A rendszerváltozás körüli időkben számos „hagyományközösség” szerveződött Magyarországon, amelyek akár felhívásként is értelmezhető „visszatérésre” buzdították híveiket az „ősi hithez”, a táltosok „ősmagyar vallásához”. Mások a „történeti múlt” életmódjának rekonstruálását és annak gyakorlati megtapasztalását hirdették. A hazai újtáltos kultúrában egyrészt markánsan megjelentek azok az ismeretek, amelyeket a magyar néprajz, az eurázsiai etnológia vagy a Michael Harner által képviselt neosamanizmus eredményeiből merítettek, másrészt pedig – miután a saját kulturális múlt egyfajta lehetséges értelmezése lett a csoportok működésének alapja – hangsúlyossá vált a saját identitás (nemzeti, politikai) megfogalmazása is.
A néprajzi szakirodalom samanizmusnak nevezi Szibéria és Belső-Ázsia lakóinak ősi hiedelemrendszerét. E rendszer központi alakja a sámán, aki közvetít az emberek világa és a szellemek világa között. Az eurázsiai sámán legfontosabb jellemzője, hogy tudatosan éri el a módosult tudatállapotot, a sámántranszot, amely lehetővé teszi számára az adott probléma orvoslását, az adott élethelyzet megoldását. A sámán mindig valamilyen pontosan körülhatárolható ok miatt vállalkozik a révülésre
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.