszavazta az Andrássy út végén, a Városliget mellett fekvő terület jelképes összegért történő bérbeadását harminc évre.
A tervezéssel – pályázat kiírása nélkül – Schickedanz Albertet bízták meg, aki Herzog Fülöp közreműködésével dolgozott a terveken. Az építkezés 1896-ra fejeződött be, május 4-én az uralkodó avatta fel az épületet, és nyitotta meg benne az első képzőművészeti kiállítást. 1944-ben bombatalálat érte az épületet, amelyet Borsos László építész tervei szerint állítottak helyre, teljes rekonstrukciójára pedig 1995-ben került sor. A Hősök teréhez hasonlóan a Műcsarnok is több szimbolikus esemény színhelye volt, ezek közül az egyik legismertebb Nagy Imre és mártírtársai 1989-es felravatalozása.
A teret meghatározó másik épület, a Szépművészeti Múzeum valamivel később épült fel. A múzeumépületre pályázatot írtak ki, s 1899-ben Pecz Samunak ítélték az első, Schickedanz és Herzog tervének pedig a második díjat. A megvalósíthatóságot szem előtt tartva végül Schickedanz kapta a megbízást. Az épület 1906-ra készült el, kialakítva így a tér mai képét.
A Hősök emlékköve
A hőskultusz 20. századi története szempontjából különösen fontos az ismeretlen katonának állított síremlékek megjelenése Európa-szerte. Ez a fajta, a kollektív emlékezetben és identitásban is kulcsszerepet játszó emlékezeti hely az első világháborút követően terjedt el a háborús múlttal rendelkező országokban. Az első világháborúra vonatkozó kutatások megélénkülése az utóbbi évtizedekben több okra vezethető vissza. A még személyes tapasztalatokkal, emlékekkel rendelkező generációk eltűnésével a történelem és a kollektív emlékezet részévé váló, menetében és következményeiben is új típusú háború olyan terhet jelent a ma élő generációk számára, amely a trauma és a gyász jelenségein keresztül az emlékezetpolitika átalakulását is maga után vonta.
Az ismeretlen katonának állított síremlékek valamennyi országban megjelentek a háború után, kialakításuk pedig eltérő gyakorlatokat mutat. Franciaországban például 1920 novemberében egy akkor 21 éves közkatonára, a háborút megjárt Auguste Thinre várt a feladat, hogy a francia ismeretlen katona személyét kijelölje. A háborút követően a Franciaország nyolc legvéresebb hadihelyszínén található sírokból egy-egy francia egyenruhát viselő holttestet exhumáltak, és ezeket a szimbolikus jelentőségű verduni erődben egymás mellett, tölgyfa koporsókban ravatalozták fel. A közlegény véletlenszerűen választott ki közülük egyet, akit ma ismert helyén, a párizsi Diadalív alatt helyeztek örök nyugalomra egy örökmécses mellett. A családtagjaikat vesztett emberek számára különösen fontos volt, hogy a kegyelet és a gyász valamilyen formában tárgyiasuljon. Valóságos társadalmi nyomás nehezedett az államra, hogy megteremtse annak lehetőségét, hogy az ismeretlen holttest előtt minden érintett ember szimbolikusan saját családtagja előtt emlékezhessen és leróhassa kegyeletét, könnyítve így a trauma feldolgozását és a gyász folyamatát.
Magyarországon az ismeretlen katona síremlékének funkcióját a hőskultusz szempontjából a Hősök emlékköve tölti be. Nem tekinthető szoros értelemben vett sírnak, hiszen földi maradványokat nem rejt, létrejöttében mégis az első világháború halottainak emlékezete játszik kiemelkedő szerepet. Kialakításának gondolata – részben az óriási vérontás és emberveszteség hatására – már a háború alatt megfogant, 1917 áprilisában törvényben rendelkeztek az elesett katonák emlékének megörökítéséről, 1924-től pedig május utolsó vasárnapja hivatalosan is a hősök emlékünnepe.
A háború áldozatainak állítandó emlékművel kapcsolatosan több elképzelés is napvilágot látott. Az 1924-ben kiírt pályázatra számos pályamű érkezett, szóba került például, hogy az emlékmű a Gellért-hegy oldalába kerüljön, ezt azonban költséghatékonysági okokból végül elvetették. A sajtó a Millenniumi emlékmű közelében látta volna szívesen az emlékkövet, s az ezzel kapcsolatos elképzelések 1927-re érlelődtek döntéssé. Az emlékkövet Lechner Jenő készítette el és 1929 májusában avatták fel a Millenniumi emlékművel együtt Horthy Miklós jelenlétében. Az avatáson Bethlen István mondott beszédet. Az emlékkő a második világháborúban – az emlékmű más részeihez hasonlóan – megsérült. Az ötvenes években a helyreállítás során – részben ideológiai okokból is – az emlékkövet eltávolították. Az új emlékkő (Gebhardt Béla alkotása) 1956 tavaszán került a helyére. A magyar államalapítás ezredik évfordulója alkalmából az emlékkövet is felújították.
10 szobor melyet Ferenc József adományozott Budapestnek
1897 őszén II. Vilmos német császár látogatást tett Budapesten, ami kiemelkedő esemény volt a fővárosban. A történet szerint a császár Budapest utcáit látva szóvá tette, hogy azokat nem díszíti elég köztéri szobor. Ezt hallva Ferenc József még ugyanebben az esztendőben tíz szobrot adományozott a városnak. Az adományozás ebben az értelemben azt jelentette, hogy az uralkodó pénzzel támogatta a szobrok készítését. 1908-ra mindegyik munka elkészült. A szobrok elkészítésének támogatása mögött természetesen nem csupán a császári látogatás tanulságai álltak, a mozzanat a birodalom egységének megmutatására is alkalmas lehetett. A Millenniumi emlékmű szobrai közül három alak Ferenc József adományából készült el a századforduló éveiben.
1. Szent Gellért 1904-ben felállított szobra, amelyet Jankovics Gyula készített, ma is az Erzsébet híd budai hídfője felett, a Gellért-hegy oldalában található.
2. Pázmány Péter szobra a mai Ferenciek terén (akkori nevén Kígyó tér) állt. Egyházi szobor lévén 1949-ben lebontották, majd 1960-ban került mai helyére, a Horváth Mihály térre.
3. A Kígyó téren, a Klotild-palota előtt állt Werbőczy István szobra (1908), ezt a második világháború után – mint a régi társadalmi rend képviselőjének emlékművét – ledöntötték.
4. Holló Barnabás alkotását, Bocskai István szobrát a Kodály köröndön állították fel 1903-ban, innen került 1949-ben a Millenniumi emlékmű szobrai közé, az egyik Habsburg-szobor helyére.
5. Bethlen Gábor szobrát ifj. Vastagh György készítette 1902-ben. Ez a mű szintén egyike volt az eredetileg a Kodály köröndön álló négy szobornak, 1949-ben pedig III. Károly helyére került a Millenniumi emlékmű kolonnádjai között.
6. Hunyadi János szobra ma is eredeti helyén áll, a Halászbástya alatt, a róla elnevezett utcában, ahová 1903-ban került. Hunyadi alakja egyébként a Millenniumi emlékmű eredeti koncepciójának is része volt (egyetlen nem királyként). A kolonnádban álló szobor Margó Ede munkája.
7. Zrínyi Miklós szobra ma is eredeti helyén, a Kodály köröndön áll. 1902-ben Róna József alkotásaként került a térre.
8. Pálffy János a török háborúk, a Thököly-féle felkelés, majd a Rákóczi-szabadságharc idején a császári oldalon szolgáló hadvezér volt. Sennyei Károly 1905-ben felavatott szobra szintén a Kodály köröndöt díszítette 1955-ig. Amikor lebontották, a talapzat szövegét levésték, majd Balassi Bálint ma is látható szobrát állították a helyére.
9. Anonymus ülő alakos szobrát Ligeti Miklós készítette, és 1903 óta található mai helyén, a Városligetben.
10. A Tinódi Lantos Sebestyént ábrázoló alkotás 1908-tól a Blaha Lujza téren található Nemzeti Színház előtt ült, innen helyezték át 1955-ben – a metróépítési munkálatok miatt – mai helyére, a Népligetbe.
Politika és térhasználat
A Tanácsköztársaság 133 napja idején a Habsburg uralkodók szobrait eltávolították az emlékműről, majd 1919. május 1-jén a felvonulás apropóján az egész kompozíciót vörös drapériába burkolták. A Gábriel arkangyal szobrából átalakított hatalmas vörös obeliszk, valamint a többméteres gipsz szoborcsoport, középpontjában Marxszal „ideiglenes emlékműként” minden bizonnyal a monumentalitás hatását keltette. A Horthy-korszakban az uralkodók szobrait, köztük a Tanácsköztársaság alatt szétvert Ferenc József alakját helyreállították. Szobrát Zala György mintázta meg újra, ám a huszártábornoki egyenruha helyett koronázási palástban ábrázolta az uralkodót.
Az emlékművet csak 1929. május 26-án, 34 évvel az építkezés megkezdése után avatták fel, ezután a tér első nagyobb megmérettetésére az 1930-as Szent Imre-év keretében került sor. Ugyanezen év szeptember 1-jén a Horthy-korszak legjelentősebb tüntetése, amely halálos áldozattal is járt, érintette a Hősök terét mint a rendszer által is fontosnak tartott szimbólumot. A tér 1932-ben kapta a Hősök tere nevet, ám ekkoriban funkcióját és elrendezését tekintve még inkább hasonlított parkra, mint a mai térre. A döntő változás a tér elrendezésében 1938-ban következett be. Ekkor a Budapesten megtartott Eucharisztikus Világkongresszus alkalmából fákkal díszített park jellegét megszüntették, és térköveket kapott. A Hősök tere az új díszburkolattal alkalmassá vált katonai díszszemlék, politikai nagygyűlések, állami megemlékezések megtartására. A ligetjelleg elvesztésével a tér funkciója tehát alapvetően megváltozott. A nemzeti panteon és az ezeréves Magyarország passzív reprezentációján túl a tér ily módon a tömeges mozgósítás és a propagandisztikus politikai események színhelyévé válhatott.
A második világháború harcaiban, Budapest szovjet ostroma idején Mária Terézia és II. Lipót szobra megsemmisült. A helyreállítás során restaurálták Árpád és a vezérek szobrait, a Habsburg uralkodók helyére pedig a magyar függetlenségi és szabadságharcok vezéralakjainak szobrai kerültek, amelyek közül néhányat – a sors iróniája folytán – éppen az egykori Habsburg uralkodó, Ferenc József ajándékozott a fővárosnak a századforduló környékén (lásd keretes írásunkat). Az új szoborpark a kommunisták népi-függetlenségi történelemszemléletének jegyében a magyar történelmet és az osztályharcok folyamatát az egymást követő nemzeti szabadságküzdelmek sorozataként mutatta be. Így került a megmaradt királyalakok közé Thököly Imre (Grantner Jenő alkotása), II. Rákóczi Ferenc és Kossuth Lajos szobra 1954–55-ben (mindkét szobor Kisfaludi Stróbl Zsigmond munkája). A háború után a népi demokrácia építésének szellemében helyreállított tér alkalmi installációival a május 1-jei felvonulások színhelyeként demonstrálta a pártállam hatalmát a tömegek felé. Nem sokkal az 1956. november 4-i szovjet beavatkozás után a korábban a párt által szimbolikusan kisajátított téren és az ismeretlen katona sírjánál zajlott le 1956. december 4-én a szabadságharcra emlékező nők tüntetése. Fél évvel később, 1957. május 1-jén több százezres tömeg előtt itt hangzott el Kádár János híres beszéde. A nagygyűlés az új rendszer legitimációjának szempontjából kulcsfontosságú volt. A demokratikus átmenet szimbolikus eseményének, Nagy Imre 1989. június 16-i újratemetésének szintén a Hősök tere és közvetlen környezete adott otthont. Az esemény később a békés rendszerváltás ikonikus mozzanataként került be a köztudatba.
A Hősök tere a világörökség részeként egyszerre tölt be egyfajta panteonszerepet és ad helyet a magyar hősi halottak jelképes sírjának. A múlt szimbolikus eseményeinek helyszíneként szerepe a budapesti városi térben és a nemzeti emlékezet terében egyaránt kiemelkedő.