Ha a politikai propaganda fogalmát a korábbi századokban vizsgáljuk, a nyilvánosság alatt egészen mást kell értenünk, mint manapság. A középkor és a kora újkor propagandája nem a néphez, a széles nyilvánossághoz szólt, hanem szűk körhöz: csak az uralkodó rétegek véleményét akarta és tudta befolyásolni. Ez nem csupán az írott források esetében figyelhető meg. A közvélemény befolyásolása még szembetűnőbb ünnepségek, koronázások, beiktatások esetében, melyek a hatalmi és társadalmi viszonyokat szemmel láthatóvá tették.
A kései középkorban és a korai újkorban ez a politikai befolyásolás elsősorban a nemességre, az egyházi elitre és később bizonyos mértékig a korai polgári értelmiségre szorítkozott. A rendek e kis csoportjához fordultak a kor médiumai.
A császári vagy fejedelmi véleményalkotás hivatalos formája a pátens és a manifesztum volt. Mindkét típus a szöveg elején rajzolta meg azt a kört, amely számára a nyilvánosságot jelentette. Példaként álljon itt egy 1592. február 1-jén kelt császári pátens: „Megparancsoljuk minden prelátusunknak, grófunknak, bárónknak, úrnak, lovagnak, vitéznek, tartományi marsallnak, tartományi kapitánynak, kormányzónak, őrgrófnak, udvarbírónak, ispánnak, számtartónak, polgármesternek, bírónak, tanácsúrnak, vámszedőnek, harmincadosnak, adószedőnek, hivatalnoknak…”
A könyvnyomtatás feltalálásával és gyors terjedésével új médium keletkezett, amely a politikai és hitvitákban, a tudományosságban és az
Próbálja ki a Rubicon Online-t mindössze 200 Ft-ért, és olvassa a teljes cikket, hirdetések nélkül!
Előfizetőként korlátlan hozzáférést kap minden történelmi tartalmunkhoz:
- A legújabb Rubicon-lapszámok
- Több mint 370 korábbi lapszámunk tartalma
- Rubicon Online rovatok cikkei
- Hirdetésmentes olvasó felület
- Kedvenc cikkek elmentése, könyvjelzők
Az első hónap csak 200 Ft-ba kerül. Próbálja ki!
Már előfizetőnk? Ha már regisztrált a Rubicon Online-on, kattintson ide: BELÉPÉS. Ha még nem rendelkezik felhasználói fiókkal, kattintson ide: REGISZTRÁCIÓ.