Manapság sok szó esik arról, hogy az átalakuló országok közül Magyarország a reformok és a fejlődés éllovasából sereghajtó szerepbe került. A jelenség értelmezéséről sokféle vélemény látott napvilágot. A történelem nemcsak az élet tanítómestere, hanem bennünk, intézményeinkben, szokásainkban, reflexeinkben velünk él. A közelmúlt történéseivel különösen így van. E cikk arra törekszik, hogy néhány mozaikot bemutasson a közelmúlt történelméből, amely mozaikok talán más megvilágításba helyezik a korszak interpretációit, ha úgy tetszik, történetét. A mondanivalómhoz az 1980-as évek elejétől 1995-ig végzett levéltári kutatásaim és az ezekből készült különféle írások jelentik az alapot.
A magyarországi rendszerváltás sajátos gazdasági és társadalmi környezetét az ország súlyos külső eladósodottsága és az ebből fakadó kényszerek jellemezték. Először a magyar gazdaság eladósodásra való hajlamának főbb okait és az 1970-es években végzetesnek bizonyult eladósodás néhány speciális összefüggését tekintjük át.
Az előzmények Trianonig nyúlnak vissza, amikor is az ország nem csupán hatalmas terület- és népességveszteséget szenvedett, de szétzilálódtak azok a szervesen kiépült termelési, logisztikai és piaci hálózatok, amelyek a Monarchia keretei közötti gyors gazdasági fejlődés következményei és feltételei is voltak egyben. Trianonig az ország egy regionális gazdasági integráció és ezen belül egy valutaövezet részeként működött. Az érdekesség kedvéért érdemes jelezni, hogy 1909-ben – rosszul értelmezett magyar függetlenségi meggondolásokból – történt kísérlet az ebből való kilépésre, de Wekerle Sándor miniszterelnök és pénzügyminiszter ezt megakadályozta. Az 1920-as évektől a magyar gazdaság olyan kis és nyitott gazdasággá vált, amely mind a kivitel, mind a behozatal szempontjából jelentős módon függött kereskedelmi partnereitől. A két világháború között ez a német „nagytérgazdaság”-tól, az 1945 utáni időszakban formailag a KGST-től, de lényegében a Szovjetuniótól való egyoldalú függést eredményezte.
Eladósodás
A Kádár-féle politikai vezetés az SZKP XXI. kongresszusa után jelentős gazdaságpolitikai váltásra szánta el magát. Az időzítés annak szólt, hogy az említett, 1962-ben tartott kongresszuson a szovjet vezetés az USA rövid időn belüli gazdasági utolérésének és a kommunista bőség társadalmának néhány évtizeden belüli megteremtésének erősen voluntarista és utópisztikus programját hirdette meg. A magyar vezetés a helyzetet úgy értékelte, hogy szükséges a Szovjetuniótól való egyoldalú gazdasági függésen lazítani, meg kell valósítani a gazdaság „két lábra állítását”. A levéltári források és a korabeli szereplőkkel 1989 és 1991 között készített interjúk alapján kirajzolódik az a kép, hogy e cél megvalósítása érdekében az illetékes állami szervek a nyugat-európai országokba szakembereket küldtek, és ezzel megkezdődtek a fejlett nyugati technológia különböző formákban történő átvételének előkészületei. Ez a folyamat felgyorsult, amikor időközben bekövetkezett az enyhülés. A KSH adatai szerint az 1970-es években a magyar iparvállalatok által vásárolt licenceken belül a fejlett tőkés országokból származók aránya egyik évben sem süllyedt 70% alá.
Ez a folyamat az ország külgazdasági szerkezetének nyitottságát erősítette, de a külkereskedelmi forgalom tekintetében kiegyensúlyozta a KGST-reláció és az ún. keményvalutás reláció arányát. Ez a helyzet minden érdekelt félnek tartogatott előnyöket. Magyarország a fejlett technológia tranzitországa volt a KGST felé. Európa nyugati fele kelet felé bővítette felvevőpiacait. Magyarország pedig a KGST-ből olcsón importált anyagok feldolgozásán alapuló kivitelért tudott fejlett technikát és korszerű fogyasztási cikkeket importálni. Ez a sajátos konstelláció volt a kádári aranykor gazdasági alapja. A szocialista országokon belül kiugrónak tekinthető fogyasztási színvonal (gulyáskommunizmus) biztosította a rendszer legitimitását. Ezen változásokat szimbolizálja a Coca Cola, majd nem sokkal később a Pepsi magyarországi megjelenése. A korábbi propagandában a Coca Cola volt a bűnös fogyasztás egyik metaforája.
A külgazdasági nyitás következtében azonban jelentősen nőtt az ország importfüggősége. Amíg adott volt az olcsó szovjet olaj által működtetett magyar konvertibilis áruexport-alap, addig a tőkés importtól való függés nem látszott aggasztónak. Az első olajárrobbanás azonban ezt a status quót felborította.
Új gazdasági mechanizmus
A gazdasági irányváltásnak látványosabb eleme volt az új gazdasági mechanizmus 40 éve történt bevezetése. Ennek előszele volt Nyers Rezsőnek a legfelsőbb politikai vezetésbe emelése, ő lett a gazdaságpolitikáért felelős első számú politikus. A kormányban Fock Jenő és Fehér Lajos fémjelezték a változásokat. A külgazdasági két lábon állás – amely egyben a szövetségi kötelékek lazítását is szolgálta – megerősítése felgyorsult akkor, amikor a magyar vezetés számára is meglepő módon eltávolították a Szovjetunió éléről Hruscsovot, aki belpolitikailag a desztalinizálás, külpolitikai értelemben pedig az enyhülés előkészítője volt. 1964 őszén felgyorsultak a folyamatok: az MSZMP Központi Bizottsága határozott a reform előkészítésének megindításáról.
A reform koncepcióját lényegében másfél éves munkával készítette el Nyers Rezső vezetésével egy szakpolitikusi kör, amely vezető tudósok és közigazgatási szakemberek szakmai segítségével működött. Könnyítette a helyzetet, hogy ezzel szinte párhuzamosan a Szovjetunióban, Csehszlovákiában és Lengyelországban is folytak gazdaságirányítási korszerűsítési munkák. A formálódó hazai elképzelések ugyan kizárólag a csehszlovák törekvésekkel mutattak rokon vonást, mint hivatkozási alap mégis „jól jött” a többi változás is. A koncepciót 1966 májusában a Központi Bizottság határozattal szentesítette. Ekkor kezdődött a bevezetéshez tartozó „aprómunka”.
A koncepció és a modell végül is egy szabályosan működő és a szabályozást jól tűrő piaci mechanizmust képzelt el. A központi tervlebontás helyett a Nyugat-Európában elterjedt indikatív tervezésre tértek át. A magyar reformkoncepció számos erőssége mellett azzal a tehertétellel született, hogy kidolgozói a piac működését doktriner módon kezelték, mintegy fetisizálták.
Nagyon érdekes, hogy Péter György – aki akkoriban a KSH elnöke és egyben a reformok egyik szürke eminenciása volt – Nyers Rezső kérésére 1968 szeptemberében írt feljegyzésében óvta a vezetést attól, hogy minden folyamatot a piaci mechanizmusra hagyatkozva kezeljenek. Mint rámutatott, ahhoz, hogy megmaradjon a külgazdasági egyensúly, ne romoljon a külkereskedelmi mérleg, szükség van a bevezetett szabályozórendszer következtében veszteségesnek mutatkozó vállalati szektor exporttermelésére.
Az ország a nyugati technológia alkalmazása miatt nyersanyagok, de főleg félkész termékek vonatkozásában egyre inkább függővé vált a nyugati importtól. Ennek ellentételezéséhez szükség volt a veszteségesnek látszó termelésre és/vagy radikális szerkezeti átalakításokra. Tudjuk, hogy ez utóbbit a piac csak lassan végzi el. A mélyben tehát az 1970-es évek elején már érzékelhetőek voltak az alkalmazott új irányítási módszerek gyenge pontjai. A közvéleménynek szánt adatok még az 1970-es évek elején a folyó fizetési mérleg javulását jelezték, csak arról az „apróságról” feledkeztek meg, hogy ezt a nyugatnémet kormány által a magyar zsidó közösségnek nyújtott kárpótlás eredményezte.
Az 1968-as hazai reform legnagyobb hiányosságaként kidolgozói nem számoltak eléggé azzal, hogy a magyar gazdaság sajátos szerkezete jelenti a politikai stabilitás alapját, és túlságosan is a piaci önszabályozás működésében bíztak. E folyamatok éppen a stabilitási tényezőt ásták alá.
Az 1968 nyarán lezajlott csehszlovákiai invázió tovább erősítette a vezetésben a Szovjetuniótól való távolodás szándékát. Ezt érzékelték a szovjet kapcsolatokat preferáló politikusok (Komócsin Zoltán, Biszku Béla), és a reformok kedvezőtlen tapasztalatait felnagyítva, a reformok munkásellenességének ürügyén a két lábon állás politikája ellen támadtak. Tették ezt azért is, mert 1968-ban az ország megpróbált belépni az IMF-be és a Világbankba, ami a két lábon állást intézményesítette volna. Erre a legjobb ürügyet az amúgy is diszfunkcionálisan működő új mechanizmus adta. Felhasználták, sőt manipulálták a kialakuló jövedelmi egyenlőtlenségeket.
Rendszerváltó reformok
Az 1968-ban elindult gazdaságirányítási reformok – az 1972 és 1979 közötti intermezzót követően – az 1980-as évekre új szakaszukhoz érkeztek. A háttérben az húzódott meg, hogy az első, majd második olajárrobbanás a KGST-n belüli viszonyokat is felborította, továbbá az eladósodás kiterjedt a közepesen fejlett országok széles körére. Az olajárak emelkedése és a szovjet fegyverkezés újbóli erősödése új helyzetet teremtett a szocialista táboron belül. Megjelent a KGST-n kívüli, dollárelszámolású kereskedelem. Nagyjából ezen a ponton vált fenntarthatatlanná az az ipari struktúra, amely a szocialista iparosítás eredményeként alakult ki. A világpiaci túlkínálat és az eladósodott országokra nehezedő exportnyomás súlyos eredményekre vezetett.
Összességében tehát megszűnt az a gazdasági konstelláció, amely a rendszer fennmaradását erősíthette volna. A forráshiányt külföldi kölcsönökkel hidalták át. Ezek a nemzetközi hitelkínálat miatt olcsók voltak, azonban az első nehézségek után nemzetközi méretekben megnőtt a kockázati felár, drágább lett a hitel. Szinte „észrevétlenül” 1979-re már tarthatatlan és nehezen menedzselhető adósságállomány alakult ki. A színfalak mögött a szakemberek között szakmai és politikai vita zajlott. A hitelfelvételt pártolók az előre menekülés lehetőségében bíztak, míg a további eladósodás leállítását és radikális szerkezetváltást követelők az eladósodásban súlyos veszélyt láttak. Az élet utólag a kétkedőket (pl. László Andor akkori MNB-elnököt) igazolta.
Az MSZMP KB 1979-ben drákói stabilizációs intézkedéseket hozott, és a gazdasági vezetésben megjelent „új technokraták” tanácsára a még régi generációs politikai elit lázasan kereste a helyzetből kivezető utat. Az adósságcsapdában vergődő ország vezetése a társadalmi ellentmondások kiéleződését – ma már nyugodtan mondhatjuk – rendszerváltó reformokkal igyekezett megelőzni. 1984-ben az „önkormányzó” vállalatirányítás bevezetésével és a „második gazdaság” legalizálásával nemcsak a külső hitelezői elvárásoknak való megfelelést biztosították, hanem elvetették egy új magántulajdonosi osztály magját. Ugyanakkor mindenféle kényszert mellőzve sikerült növelni az emberek munkaidejét. A reform második hulláma során 1987–89-ben létrehozták a piacgazdaság alapvető intézményeit (adórendszer, kétszintű bankrendszer), és a fizetési mérleg egyensúlyát a gazdaság liberalizálásával biztosították. A „békés átmenet” miatt a gazdaságielit-váltás döntően nem erőszakos úton, hanem éppen a privatizációnak is nevezett folyamatok révén zajlott.
Velünk élő történelem
A magyar gazdasági rendszer az adósságszolgálati terhek teljesítése érdekében jelentősen átalakult. Megváltoztak az erőviszonyok a különböző gazdaságirányító hatóságok (ágazati minisztériumok, Országos Tervhivatal, Pénzügyminisztérium és Magyar Nemzeti Bank) között. A fiskális szempontok uralták el a gazdaságirányítást. A jövedelem kivonását a tervgazdaság keretei között a költségvetés végezte el. A magas adók és járulékok, a sávosan progresszív személyi jövedelemadók sávhatárainak változatlanul tartása – a magas infláció körülményei között – jelentős jövedelemkivonást eredményeztek.
Az 1980-as években alakult ki a költségvetési szektorban az a gyakorlat, amely nem adott elég pénzt e szervezetek feladatainak ellátására, de „cserébe” e szervezetek vállalkozási tevékenységre (értsd: saját bevételszerzésre) kaptak felhatalmazást. Ez bizonyos esetekben nem baj (pl. ha egy iskola tornacsarnokát más sportcélra is használják). A bajok ott kezdődnek, amikor hatósági jogkört gyakorló szervezetek is bevételérdekeltek. Ekkor a bonyolult, munkaigényes hatósági eljárás a következmény. Az 1980-as évek végén az akkori tanácsok megkapták azt a jogot, hogy a korábban külön működési és felhalmozási pénzalappal egységesen gazdálkodjanak. Ez a látszólagos szabadság oda vezetett, hogy az alulfinanszírozott tanácsok, majd helyi önkormányzatok felélték, felélhették vagyonukat.
Fontos további „örökség”, hogy a mindenkori kormányzat, amely lényegében az 1970-es évek végétől a külső adósság kezelésével és a pénzügyi egyensúly megteremtésével volt elfoglalva, mind a mai napig nem a gazdaság stabilizálója, hanem kényszerű és/vagy át nem gondolt intézkedéseivel (adópolitika, kamatpolitika, rosszul megalkotott törvények és folytathatnánk a sort) a gazdasági szereplők bizonytalanságát növelő tényező. Az állam maga is számtalanszor szegi meg a általa alkotott törvényeket, akaratlanul is azt üzenve a magánszektor szereplőinek, hogy ezeket nem feltétlenül szükséges betartani.
Szintén a rendszerváltó reformok nyomasztó öröksége az orvosi hálapénz és az állami eszközökkel folytatott magánpraxis elharapózása, valamint az illegális foglalkoztatás. Az 1980-as évek vállalati gazdasági munkaközösségei elvileg a sikeres magyar háztáji gazdálkodás mintáját kívánták követni. Ám ameddig a háztájiban világosabbak voltak a viszonyok, addig az iparban és szolgáltatásban ingyen használt vállalati eszközök jelentették a plusz jövedelem forrását. A vállalkozások ilyetén genezise szinte észrevétlenül intézményesítette a szürke gazdaságot.
[sub_article=4778]
Dilemmák
A rendszerváltáshoz a magyar gazdaság – szemben más körülöttünk lévő országokkal – a piacgazdaság intézményrendszerének viszonylagos kialakultságával (ebben voltunk éllovasok), de rendkívül súlyos külső adósságállománnyal érkezett. A bruttó mintegy 20 milliárd dollárnyi konvertibilis hitelállomány nyomán évi 3,5 milliárd dollárra rúgott az adósságszolgálat, amin belül kiemelkedően magas, 1,5 milliárd dolláros, a GDP 5 százalékát kitevő volt a kamatteher. A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy 1990-ben volt olyan nap, amikor az ország devizatartalékai az utolsó dollárig kiapadtak. A nemzetközi bankok és más tőkepiaci szereplők válságosnak ítélték az ország gazdasági helyzetét, és 1990 közepén megkezdték a tőkekivonást. A kormány egyszerre volt kénytelen megoldani a gazdasági válság kezelését, a fizetőképesség fenntartását és folytatni a korábban már elkezdett átalakítási és intézményépítési folyamatokat.
A gazdaságpolitika dilemmái a következők voltak. Egyfelől az a kérdés merült föl, hogy sokkterápiát alkalmazzon a vezetés, vagy a meglévő intézményekre építve teremtsék meg a most már teljesen tőkés gazdaságot. A másik kérdés az volt, hogy a rendszerváltás végrehajtásának „jutalmaként” el lehet-e érni valamilyen adósságkönnyítést.
Az első kérdésre – helyesen – a fokozatosság volt a válasz. Az adósságkönnyítéssel kapcsolatos tervek illúziónak bizonyultak, azzal együtt, hogy az első szabadon választott kormány és tekintélyes magyar származású pénzemberek is latba vetették tekintélyüket. Soros György, majd Andrew Sarlós tettek javaslatot a kormánynak egy vállalati részvények átadásán alapuló adósságkiváltó konstrukcióra, amely a nyugati pénzvilág teljes elutasításával találkozott.
Az ország akkori geopolitikai jelentősége pedig kizárta, hogy e törekvéseket a nagyhatalmak vezetői támogassák. Ehelyett kiélezett fizetési helyzete miatt az ország kénytelen volt a washingtoni konszenzusnak nevezett gazdaságpolitikai irányt követni, ami az „életet jelentő” IMF-hitelek folyósításának feltétele volt. A rendszerváltást megelőző két esztendő utolsó két kormánya már lényegében a washingtoni konszenzus elveit váltotta gyakorlatra, ezzel megtette a rendszerváltás első lépéseit. A társasági törvény, a befektetésvédelmi törvény, a vámkorlátozások megszüntetése a gazdaság nyugati export és befektetések előtti teljes megnyitását szolgálták. Grósz Károly miniszterelnök egyesült államokbeli látogatásán egy McDonalds étteremben hamburgert fogyasztott és kezet fogott Mickey Mouse-szal – ezzel érzékeltették a vendéglátók országunk helyét.
Az itt nem tárgyalandó politikai engedményeknél sokkal fontosabb volt az a tény, hogy az ország gazdaságának átalakítását döntően a fejlett országok piacbővítési szándékai vezérelték. Az akkor már jócskán globalizált világgazdaságban nyilvánvalóan nem volt lehetséges, sőt nem is lett volna ésszerű magatartás bezárkózni. Az eladósodottság azonban nem biztosított megfelelő mozgásteret a hazai érdekek érvényesítéséhez. Jól mutatta ezt a külkereskedelem reorientálása is. A rendszerváltó hevület és a magyarországi állami vállalatok pénzügyi nehézségei azt eredményezték, hogy a magyar gazdaság szinte teljesen feladta a KGST-piacokat, helyette a külgazdasági egy lábon állás következett be. Ám a gazdaságban sincs légüres tér, a feladott piacokra zömmel nyugat-európai szállítók nyomultak be.
Az eladósodás és a gazdasági növekedés összefüggései | |||||||||||||||||||
1970 | 1971 | 1972 | 1973 | 1974 | 1975 | 1976 | 1977 | 1978 | 1979 | 1980 | 1981 | 1982 | 1983 | 1984 | 1985 | 1986 | 1987 | 1988 | |
Nemzeti jövedelem éves növekedése | 1,5 | 0,1 | 2,9 | 2,8 | 0,7 | 2,7 | -0,3 | 1,5 | 3,4 | 0,1 | |||||||||
Belföldi felhasználás éves növekedése | -4,2 | -0,6 | 1,4 | -0,1 | -1,7 | 0,3 | 0,4 | 3,9 | 2,6 | -2,8 | |||||||||
A konvertibilis adósság az összes %-ában | 70,5 | 67,3 | 74,6 | 77,0 | 85,5 | 90,0 | 91,6 | 94,1 | 94,7 | 94,0 | 92,3 | 91,5 | 90,5 | 91,0 | 92,4 | 93,8 | 95,4 | 96,5 | 97,8 |
Bruttó konvertibilis adósság (millió USD) | 8300 | 9090 | 8699 | 10216 | 10745 | 10983 | 13955 | 16914 | 19592 | 19328 | |||||||||
Kamatszolgálat | 366 | 409 | 1102 | 970 | 662 | 744 | 725 | 829 | 924 | 1048 | |||||||||
A teljes adósság az adott évi export %-ában | 81 | 82 | 71 | - | - | - | 118 | 122 | 185 | 159 | 159 | 139 | 151 | 163 | 182 | 198 | 234 | 242 | 247 |
Privatizáció
A privatizációnak nevezett folyamat komplex és korszakos érvényű változásokat eredményezett nemcsak a gazdaságban, hanem a társadalmi szerkezetben és a politikai rendszerben is. A tulajdoni és gazdasági szerkezet átalakítása mellett ez biztosította a hazai új tulajdonosi osztály létrejöttét, az új „eredeti tőkefelhalmozás”-t. Ennek köszönhető, hogy a privatizáció hazai megvalósulása is fordulatokban gazdag történet volt.
1990-ben az állam vállalkozói vagyona körébe sorolt 1859 cég, akkori nyilvántartási értéken közel 1700 milliárdos, számításaink szerint akkor körülbelül 2600 milliárdos nagyságrendű, vállalkozásokban működő vagyonát értékesítették jellemzően az ún. készpénzes privatizáció technikájával külföldi tulajdonosoknak. E folyamat pénzügyi szempontból egy adósság-vagyon csere volt, ami azt jelentette, hogy a külső adósság törlesztésének forrása az állami vállalatok értékesítése volt.
A magyar állam számára az aktuális kormányoktól független első számú cél a privatizációban a készpénzes devizabevételek maximalizálása volt. A privatizáció másik célja – ez már kormányfüggő, sőt, kormányzati ciklusokon belüli erőviszony-változásoktól függő eljárásokat is eredményezett – az adott politikai erőhöz lojális gazdasági elit létrehozása, másképpen a különböző politikai táborok gazdasági hátterének megteremtése volt. A politikai és gazdasági elit születési körülményei, szocializációja mind a mai napig velünk élő történelem.
Az 1970-es és 1980-as évek legmaradandóbbnak látszó gazdaságpolitikai sikere a mezőgazdaság és élelmiszeripar akkori teljesítménye. A gazdaság eme területe a különböző teljesítménymutatók alapján nézve gazdaságilag versenyképes volt, működése viszonylagos jólétet eredményezett. Ennek az egyedülálló sikernek az oka az volt, hogy a politikai célok követése, gazdaságpolitikai józanság, a hazai adottságok és a nemzetközi meghatározottságok egymást erősítően hatottak. Akár a GDP-hez való hozzájárulást, akár a foglalkoztatást, akár a fajlagos termelési eredményeket, a jövedelmezőséget, az export-import arányt, a rugalmas üzemszervezési és kooperációs formákat tekintjük, nem tagadható, hogy az ágazat egésze a magyar gazdaság erőssége volt.
A rendszerváltás előtt a különböző célfüggvények e kivételes „együttállása” megszűnt. A liberalizáció és az adósságszolgálat finanszírozási kényszere következtében a hagyományos piacok elhagyására kényszerült az ágazat, a tevékenység finanszírozása egyre drágább lett, ráadásul a politika preferenciái is megváltoztak. Az 1980-as évek végén a Közös Piachoz (Európai Közösségekhez) történő gyors csatlakozás reményében elkezdődött az agrártámogatások lefaragása. Az ágazat versenyképességét tovább csökkentette az, hogy az Antall-kormány viszonylag könnyen engedett a restitúció részleges érvényesítésén alapuló birtokpolitikának, amely mind a mai napig lehetetlenné teszi az ésszerű üzemméretek kialakulását. A nemzetközi értelemben is versenyképesnek számító, de a KGST szétesése miatt jelentős piacvesztést elszenvedő élelmiszer-gazdaság sorsát a mezőgazdasági nagyüzemek szétesésén túl az élelmiszeripar meghatározó ágazatainak gyors privatizációja pecsételte meg.
Nem folytatjuk a példák és a rendszerváltáson átnyúló folytonosságok bemutatását. Összefoglalásul azt a véleményemet szeretném megfogalmazni, hogy az „éllovasból sereghajtó” szindróma nem tekinthető meglepetésnek. Azok az országok (Szlovákia, Románia és a balti államok), amelyek a közbeszédben ma „bezzeg országok”-ként szerepelnek, most jutottak olyan egyszeri növekedési lehetőséghez, amelyhez a magyar gazdaság az 1990-es évek közepén. Ezt túlbecsülni hiba, lebecsülni bűn volna. Ez persze nem jelent felmentést a rossz kormányzati politika felelőssége alól, bármelyik kormányzati ciklusban történt is az. Ezt hangsúlyozandó írásunkat azzal az indiai gondolattal zárjuk, hogy aki nem ismeri a történelmet, az arra a sorsra juthat, hogy újból átélje azt.