A Magyarországgal kapcsolatos szovjet propagandát 1944–1945-ben három tényező befolyásolta:
1. Magyarország Németország szövetségeseként vett részt a Szovjetunió elleni hadjáratban,
2. 1944 őszétől a Vörös Hadsereg magyarországi hadszíntéren harcolt német és magyar alakulatok ellen,
3. eddigre már egyértelművé vált, hogy a háború után Európának ezen része szovjet befolyási övezetbe kerül, elő kellett készíteni Magyarország beillesztését az érdekszférába – mindezt persze oly módon, hogy közben nagypolitikai öszszefüggéseket, taktikai szempontokat is szem előtt kellett tartani.
A szovjet propagandának tehát egyszerre kellett rövid és középtávú célokat követnie, ráadásul a feladatok sokszor eltérő eszközök alkalmazását követelték meg a propaganda terén is: egyszerre kellett például szítani a saját katonák harci szellemét, az ellenség iránti gyűlöletét, illetve a szemben álló magyar, német katonákat – személyes bántatlanságuk és biztonságuk garantálásával, a harc kilátástalanságának hangsúlyozásával – rábírni a harc feladására. Mindezzel párhuzamosan meg kellett kezdeni a kommunisták magyarországi pozícióinak erősítését, hogy majd készek és képesek legyenek a hatalom megragadására.
A
Olvassa a teljes cikket INGYENES regisztrációval!
Csatlakozzon több mint 30.000 Rubicon Online olvasóhoz és fedezze fel a történelmet! Ingyenes regisztrációval:- Prémium tartalmaink közül hármat ingyen olvashat
- Korlátlan hozzáférést kap Kalendárium rovatunk tartalmához
- Kedvenc cikkeit elmentheti olvasói fiókjába és könyvjelzők segítségével ott folytathatja az olvasást, ahol félbehagyta